printlogo


کد خبر: 158948تاریخ: 1395/3/25 00:00
مراسم تشییع حمید سبزواری در تهران برگزار شد
وداع با استاد

مراسم تشییع و وداع با پیکر استاد حمید سبزواری پدر شعر انقلاب روز گذشته(24 خرداد) از ساعت 10 صبح در حوزه هنری برگزار شد. به گزارش فارس، شاعران، ادیبان، اهل فرهنگ و هنر و مسؤولان کشوری و لشکری با حضور در این مراسم از سال‌ها تعهد و خدمت حمید سبزواری به ادبیات انقلاب تقدیر کردند.
امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب قدر ایشان را می‌دانستند
حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدی‌ گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری در مراسم تشییع پیکر حمید سبزواری «پدر شعر انقلاب» پس از قرائت متن پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب برای این شاعر فقید گفت: عبارت «قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهری» در این پیام به صورت صریح و برجسته در وصف این شاعر وجود دارد. شاعری که عمر دراز و طولانی خود را در مسیر اعتقاداتش گذراند. در این مدت حدود 75 سال شعر سرود، زحمت کشید، قلم زد، سخن گفت و جلسات ادبی را اداره کرد و آنگاه که ندای ملکوتی امام در جهت خیزش انقلاب بلند شد، لبیک گفت و بهترین سرودها را تقدیم نظام مقدس و انقلاب اسلامی کرد. سرودهایی ماندگار که با تاریخ این نظام مقدس و انقلاب همراه است. وی به سرودهایی که ملت ایران با آنها آشنایی دارند اشاره کرد و گفت: همه ما این سرودها را در ذهن‌مان داریم مثل «خمینی ‌ای امام» یا شعری که در رثای شهید مطهری سرود «ای مجاهد شهید مطهر» و شعرهایی برای مناسبت‌های دیگر. رئیس دفتر مقام معظم رهبری گفت: بزرگان دین ما همه‌شان قدردان اشعار اینچنینی بودند، امام خمینی و رهبر انقلاب قدر ایشان را می‌دانستند و او در ماه مبارک رمضان نیز به رحمت خدا رفت که به جامعه ادبی و حاضران این ضایعه را تسلیت می‌گویم.
 شعر سبزواری شناسنامه زمان انقلاب است
در ادامه این مراسم علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: افتخار داشتم در آغازین روزهای پیروزی انقلاب زمانی که او در شورای شعر صداوسیما حضور داشت،‌ در خدمتش باشم. وی افزود: با شناختی که در طول 27 سال گذشته از او داشته و داریم او را چهره‌ای می‌دانیم مخلص، فداکار و همراه با آگاهی و شناخت و بصیرت نسبت به مسائلی که در اطراف او می‌‌گذشت و قلبش برای امام، اسلام و انقلاب می‌تپید. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:‌ شعرهای او تبدیل به سرودهای انقلاب شد و در عمق جان ملت ما جا گرفت. شعر حمید سبزواری شناسنامه زمان انقلاب است و تمام حوادث انقلاب را می‌توان در آن دید. مضمون اشعار همه بدیع بود و با طبع لطیف شعر می‌سرود. اشعار حمید سبزواری که امروز به عنوان سرودهای انقلابی گوشنواز مردم است در حافظه تاریخی ملت ما ماندگار خواهد بود. درگذشت این چهره جاودانه ملت ایران ضایعه بزرگی برای جامعه ادبی و فرهنگی ما خواهد بود.
شاعر انقلابی با شهداست امروز
در ادامه این مراسم فرزند مرحوم سبزواری نیز در جملاتی از حضور قابل توجه جامعه فرهنگی کشور در این مراسم تشکر کرد. در بخش دیگری از این مراسم سرود «برخیزید» توسط گروه دانش‌آموزی اجرا شد و سپس محمد گلریز به اجرای یک سرود از اشعار مرحوم سبزواری پرداخت. سعید حدادیان نیز در این مراسم به اجرای نوحه و مرثیه‌سرایی پرداخت. در ادامه بر پیکر حمید سبزواری نماز اقامه شد و پس از آن پیکر این شاعر انقلابی تا تالار وحدت بر دوش مردم قدرشناس  تشییع شد.  براساس این گزارش، مردم با شعارهایی چون «عزا، عزاست امروز، روز عزاست امروز، شاعر انقلابی با شهداست امروز» پیکر این شاعر متعهد را تا تالار وحدت تشییع کردند. پس از این مراسم پیکر مرحوم استاد سبزواری، به سبزوار منتقل شد. قرار است پیکر مرحوم سبزواری پس از تشییع در سبزوار، طبق وصیت این شاعر در این شهرستان به خاک سپرده شود.


Page Generated in 0/0055 sec