printlogo


کد خبر: 159018تاریخ: 1395/3/26 00:00
شورای نگهبان نتایج بررسی‌ها را اعلام کرد
14ایراد به لایحه مدارس غیردولتی

گروه اجتماعی: رئیس سازمان مدارس غیردولتی، مشارکت‌های مردمی و خانواده، ۱۴ ایراد شورای نگهبان درباره لایحه دائمی شدن مدارس غیردولتی را تشریح کرد.
 به گزارش«وطن‌امروز» مرضیه گُرد، رئیس سازمان مدارس غیردولتی، توسعه مشارکت‌های مردمی و خانواده درباره لایحه دائمی شدن مدارس غیردولتی  اظهار داشت: لایحه دائمی‌شدن مدارس غیردولتی پس از تصویب مجلس برای تایید به شورای نگهبان ارائه شد که این شورا پس از بررسی، ایرادهایی را به آن گرفته است و ما باید این ایرادها را برطرف کنیم. وی با بیان اینکه درباره 39 ماده لایحه دائمی شدن مدارس غیردولتی، 14 ایراد مطرح شده است، گفت: مهم‌ترین ایراد، این است که آیا این لایحه در تلاش برای حمایت از بخش دولتی است یا غیردولتی؟ و مابقی ایرادها در جملات و بیانات است. گرد افزود: چند ایراد نیز به عنوان ماده 75 اعلام شده است مبنی بر اینکه قوانین و مقرراتی که منجر به افزایش بار مالی می‌شود باید منابع آن از سوی دولت تقبل شود که در بیشتر مواد، منابع بار مالی پیش‌بینی شده است.
ابهام در هدف لایحه
معاون وزیر آموزش‌وپرورش به ایراد بزرگی که درباره هدف این لایحه است، اشاره کرد و بیان داشت: فعالیت ما بر مبنای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش است و پس از تصویب این سند، مقرر شد تمام برنامه‌های آموزش‌وپرورش بر این اساس باشد.
وی تصریح کرد: ایرادهایی نیز درباره بار مالی بیمه کارکنان تمام وقت و نیمه‌وقت مدارس غیردولتی گرفته شده است و ما توضیح خواهیم داد که بیمه توسط مؤسس انجام می‌شود و ما به دنبال آن هستیم که ثبات شغلی در مدارس و مراکز غیردولتی ایجاد شود.
مدارس غیردولتی بر محور سند تحول
رئیس سازمان مدارس غیردولتی با بیان اینکه این قانون براساس سند تحول بنیادین نوشته‌ شده است، اظهار داشت: مقرر شده همه قوانین، مقررات و برنامه‌های آموزشی و پرورشی براساس چارچوب‌های مشخص شده در سند تحول تدوین و اجرا شود و به‌عنوان نمونه در سند تحول آمده است که باید جلب مشارکت ارکان موثر دولتی و غیردولتی در فعالیت‌های رسمی عمومی صورت پذیرد یا تقویت مدارس غیردولتی مطابق با قواعد موجود در سند تحول و در راهکار 4-9 مورد توجه و تاکید قرار گرفته است. مرضیه گرد خاطرنشان کرد: کار ما نیز در راستای اهداف سند تحول بوده است و معتقدیم چنانچه مردم خودشان علاقه‌مند باشند برای تحصیل فرزندشان هزینه کنند اشکالی وجود ندارد و ما باید فضای لازم برای این کار را فراهم کنیم. از سوی دیگر معتقدیم اگر تراکم دانش‌آموزی در مراکز دولتی کاهش یابد امکان رسیدگی بیشتر با کیفیت بهتر به دانش‌آموزان فراهم می‌شود. همچنین اگر یک موسس علاقه‌مند به همکاری با آموزش و پرورش باشد ما باید فضا را برای وی مهیا  می‌کنیم.
ایراد شورای نگهبان از مواد 8 و 25
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ایرادات دیگری که به قانون تاسیس مدارس غیردولتی گرفته شده است، یادآور شد: برخی موارد در حد اضافه کردن یک یا 2 کلمه هستند که ما آنها را اصلاح خواهیم کرد به‌عنوان مثال در ماده 8 و ماده 25 اعتقاد و التزام عملی به مبانی و احکام اسلامی جزو شرایط موسسان ذکر شده و شورای نگهبان ایراد گرفته که باید واژه ایمان نیز به این بند اضافه شود. وی با بیان اینکه یکی دیگر از ایرادات مطرح شده مربوط به ماده 19 قانون است، تصریح کرد: مدارس دولتی در برخورداری از عوارض، مالیات و تخفیفات مالیاتی در حکم مراکز دولتی هستند، در گذشته این مالیات شامل مراکز نبود و تنها مدارس دولتی را دربر می‌گرفت.  گرد افزود: پیشنهادی در مجلس مطرح شده بود که مراکز غیردولتی که از شرایط اقتصادی خوبی برخوردار هستند علاوه بر 5 درصد دریافتی که پیش از این هم اعمال شده بود مشمول کسر 10 درصدی از شهریه‌های دریافتی شوند تا این مبلغ  به تشخیص شورای سیاست‌گذاری به حساب درآمد اختصاصی ملی واریز شود و برای توسعه مناطق محروم مورد استفاده قرار بگیرد.رئیس سازمان مدارس غیردولتی ادامه داد: این پیشنهاد در مجلس مصوب شد اما شورای نگهبان به آن ایراد وارد کرد و خواستار حذف این بند شد.
تلاش برای اجرای قانون در مهرماه
وی در ادامه با اشاره به اینکه اصلاحات را انجام می‌دهیم و امیدواریم از ابتدای سال تحصیلی جدید این موضوع اجرا شود، یادآورشد: متاسفانه برخوردهای ناصحیح و غیرمنصفانه جامعه را دچار شک و شبهه می‌کند. در حالی که این ایرادات خیلی بزرگ نیستند و ما آنها را اصلاح می‌کنیم. به گفته گرد، لایحه تاسیس مدارس غیردولتی وارد بیست و نهمین سال اجرای خود می‌شود و دائمی شدن آن کمک می‌کند تا آیین‌نامه‌های اجرایی برای قوت بخشیدن به عملکرد نظارتی تدوین و به مرحله اجرا در بیاید.


Page Generated in 0/0055 sec