printlogo


کد خبر: 158839تاریخ: 1395/3/23 00:00
گزارش تحلیلی «وطن‌امروز» از دلایلی که باعث خاکستر شدن جنگل‌های پاسارگاد شد
تیشه آتش سوءمدیریت به ریشه جنگل‌ها!

شاهرخ صالحی‌کرهرودی: جنگل‌های پاسارگاد در آتش سوخت؛ آتش‌سوزی 2 روز طول کشید تا مهار شود و آنگونه که مدیران محلی می‌گویند، تاخیر در اعزام بالگردهای نظامی برای مهار آتش‌سوزی‌ها علت گسترش آتش و طول کشیدن عملیات اطفای حریق بوده است. بالگردهای نظامی که قرار است به عنوان پشتیبان در عملیات‌های نجات و مدیریت بحران وارد صحنه شوند، این بار با تعلل به صحنه آمدند تا پیامدهای تصمیم اشتباه یک ماه قبل نمایندگان مجلس نهم در تصویب بودجه 95 بیش از پیش خودش را عیان کند.
یک تصمیم اشتباه برای امداد و نجات
بیست و نهم فروردین‌ماه امسال بود که نمایندگان مجلس نهم در جریان رسیدگی به بخش‌های هزینه‌ای بودجه 95 کل کشور به پیشنهاد عجیبی رای دادند که نتیجه آن، کسر 100 میلیارد تومان از بودجه جمعیت هلال احمر و اعطای آن به ارتش جمهوری اسلامی بود. اما درست 53 روز پس از مصوبه نمایندگان، آتش در پاسارگاد فارس، شعله گرفت و بالگردهای هوانیروز و وزارت دفاع دیر به صحنه رسیدند؛ دود تصمیم اشتباهی که به چشم جنگل‌ها و مراتع پاسارگاد رفت باعث شد تا در نهایت پس از 48 ساعت با همت مردم، آتش خاموش شود.
وزارت دفاع خواب ماند!
حریق منطقه تنگ خرسی پاسارگاد در استان فارس که از ساعت 11 صبح روز چهارشنبه آغاز شده بود با همت مردم، هلال احمر، وزارت دفاع و ارتش، صبح روز جمعه اطفا شد اما نکته جالب در این باره، صحبت‌های مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس درباره خلف وعده وزارت دفاع بود.  حسن فیاض‌پور، مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس در گفت‌وگویی عنوان کرد: سال گذشته از سوی مدیریت بحران کشور 8 میلیارد تومان به وزارت دفاع برای 2 سال پرداخت و وزارت دفاع متعهد شد بر حسب اعلام مدیران کل منابع طبیعی یا محیط‌زیست استان‌ها به صورت شفاهی یا تلفنی، نسبت به اعزام بالگرد و نیروهای نظامی اقدام کند. وی افزود: اما در آتش‌سوزی تنگ خرسی، وزارت دفاع در حالی که نزدیک به ۲۴ ساعت از وقوع حریق گذشته بود، به تعهد خود عمل نکرد. البته در همین حال، ناصر چرخ‌ساز رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر، از انجام عملیات هوایی ۸ ساعته برای کمک به مهار آتش‌سوزی جنگل‌های پاسارگاد خبر داده است. به گفته چرخ‌ساز، به دنبال درخواست بالگرد از این جمعیت برای کمک در مهار آتش، یک فروند بالگرد با ظرفیت جا‌به‌جایی ۱۵ نفر نیرو به منطقه اعزام شد. بالگرد جمعیت هلال احمر طی انجام 8 ساعت و ۴۰ دقیقه عملیات هوایی نسبت به جابه‌جایی ۶ هزار کیلوگرم تجهیزات و اقلام امدادی و ۱۵۰ نفر نیرو اقدام کرد.  البته برای مهار آتش‌سوزی‌های پاسارگاد، 24 ساعت پس از شروع آتش‌سوزی یک فروند هواپیمای 300 تنی آبپاش به منطقه اعزام شد و با حضور این هواپیما و تلاش نیروهای مردمی و محلی، آتش مهار شد.
مسؤول مهار آتش سوزی‌ها کیست؟
آتش‌سوزی در منطقه تنگ خرسی پاسارگاد استان فارس، آخرین نمونه از آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌های کشور بود اما به طور قطع آخرین مورد نخواهد بود، کما اینکه در تابستان سال گذشته، بیش از 50 مورد آتش‌سوزی در جنگل‌های کشور رخ داد و کسی هم ککش نگزید! معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، سال گذشته وقتی با فشار افکار عمومی درباره اقدام این سازمان برای اطفای حریق‌های پی در پی در جنگل‌های کشور روبه‌رو شده بود، اعلام کرد: «اگر چه نیروهای سازمان حفاظت محیط‌زیست با تمام توان در میدان اطفای آتش هستند اما وظیفه اصلی در این زمینه بر عهده سازمان جنگل‌ها و مراتع است».
این در حالی است که سازمان حفاظت محیط‌زیست، سازمان جنگل‌ها و مراتع و سازمان مدیریت بحران، همگی زیر مجموعه دولت هستند اما آنقدر بی‌توجهی به موضوع آتش‌سوزی جنگل‌ها در 3 سال گذشته اوج گرفت که در نهایت اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، در درخواستی از وزارت دفاع به عنوان دیگر عضو دولت، خواست در مهار آتش‌سوزی‌ها مداخله کند. اما با بی‌توجهی همه این دستگاه‌ها، جنگل‌های تنگ خرسی در آتش سوختند تا باز هم مردم، کمر همت به مهار آتش ببندند. سال گذشته هم 50 بار جنگل‌های کشور طعمه حریق شدند و هنوز هم که هنوز است کسی نمی‌داند مسؤول مهار آتش‌سوزی جنگل‌ها کیست؟


Page Generated in 0/0062 sec