printlogo


کد خبر: 159076تاریخ: 1395/3/27 00:00
سلامت

قائم‌مقام سازمان نظام پرستاری:
وزیر بهداشت شکست طرح تحول را نوید داد
قائم‌مقام سازمان نظام پرستاری کشور، با اشاره به نامه هشدارگونه وزیر بهداشت مبنی بر شکست طرح تحول سلامت، این موضوع را نتیجه سرکوب نظرات منتقدان دانست. محمد شریفی‌مقدم، قائم‌مقام سازمان نظام پرستاری کشور در این‌باره اظهار داشت: سرانجام وزیر بهداشت طی یک فرار رو به جلو، شکست طرح تحول سلامت را نوید داد. وی با بیان این مطلب که شکست طرح تحول سلامت نتیجه بی‌توجهی به نظرات کارشناسی صاحب‌نظران علم مدیریت و اقتصاد سلامت است، به مهر عنوان کرد: ناکارآمدی مدیریتی و نادیده گرفتن بقیه گروه‌های درمانی در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌های حوزه سلامت، باعث شکست این طرح شده است. دبیرکل خانه پرستار افزود: نتیجه سیاست سرکوبگرانه منتقدان حوزه سلامت، این شد که پس از 2 سال تحمیل هزینه‌های سنگین به دولت و مردم، اجرای این طرح با شکست مواجه شود. قائم‌مقام سازمان نظام پرستاری با انتقاد از شعاری و پوپولیستی بودن طرح تحول سلامت بیان داشت: اعتبارات اجرای این طرح از قطع یارانه کالاهای اساسی تامین شد و از همین رو، بیشترین فشار به نیروهای فرودست جامعه وارد می‌شود.

14 استان کشور در محاصره ریزگردها
«14 استان کشور درگیر موضوع ریزگردها و در مرحله هشدار هستند؛ تعداد این استان‌ها رو به افزایش است و احتمال انتقال آلودگی‌های میکروبی از این طریق وجود دارد.» محسن فرهادی، معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان این مطلب اظهار داشت: بسیاری از استان‌های غربی و جنوبی و برخی استان‌های شرقی هم‌اکنون درگیر موضوع ریزگردها هستند. وی به ایرنا عنوان کرد: هم‌اکنون حدود 14 استان کشور از جمله استان خوزستان، ایلام، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان و اغلب استان‌های غربی و جنوبی کشور با ریزگردها درگیر هستند و در برخی روزها ریزگردها، استان تهران را نیز درگیر می‌کند. به گفته فرهادی، دانشگاه‌های علوم پزشکی در تمام استان‌های درگیر ریزگردها، وضعیت هشدار اعلام کرده‌اند و به مردم برای محافظت از خودشان و استفاده از ماسک‌های مناسب، آموزش‌های لازم را ارائه می‌کنند. معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش که آیا ریزگردها حامل مواد شیمیایی، رادیواکتیو یا آلودگی‌های خاصی هستند، بیان داشت: آلودگی به رادیواکتیو که در زمان جنگ عراق مطرح بود، به اثبات نرسید اما اگر حجم ذرات معلق ریزگردها از یک حدی بزرگ‌تر شود، امکان وجود عوامل میکروبی در ریزگردها وجود دارد. وی درباره عوارض ریزگردها گفت: ‌تشدید بیماری آسم و آلرژی و نیز تشدید بیماری‌های قلبی و تنفسی از مهم‌ترین عوارض ریزگردهاست بنابراین در زمان افزایش ریزگردها تا جای ممکن این بیماران نباید از خانه خارج شوند.

عملکرد متضاد وزارت بهداشت در ترویج زایمان طبیعی
رئیس انجمن علمی مامایی کشور از سیاست یک بام و دو هوای وزارت بهداشت در ترویج زایمان طبیعی انتقاد کرد. ناهید خداکرمی، رئیس انجمن علمی مامایی کشور درباره تعرفه خدمات مامایی به فارس گفت: به نسبت افزایش تعرفه‌های درمانی سال 95 ویزیت سرپایی مامایی نیز مشمول این افزایش قرار گرفته و ما مانند همیشه آنچه مصوب هیأت دولت و تایید سازمان نظام پزشکی است را رعایت می‌کنیم. وی تصریح کرد: ما در خدمات بستری و زایمان مشکلی نداریم و تعرفه زایمان طبیعی و K زایمانی در بخش دولتی و خصوصی تفاوتی ندارد. خداکرمی خاطرنشان کرد: متأسفانه وزارت بهداشت بخشنامه‌ای را که از دولت هفتم وجود داشت  مبنی بر اینکه 15 درصد از K زایمان به ماما داده شود را قطع کرده است. رئیس انجمن علمی مامایی کشور افزود: این مصوبه تا سال 92 اجرا شد و در طرح تحول سلامت ابتدا قرار شد به 30 درصد افزایش یابد اما نمی‌دانیم در وزارت بهداشت چه اتفاقی افتاد که ناگهان تغییر کرده و حتی 15 درصد هم قطع شد. این موضوع جامعه مامایی را بی‌انگیزه در روش‌های زایمان کرده است. وی بیان داشت: نبود پوشش بیمه‌ای برای ویزیت سرپایی ماماها دلیل دیگری است که ماماها نمی‌توانند از خدمات تعرفه‌ای خود استفاده کنند.
 


Page Generated in 0/0065 sec