printlogo


کد خبر: 158832تاریخ: 1395/3/23 00:00
پدر شعر انقلاب

«وطن امروز» با تعدادی از شاعران، درباره شخصیت و شعر استاد سبزواری گفت‌وگو کرده است. چکیده این گفت‌وگوها پیش‌روی‌تان است.
سبزواری مورخ شعر انقلاب است
مصطفی علیپور: به عنوان کسی که سال‌ها معلمی شعر کردم و مخاطب شعر بودم، استاد سبزواری را از جهت موضوع و جهت‌گیری و معنای شعر پدر شعر انقلاب می‌دانم. یکی از مشخص‌ترین و تاثیرگذار‌ترین آثار انقلابی از جهت رویدادها و تحولات در همه سال‌های شاعری توسط ایشان سروده شد. خود سبزواری مورخ شعر انقلاب است.  از این منظر شعر حمید سبزواری شعر تاریخ انقلاب است. به گمان من می‌شود از مطالعه اشعار و آثار آقای حمید سبزواری پی به تحولات تاریخی هم برد. چرا که این اشعار آنقدر زنده و پویاست که همپای تاریخ انقلاب است. جوان‌تر که بودم قبل از آشنایی با استاد در مجامع اینطور گفته می‌شد که نمی‌شود با ایشان ارتباط برقرار کرد. اواخر دهه 60 بود در یک جلسه شعری، ایشان همراه مرحوم نصرالله مردانی حضور داشتند. ما جوان‌ترها فکر می‌کردیم نمی‌شود در حضور ایشان شعر خواند و نظرشان را پرسید، اما اینطور نبود. استاد همه شعرهای شاعرهای جوان را گوش می‌داد. نظر می‌داد. با لطیفه‌ها می‌خندید و در همه این سال‌ها او نزدیک‌ترین شاعر به همه اهل ادب بود.
انقلابی به تمام معنا بود
سعید بیابانکی: استاد حمید سبزواری پیر و مراد و پیشکسوت شاعران انقلاب به حساب می‌آمدند. او به اتفاق مهرداد اوستا، مشفق کاشانی و محمود شاهرخی هسته مرکزی و نسل اول شعر انقلاب بودند که متاسفانه هیچکدام اکنون دیگر در بین ما نیستند و استاد سبزواری آخرین حلقه از این نسل بود. ایشان  می‌گفت اکثر سرودهایی که می‌سازم خودم ملودی آن را می‌سازم و آن را به آهنگساز می‌دهم و این یک مورد استثنایی است و آنهایی که کار سرود انجام می‌دهند این را می‌دانند. حمید سبزواری یک شاعر انقلابی به تمام معنا بود و تا آخرین لحظه مواضع انقلابی خود را حفظ کرد و هیچ وقت مواضع را قربانی مصالح نکرد. مجموعه آثار او کلاس درس برای نسل بعدی است بویژه آثار سرود او برای آنهایی که کار آهنگین می‌کنند مهم است تا به توانایی و طبع و ذوق لطیف او پی ببرند.
نسبت به شاعران جوان تواضع داشت
میلاد عرفان‌پور: استاد سبزواری یکی از شاخص‌ترین چهره‌های ادبی انقلاب اسلامی است و به طور خاص تحولی گسترده و تاثیرگذار در حوزه سرود انقلاب اسلامی ایجاد کرد. وی از شاعران تثبیت‌شده پیش از انقلاب بودند و در همان دوران گذشته به عنوان شاعری دینی مطرح بود که این نگاه پس از انقلاب اسلامی با انواع خدماتی که در مسیر آرمان‌های انقلاب داشت و انواع سرودهای ماندگار انقلابی ادامه یافت و در خط مقدم شاعران انقلابی به شکلی ارزشمدار خدمت و آثار ماندگاری را خلق کرد که امروز اگر بخواهیم بررسی کنیم آثار شاخص موسیقایی ما از طریق شعرهای وی شکل گرفت و عنوان پیر شاعران انقلاب اسلامی کاملا برازنده او است. استاد سبزواری طی سال‌های طولانی یکی از جدی‌ترین مدافعان حریم شعر انقلاب اسلامی و شعر مذهبی بود و این مسیر را در سال‌ها مجاهدت از پیش از انقلاب اسلامی تا پیش از درگذشت دنبال کرد. از این نظر سرمشق خوبی برای شاعران و هنرمندان جوانی است که به دنبال تاثیرگذاری و جریان‌سازی هستند و این همت و پشتکار استاد سبزواری در حقیقت برای امثال من الگویی مناسب و سرمشقی از رسیدن به جایگاهی مناسب و شایسته است. من این افتخار را داشتم در زمان حیات استاد سبزواری دیدارهایی هر چند کوتاه با ایشان داشته باشم و حتی امکان همراهی با وی در سفرهایی که برای شعرخوانی داشتیم رخ داد و گاهی از حضور او بسیار بهره می‌بردیم و مهم‌ترین شاخصه وی که به عنوان مساله‌ای مهم می‌توانم به آن اشاره کنم، تواضعی بود که نسبت به شاعران جوان داشت و اینکه با وجود نزدیک به یک قرن تجربه در شاعری و برتری بسیاری که نسبت به امثال من داشت، همچنان تواضع و فروتنی و بردباری وی برای امثال من واقعا نمونه و سرمشق بود. استاد با روی خوش شاعران دیگر را مورد لطف و پذیرش قرار می‌داد و این برای من ستودنی و قابل تحسین بود و به عنوان یکی از بزرگواری‌های این استاد عزیز به شمار می‌رفت که همیشه در ذهن من باقی خواهد ماند. از سویی همت و پشتکار والای وی در زمینه شعر انقلاب اسلامی برای من الگویی شاخص است که با بیش از 90 سال سن همچنان علاقه‌مند و فعال در زمینه پیگیری شعر و شاعری بود و تلاش در زمینه ادبیات به عنوان یکی از فعالیت‌های روزمره وی قلمداد می‌شد.


Page Generated in 0/0056 sec