printlogo


کد خبر: 158862تاریخ: 1395/3/23 00:00
اسطوره مسلمان بوکس جهان به خاک سپرده شد
آبروریزی اردوغان در مراسم تشییع محمد علی

حضور دیکتاتور متوهم ترکیه در مراسم تشییع و خاکسپاری محمد علی کلی، اسطوره مسلمان بوکس جهان با یک بی‌آبرویی دیگر برای ترک‌ها همراه بود.  به گزارش روزنامه «حریت»، رجب طیب اردوغان که به همراه «بارات آلبایراق» داماد سوگلی خود و وزیر نیروی ترکیه در مراسم روز پنجشنبه پیش در شهر لویی ویل ایالت کنتاکی آمریکا حاضر شده بود، می‌خواست به هر قیمت ممکن در این مراسم سخنرانی کند اما وقتی با این موضوع مخالفت شد با حالت قهر این مراسم را ترک کرد. این در حالی بود که پیش‌تر سخنگوی خانواده کلی، رسما از رد درخواست اردوغان و همچنین عبدالله دوم شاه اردن، برای سخنرانی در مراسم تشییع محمد علی خبر داده بود. روزنامه حریت به نقل از منابع آگاه در دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه نوشته است که  اردوغان در این مراسم می‌خواست برای خودنمایی و اعلان حضور خود در ختم محمد علی، قطعه‌ای از پرده کعبه را روی جسد بوکسور افسانه‌ای و مسلمان بیندازد و در همان حال نطقی کند اما مسؤولان برگزاری مراسم چنین اجازه‌ای را به او نداده‌اند. به دنبال این حادثه بین محافظان شخصی اردوغان و نیروهای پلیس مخفی آمریکا درگیری به وجود آمد که  این آبروریزی با مداخله نمایندگان نیروهای ویژه آمریکا ختم شد. این وضعیت باعث شد اردوغان بلافاصله سوار بر خودروی خود محل برگزاری مراسم را ترک کند.
علت درگیری مزبور اصرار یک نیروی سرویس مخفی برای ایستادن در جایی بود که محافظان اردوغان در زمان ورود او به خودرو در آن مکان حضور داشتند. درپی این اقدام بین آنها درگیری جدی ایجاد شد که کم مانده بود به نزاع واقعی تبدیل شود اما محافظان دیگر در رفع این درگیری کمک کردند. پیش از این یک بار دیگر محافظان ویژه رئیس‌جمهور ترکیه در واشنگتن و زمانی که اردوغان در حال سخنرانی در اندیشکده بروکینگر بود، در بیرون این محل با خبرنگاران و فعالان درگیر شده بودند. مجله فارین‌پالیسی به نقل از روزنامه‌نگاران حاضر در سخنرانی اردوغان در خارج از این اندیشکده نوشت که نیروهای امنیتی ترکیه 2 خبرنگار را روی زمین انداختند و سومین خبرنگار را لگد زدند. ماه مارس گذشته نیز محافظان اردوغان در متن یک درگیری قرار داشتند. در جریان این اتفاق گروهی از معترضان که در خارج از هتل رئیس‌جمهور ترکیه قرار داشتند مشغول شعار دادن علیه اردوغان بودند که محافظان اردوغان به منظور ساکت کردن آنها با ایستادن مقابل معترضان و فریاد زدن سعی در تحت تاثیر قرار دادن صدای آنها داشتند.
اسطوره مسلمان بوکس جهان پس از 2 روز مراسم باشکوه منطبق با سنت اسلامی و با حضور 15 هزار تن از دوستدارانش در زادگاه خود، شهر لویی ویل ایالت کنتاکی به خاک سپرده شد. یک روز پیش از مراسم تدفین محمد علی کلی در روز جمعه، آداب مربوط به کفن کردن او و نماز بر پیکرش در فریدام هال شهر لویی ویل برگزار شد. در این مراسم 14 هزار تن حضور داشتند که بیش از نیمی از آنها مسلمانانی بودند که پشت سر دوست روحانی کلی، امام زید شکیر آیین نماز و دعای وداع با قهرمان محبوب را به جا آوردند.  امام جماعت و یک مترجم به طور مداوم در طول مراسم تمام ادعیه و عبارات عربی مرسوم در این آیین اسلامی را برای حضار آمریکایی ترجمه می‌کردند. شوگر رِی لئونارد، قهرمان پیشین بوکس المپیک، لنوکس لوئیس، اردوغان از  ترکیه، عبدالله دوم از اردن  و همچنین دان کینگ و جسی جکسون، 2 تن از دوستان و همراهان دیرین محمد علی از جمله مشاهیری بودند که در مراسم روز پنجشنبه در کنار خانواده کلی حضور داشتند. محمد علی زندگی پربار و پرتحرکی در زمینه ورزشی، سیاسی و اجتماعی داشت و سرانجام به دنبال عوارض بیماری پارکینسون در
۷۴ سالگی درگذشت. سپس روز جمعه مراسم عمومی دیگری ویژه یادبود محمد علی با حضور 15 هزار تن از دوستدارانش، بیل کلینتون، رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده و  صدها چهره سرشناس دیگر برگزار شد. پیکر او به صورت خصوصی به گورستان تاریخی کیو هیل انتقال یافته و  دفن شد.


Page Generated in 0/0050 sec