printlogo


کد خبر: 158822تاریخ: 1395/3/22 00:00
گزارشی از مراسم افتتاحیه اکران سراسری «ایستاده در غبار»
متوسلیان زنده است

سالن شماره یک پردیس سینمایی کوروش، عصر پنجشنبه میزبان میهمانان محمدحسین مهدویان و حبیب والی‌نژاد، تهیه‌کننده بهترین فیلم جشنواره سی‌وچهارم فجر بود. هنرمندانی که برای افتتاحیه اکران سراسری «ایستاده در غبار» به سالن آمده بودند، هرکدام با بیان جملاتی درباره فیلم، کارگردانی و روایت مهدویان از حاج احمدمتوسلیان را مورد تقدیر و تحسین قرار دادند. به گزارش «وطن امروز»، مراسم اولین نمایش فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» با حضور عوامل فیلم، خانواده احمد متوسلیان و جمعی از خانواده‌های شهدای 8 سال دفاع مقدس و مدافعان حرم، بازیگران و کارگردانان، در عصر رمضانی 20خرداد برگزار شد. در مراسم اکران افتتاحیه فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» ساخته محمدحسین مهدویان، همچنین گفته شد مقام معظم رهبری این اثر را دیده‌ و آن را فیلمی فاخر دانسته‌اند. پس از اکران این اثر جمعی از هنرمندان به اظهارنظر و سخنرانی درباره فیلم پرداختند.
 افخمی: تحت تاثیر ایستاده در غبار هستم
بهروز افخمی اولین کسی بود که روی سن دعوت شد تا درباره ایستاده در غبار صحبت کند.
او با اشاره به زیبایی و مهارت به کار برده شده در فیلم گفت: فیلم بعدی که می‌خواهم بسازم، «خمسه خمسه» مستقیما از روی قسمت چهارم آخرین روزهای زمستان برداشته شده یعنی اقتباسی است از یک فیلم مستند، منتها داستانی. یک سناریوی دیگری هم دارم می‌نویسم. همینطور که می‌نویسم متوجه شدم در استفاده زیاد از نریشن و گفتار آدم‌های واقعی و اینکه نترسم از اینکه فیلم دیالوگ کم داشته باشد یا نریشن زیاد داشته باشد، تحت تاثیر «ایستاده در غبار» هستم. او به ما یاد می‌دهد که می‌شود از نریشن خیلی زیاد استفاده کرد و همچنان فیلم داستانی باشد و فکر نکنیم فیلم داستانی نیست.
حمیدیان: این فیلم چکیده همه رویاهای من است
بابک حمیدیان، بازیگر نقش شهید اصغر وصالی در «چ» در این مراسم گفت: یکی از شب‌کاری‌هایی که برای فیلم «بادیگارد» داشتیم در اتوبان باکری روی زمین نشسته بودم، به ابراهیم حاتمی‌کیا گفتم اگر بخواهی درباره رزمندگان دفاع‌مقدس فیلم بسازی درباره کدامشان فیلم می‌سازی؟ و  ایشان گفتند دوست دارم جهان متوسلیان را خلق کنم. من قبل از اینکه فیلم را ببینم با دیدن عکس‌ها به لحظه‌ای که بی‌سیم در دستان حاج‌احمد است، حسادت کردم. کاش به جای فیلم‌هایی که تاکنون 3-2تای آنها ساخته شده «ایستاده در غبار ۲ و ۳ و 1000» داشته باشیم. احمد متوسلیان یک شخصیت جدی بود که اگر خشونت می‌کرد به این خاطر بود که می‌دانست جنگ جدی است. حمیدیان با اشاره به کارگردانی محمدحسین مهدویان در فیلم «ایستاده در غبار» بیان کرد: من با کتاب «مسیح کردستان» که جمال شورجه به من داده بود عاشق شهید بروجردی شدم که قرار بود نقشش را بازی کنم و بعد از فیلم «مزرعه پدری» که رسول ملاقلی‌پور ساخته بود به من گفت می‌خواهم برایم شیر بازی‌دراز را بازی کنی. اینها را گفتم که بگویم این فیلم چکیده رویاهای من است. اگر محمدحسین مهدویان همین مسیر را ادامه دهد از او می‌خواهم که مرا به‌عنوان هنرور بپذیرد، باور کنید که این حرف شعار نیست.
مقدم‌دوست: حالا متوسلیان را بهتر می‌شناسیم
هادی مقدم‌دوست، کارگردان و نویسنده نیز در ادامه این مراسم درباره ساخته مهدویان گفت: «ایستاده در غبار» فیلم قدرتمندی است و من موفق شدم بفهمم در این فیلم چه اتفاقی می‌افتد. بویژه آن بخشی از فیلم تماشاگر تحت تاثیر قرار می‌گیرد که ظلم‌ستیزی و باوفایی احمد متوسلیان را درک می‌کند. او ایثار، دقت و صراحت داشت و مجموع صفات یک شخصیت در این فیلم نمایان است.  مهدویان دقیقا می‌دانست که این قهرمان ملی را چطور به ما بشناساند و از حالا به بعد ما او را بهتر می‌شناسیم.
 فرخ‌نژاد: داوران بازی نقش اول فیلم را ندیدند
نرگس آبیار، کارگردان نیز در این مراسم بیان کرد: جنگ همیشه بستری است که مردان بزرگ را پرورش می‌دهد چون در این شرایط است که آنها با مفاهیم عمیق معنوی و مقوله مرگ و شهادت آشنا می‌شوند. متوسلیان و همت از این دسته هستند که متاسفانه گاهی زندگی این قبیل افراد با سیاست قاطی می‌شود اما این فیلم چهره غبار گرفته‌شان را می‌زداید و روی واقعی‌شان را می‌بینیم. حمید فرخ‌نژاد هم در جملاتی کوتاه درباره این فیلم گفت: از نقش اول این فیلم به خاطر بازی‌اش تشکر می‌کنم و متاثر شدم از اینکه داوران جشنواره فیلم فجر بازی او را ندیدند.  جواد نوروزبیگی، تهیه‌کننده هم در سخنانی به حضورش در عملیات و همقطار بودن با احمد متوسلیان اشاره کرد.
 مهدویان: به ظریف نامه نوشتیم
محمدحسین مهدویان، کارگردان فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» نیز با اشاره به اخباری مبنی بر پیدا شدن احمد متوسلیان بیان کرد: به خاطر همین موضوع مهم کمپینی با عنوان «احمد متوسلیان را آزاد کنید» شکل گرفت و ما هم دوست داریم این فیلم تبدیل به پیوست مردمی بشود. به همین خاطر نامه‌ای به دکتر جواد ظریف وزیر امور خارجه نوشتیم و خواستار پیگیری آزادی احمد متوسلیان شدیم.
نظر رهبر انقلاب درباره «ایستاده در غبار»
سردار محسن کاظمینی و حاج‌عباس برقی از همرزمان متوسلیان، هادی مقدم‌دوست، مجید رجبی‌معمار و داریوش فرضیایی از دیگر کسانی بودند که در این مراسم صحبت کردند و عباس برقی در سخنانی گفت: این فیلم در محضر مقام معظم رهبری به نمایش درآمد و ایشان همین امروز نظرشان را نسبت به این اثر فرمودند که فیلم بسیار فاخری است. هادی حجازی‌فر، بازیگر نقش احمد متوسلیان آخرین کسی بود که به ایراد سخن پرداخت و اظهار کرد: امیدوارم این فیلم را دوست داشته باشید. من تمام تلاشم را کردم بازی درستی داشته باشم. اگر این اثر را پسندیدید لطفا ما را حمایت کنید. این فیلم را به روح پدر و 2 عموی شهیدم تقدیم می‌کنم.
 


Page Generated in 0/0051 sec