printlogo


کد خبر: 159068تاریخ: 1395/3/26 00:00
کلید روحانی درهای بسته صنعت کردستان را نگشود
مرگ مغزی صنعت در کردستان

3 سال از عمر دولت تدبیر و امید می‌گذرد اما بخش صنعت و تولید در کردستان انگاری به مرگ مغزی مبتلا شده و مسیر عقبگرد را طی می‌کند و هر از گاهی واحدی تعطیل می‌شود و عده‌ای به جمع بیکاران استان اضافه می‌شوند.  به گزارش فارس از سنندج، آمار مرکز آمار ایران به‌عنوان منبع موثق در کشور خبر از رشد منفی در بخش صنعت می‌دهد و سازمان معدن و تجارت رشد این بخش را عنوان کرده است، حال باید منتظر ماند و دید دولت یازدهم ظرف یک سال باقیمانده از عمر 4 ساله‌اش می‌تواند برای رشد و توسعه صنعت و تولید در کشور گام‌های موثری بردارد یا این مساله نیز عاقبتی همچون برجام نافرجام را تجربه می‌کند. براساس آمارهای ارائه شده،7 هزار و 500 واحد از مجموع واحدهای دارای پروانه فعالیت در حال حاضر راکد هستند و احیای دوباره آنها به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دولت مطرح و با جدیت هرچه تمام در سال‌جاری دنبال خواهد شد. اینکه سهم کردستان با بیش از یک‌میلیون و 500 هزار نفر جمعیت از صنعت کشور چه میزان است و طی برنامه پنجم توسعه و گذشت 3 سال از دولت تدبیر و امید وضعیت بخش صنعت در کردستان چه سیر تحولی را طی کرده است، مساله بسیار مهمی است که پرداختن به آن امری ضروری است. استان کردستان با وجود برخورداری از ظرفیت مرزی‌بودن و نقش مهمی که مرزها در توسعه تجارت برون‌مرزی دارد، در بحث صنعت چندان توفیقی نداشته و واحدهای صنعتی موجود در آن اغلب واحدهای کوچک و متوسط هستند. استان کردستان با 230 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق و وجود زیرساخت‌های مناسب و همچنین وجود نیروی کار ارزان و فنی می‌تواند به یکی از قطب‌های اصلی و مهم سرمایه‌گذاری در تمام بخش‌ها تبدیل شود. در مجموع تاکنون یکهزار و 31 پروانه بهره‌برداری در بخش صنعت در کردستان صادر شده و در حال حاضر 888 واحد آن از سوی مسؤولان و متولیان امر در این حوزه به‌عنوان فضا و مکان تولیدی اسم برده می‌شود. بنا به آمار ارائه شده از سوی مسؤولان، هم اکنون 737 واحد تولیدی در بخش صنعت استان کردستان وجود دارد که از این تعداد 132 واحد تعطیل، 266 واحد نیمه‌فعال و مابقی واحدها هم  با بیش از 50 درصد در حال فعالیت هستند.  معاون امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استاندار کردستان گفت: 27 درصد از اقتصاد کردستان مربوط به حوزه کشاورزی است و براساس آمار ظرفیت بخش صنعت به صورت اسمی در کردستان 18 درصد است. حسین فیروزی افزود: با استناد به آمار ارائه شده از سوی اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت کردستان، ظرفیت اسمی واحدهای صنعتی در کردستان 14 هزار نفر است و در حال حاضر حدود 8 هزار نفر در این بخش مشغول به کار هستند اما در واقع باید گفت کردستان سهم مهمی در صنعت نداشته و  استان ما اصلا در این حوزه حرفی برای گفتن ندارد.
257 واحد تولیدی در شهرک‌های صنعتی کردستان تعطیل هستند
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان نیز درباره واحدهای فعال در شهرک‌های صنعتی کردستان به فارس گفت: شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان در اردیبهشت‌ماه سال 1370 به صورت شرکت سهامی خاص تاسیس و به شماره 1203 در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی شهرستان سنندج به ثبت رسیده است. محمود قادرمرزی با بیان اینکه در حال حاضر شرکت‌ شهرک‌های صنعتی کردستان سهامی خاص جزو واحدهای تجاری فرعی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران است، خاطرنشان کرد: این شرکت طی 25 سال فعالیت رسمی خود موفق به اخذ مصوبه احداث 9 شهرک صنعتی در مناطق مختلف استان شده است. مدیرعامل شهرک‌های صنعتی کردستان اظهار کرد: آماری که در بحث واحدهای صنعتی موجود در شهرک‌های صنعتی ارائه می‌شود با کل واحدهای صنعتی در استان تفاوت دارد. قادرمرزی خاطرنشان کرد: در مجموع 950 قرارداد در شهرک‌های صنعتی منعقد شده و براساس این قراردادها زمین خریداری کرده‌اند. وی با بیان اینکه 183 واحد صنعتی از
950 واحد موجود در استان عقد قرارداد شده که در حال حاضر در مرحله ساخت و ساز است، اظهار کرد: 767 واحد صنعتی نیز به بهره‌برداری رسیده است. وی از تعطیلی 257 واحد از این 767 واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی سطح استان نیز خبر داد و گفت: در حال حاضر 510 واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی استان کردستان با ظرفیت
20 تا 100 درصد فعال است. نکته قابل تامل در فرآیند تولید گزارش این است که متولیان بخش صنعت و اشتغال آمار دقیقی از شاغلان بخش صنعت و تولید کردستان ندارند یا اینکه مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آمار واحدهای تعطیل شده استان را 132 واحد اعلام می‌کند در حالی که آمار اعلامی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان، 257 واحد است.  با گذشت 3 سال از سرکار آمدن دولت یازدهم و فراموشی وعده‌هایی که رئیس این دولت در تبلیغات انتخاباتی به مردم کردستان داد که کردستان را با ایجاد کارگروه ویژه جبران عقب‌ماندگی‌ها، گل و بلبل می‌کند، وضعیت بخش مسیر عقبگرد را طی می‌کند، انگار به مرگ مغزی مبتلا شده است و خروج از این حالت، عزمی جهادی را می‌طلبد.

 396 واحد تعطیل و نیمه‌فعال در کردستان وجود دارد
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان درباره وضعیت بخش صنعت در این استان گفت: یکهزار و 31 پروانه بهره‌برداری در بخش صنعت در استان داشته‌ایم ولی در حال حاضر 888 واحد تولیدی یا به تعبیر دیگر فضا و مکان تولیدی در استان وجود دارد.  محمد دره‌وزمی با بیان اینکه برخی از این فضاها مانند نساجی کردستان بیش از 10 سال است هیچ خروجی مثبتی ندارد، گفت: در حال حاضر یکسری دستگاه و ماشین‌آلات از رده خارج و بلااستفاده در این واحد تولیدی وجود دارد که قابلیت احیا ندارند. مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کردستان با بیان اینکه 132 واحد تولیدی در استان خط تولیدی قابلیت احیا دارد ولی در حال حاضر کاملا تعطیل است، افزود: 264واحد صنعتی نیز در حال حاضر نیمه‌فعال است. دره‌وزمی خاطرنشان کرد: 361 واحد صنعتی استان با ظرفیت بالای 50 درصد فعال است که در مجموع 8 هزار و 500 نفر ظرفیت اشتغالزایی واقعی در بخش صنعت را در استان فراهم کرده است.


Page Generated in 0/0051 sec