printlogo


کد خبر: 158803تاریخ: 1395/3/22 00:00
افسر ارشد موساد در میان 5 کشته و 20 زخمی عملیات استشهادی تل‌آویو
سیلی خوشامدگویی فلسطینیان به لیبرمن

گروه بین‌الملل‌: انتفاضه سوم همچنان به قوت خود باقی است و حتی این عملیات‌ها خطرناک‌تر و منحصربه‌فردتر شده است و فلسطینی‌ها برای انجام این عملیات‌ها از سلاح سرد به سلام گرم روی آورده‌اند. براین اساس، شامگاه چهارشنبه 2 عامل استشهادی ساکن کرانه باختری که لباس‌هایی رسمی پوشیده بودند با ورود به مرکز تجاری شارونا در قلب مرکز رژیم صهیونیستی، ناگهان شروع به تیراندازی به سمت صهیونیست‌ها کردند که به کشته شدن 5 تن و مجروحیت 20 تن دیگر منجر شده است؛ یکی از کشته‌شده‌ها افسری عالیرتبه است. «عیدو بن آری» 41 ساله افسر ارشد یگان موسوم به «سیر متکال» وابسته به سازمان جاسوسی اسرائیل بود که یگان متخصص در جاسوسی و ترور نخبگان و شخصیت‌های مخالف رژیم صهیونیستی در کشورهای اسلامی محسوب می‌شود. سلاح‌های این 2 نفر از نوع «کارلو» و «ام 16» بوده است. این نخستین عملیات علیه اسرائیلی‌ها در ماه رمضان و همچنین نخستین عملیات پس از تکیه آویگدور لیبرمن بر کرسی وزارت جنگ به شمار می‌رود. در همین راستا، تحلیلگران صهیونیستی با بیان اینکه عملیات تل‌آویو سیلی و ضربه بسیار محکمی به دستگاه امنیتی اسرائیل است، تصریح کردند این عملیات از 2 منظر مهم است: نخست اینکه در نزدیکی وزارت جنگ رژیم صهیونیستی در قلب تل‌آویو به وقوع پیوست و این یک نقص امنیتی بسیار بزرگ برای رژیم صهیونیستی است با توجه به اینکه مجریان عملیات نیز ساکن کرانه باختری بوده‌اند، دلیل دوم زمان اجرای عملیات است. در شرایطی که مقامات رژیم صهیونیستی از کاهش عملیات‌های مقاومتی و قدرت این رژیم برای پیشبرد طرح‌های توسعه‌طلبانه خود در قدس بویژه پس از تظاهرات‌های گسترده یهودیان در سالروز اشغال قدس سخن می‌گفتند، این عملیات به وقوع پیوست.
واکنش صهیونیست‌ها
نخستین گام لیبرمن پس از تصدی وزارت جنگ این بود که به مناسبت ماه رمضان به هزاران فلسطینی مجوز ورود به اسرائیل را داد اما این دستور پس از عملیات تل‌آویو در تل‌آویو لغو شد و رژیم صهیونیستی در نخستین اقدام پس از این عملیات از لغو مجوز ورود 83 هزار فلسطینی به اسرائیل خبر داد. وزیر جدید جنگ رژیم صهیونیستی همچنین دستور داد کرانه باختری به یک منطقه بسته نظامی تبدیل شود. وزارت خارجه آمریکا نیز به‌عنوان مهم‌ترین حامی صهیونیست‌ها، از تل‌آویو خواست هر چه سریع‌تر به این عملیات پاسخ دهد.
استقبال حزب‌الله از عملیات تل‌آویو
حزب‌الله لبنان عملیات قهرمانانه مجاهدان فلسطینی در قلب تل‌آویو را ستود و گفت: ملت فلسطین با این عملیات بر پایبندی به مقاومت به عنوان گزینه ثابت برای آزادی تمام مناطق اشغالی از دست اشغالگران صهیونیستی تاکید کردند. در بیانیه حزب‌الله آمده است: این عملیات نشان داد تمام اشکال ظلم و فشار و تجاوزگری صهیونیست‌ها و حامیان آنها در منطقه و در جهان، عزم و اراده فلسطینی‌ها را ذره‌ای درهم نخواهد شکست و آنها را وادار به چشم‌پوشی از حقوق راسخ خود و سرزمین‌شان یا فراموش کردن تاریخ و گذشته خود نخواهد کرد.
تسلیت سعودی- اماراتی‌ به صهیونیست‌ها!
یک نویسنده سعودی که عضو اتحادیه روزنامه‌نگاران عربستان سعودی نیز هست، به خانواده‌های کشته‌‌های صهیونیست در عملیات تل‌آویو تسلیت گفت! دحام بن طریف العنزی، پنجشنبه در نوشته‌ای، با حمله به فلسطینیان به خاطر عملیات تل‌آویو که به هلاکت 5 صهیونیست و مجروحیت شماری انجامید، این عملیات را تروریستی و ددمنشانه خواند(!) این خبرنگار جنجالی آل‌سعود در صفحه خود در توئیتر به اصطلاح به «ملت اسرائیل» تسلیت گفت و نوشت: همدردی و حمایت ما از حق فلسطینیان به معنای آن نیست که با قتل «غیرنظامیان و بی‌گناهان» موافق باشیم! همچنین حمد المزروعی، نویسنده اماراتی و از نزدیکان محمد بن زاید، ولیعهد امارات و بثینه کامل، خبرنگار مصری به 2 جوان فلسطینی مجری عملیات جهادی تل‌آویو حمله کردند. اخیرا دیدارهایی برای عادی‌سازی رابطه علنی میان صهیونیست‌ها و سعودی‌ها برگزار شده است.
انتفاضه؛ از سلاح سرد تا مقاومت مسلحانه
عملیات شهادت‌طلبانه 2 جوان منطقه الخلیل در تل‌آویو ثابت کرد مقاومت فلسطین همچنان زنده و در حال رشد است. در همین راستا، عبدالباری عطوان، نویسنده برجسته جهان عرب در مقاله‌ای نوشت:  انتفاضه چاقو کم‌کم در حال تبدیل شدن به مقاومت مسلحانه است... این نتیجه قابل پیش‌بینی بود، زیرا زمانی که نیروهای رژیم صهیونیستی، سیاست اعدام فوری هر شهروند فلسطینی حامل چاقو یا متهم به حمل آن را در پیش می‌گیرند نتیجه چنین سیاستی پناه بردن فلسطینی‌ها به حمل سلاح خواهد بود. زیرا آنها می‌دانند که به هر حال در پایان با گلوله مستقیم نیروهای صهیونیست کشته خواهند شد.  آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ جدید رژیم صهیونیستی، پیامی سرشار از غرور، گردنکشی، تحریک و اعتماد به نفس کاذب را خطاب به فلسطینی‌ها ارائه کرد و به آنها هشدار داد: سعی نکنید قدرت اسرائیل را آزمایش کنید. کمتر از 2 روز پس از این اظهارات تهدیدآمیز لیبرمن، فلسطینی‌ها، با به چالش کشیدن وی، پاسخ کوبنده‌ای به وی دادند. به نظر می‌رسد لیبرمن هنوز فلسطینی‌ها را نشناخته است. اما کسانی ظهور پیدا کرده‌اند که فلسطینی‌ها را به وی می‌شناسانند و به طور شایسته‌ای، به رسیدن وی به پست وزارت جنگ رژیم صهیونیستی واکنش نشان می‌دهند. عوامل عملیات استشهادی تل‌آویو برخلاف آنچه در ابتدا منتشر شده بود لباس خاخام‌ها را نپوشیده بودند. بلکه با پوشیدن کت و شلوار و کراوات مارکدار، کاملا با آرامش و اعتماد به نفس رفتار کرده و سپس به سوی صهیونیست‌ها آتش گشودند. آری؛ تفنگ، جای چاقو را گرفته است؛ تفنگ‌هایی که از جای دیگری به اراضی اشغالی وارد نشده‌اند بلکه مانند موشک‌های «قسام» کاملا ساخت داخل آن سرزمین‌ها هستند و این امر، خطرناک بودن این سلاح‌ها را چندین برابر می‌کند، زیرا بیشترین نگرانی صهیونیست‌ها به انتقال تکنولوژی ساخت سلاح از نوار غزه به کرانه باختری بازمی‌گردد و شاید ساخت این تفنگ‌ها در شهر الخلیل و مناطق مجاور آن، سرآغازی برای این موضوع و اثبات تحقق آن باشد...». روزنامه الاخبار لبنان نیز در گزارشی نوشت عملیات لیات شهادت‌طلبانه شامگاه چهارشنبه 2 جوان فلسطینی در تل‌آویو و در نزدیکی وزارت جنگ اسرائیل به مثابه «سیلی خوشامدگویی» به آویگدور لیبرمن است که به افراط‌گرایی معروف است. براین اساس، کابینه اسرائیل ساعاتی پیش از اجرای عملیات تل‌آویو با تعداد اندکی از وزیران نشست اضطراری تشکیل داد که برای نخستین‌بار لیبرمن در آن حاضر شد.
حملات نتیجه اشغالگری است
در واکنش به مقاومت مسلحانه فلسطینی‌ها، شهردار اسرائیل با انتقاد از اشغالگری این رژیم در سرزمین فلسطین، اعلام کرد اشغال سرزمین فلسطین عامل اصلی وقوع عملیات چهارشنبه‌شب تل‌آویو است. رون خولدای در گفت‌وگو با رادیو ارتش صهیونیستی خاطرنشان کرد: «ما تنها طرفی در جهان هستیم که یک ملت دیگر تحت اشغال ما زندگی می‌کند و از هر گونه حق و حقوق مدنی محروم است.» وی تصریح کرد: «نمی‌توان یک ملت را همیشه تحت اشغال نگه داشت و از آنها انتظار داشت به این نتیجه برسند که همه چیز باب میل‌شان است».

 

پیام‌های شلیک به قلب تل‌آویو
  روزنامه الاخبار لبنان با  بررسی عملیات موفقیت‌آمیز انتفاضه مسلحانه در قلب پایتخت جعلی رژیم صهیونیستی آن را حاوی پیام‌های سیاسی و امنیتی مهمی دانست که یکی از مهم‌ترین آنها ادامه روند انتفاضه‌ برخاسته از دل ملت فلسطین است. بر این اساس عملیات شامگاه چهارشنبه 2 جوان فلسطینی به معنای به چالش کشیده شدن آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ جدید اسرائیل و ایجاد شکاف زودهنگام در ائتلاف او با بنیامین نتانیاهو است. حال او 2 گزینه دارد؛ یا سیاست سازگاری با نتانیاهو را ادامه داده یا در صورت توان معیارهای جدیدی را بر وی تحمیل کند. همچنین این عملیات پیام‌های دیگری بدین شرح دارد: «موفقیت عملیات انتفاضه در تل‌آویو در سطوح مختلف، این اولین و آخرین عملیات مقاومت نخواهد بود، ارزیابی اشتباه اسرائیل در خاموش‌کردن انتفاضه، ظاهرسازی بی‌اساس نتانیاهو در مهار انتفاضه، برملا شدن واقعیت آرامش قبل از توفان سهمگین، اعلام اینکه مقاومت فلسطین از منافع حاکمان عرب جداست و کوبیدن مهر باطل بر گزینه تسلیم در برابر دشمن».


Page Generated in 0/0059 sec