printlogo


کد خبر: 159127تاریخ: 1395/3/27 00:00
مدیر عامل سازمان صنایع کوچک: مصادره ۱۵۰۰ واحد تولیدی توسط بانک‌ها
صدها واحد صنعتی تعطیل و نیمه‌کاره رها شده‌اند

گروه اقتصادی:‌ هرچند تعطیلی مراکز تولید ناشی از عوامل متعددی است اما آنچه باعث بی‌انگیزگی خیلی از فعالان اقتصادی در بخش تولید شده است افزایش هزینه‌های تولید و نبود منابع مالی برای تامین سرمایه در گردش کارخانه‌هاست که این موضوع  باعث به زانو درآمدن تولید در کشور شده است. به گزارش «وطن امروز»، سنگینی سایه رکود بر سر اقتصاد کشور همراه با دریافت سود بالای تسهیلات، گلوی تولید را فشرده است که ساماندهی آن نیازمند اصلاح و چاره‌اندیشی درست است. در این باره مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی با بیان اینکه در کل کشور بیش از ۱۵۰۰ واحد صنعتی توسط بانک‌ها تملک شده است، گفت: بیشتر این واحدها تعطیل هستند و نیمه‌کاره رها شده‌اند. به گزارش تسنیم، علی یزدانی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری در پاسخ به این پرسش که منبع 16 هزار میلیارد تومانی که قرار است به 7500 بنگاه تعطیل تخصیص داده شود از کجاست؟ گفت: امسال تلاش گسترده‌ای در جهت خروج بنگاه‌های متوقف انجام شده است و براساس بخشنامه‌ای که بانک مرکزی صادر کرده این منابع از منابع داخلی بانک‌ها و با سود مصوب شورای پول و اعتبار تأمین می‌شود. مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی افزود: براساس این بخشنامه بانک‌ها موظفند بدون توجه به چک‌های برگشتی و بدهی‌های غیرجاری واحدهایی که توسط کارگروه‌های استانی تسهیل و رفع موانع تولید معرفی می‌شوند، این تسهیلات را در وجه آنها پرداخت کنند. وی ادامه داد: بیش از 60 درصد مشکلات واحدها، نقدینگی و سرمایه در گردش است، بنابراین بازگشت این تسهیلات عموماً یکساله است. مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی گفت: در مجموع 10 هزار بنگاه و 2 هزار طرح صنعتی را هدفگیری کردیم که امیدواریم تا پایان امسال همه آنها به چرخه تولید برگردند. یزدانی گفت: رئیس سازمان مالیاتی بخشنامه‌ای را به همه استان‌ها صادر کرد که همه ادارات امور کل مالیاتی استان‌ها موظفند ظرف یک هفته گواهی موضوع تبصره ماده 186 را صادر کنند. مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی گفت: اگر واحدهایی 18 ماه قبل دچار بحران شده باشند اما لیست بیمه را هم رد کرده باشند می‌توانند از بخشودگی جرایم تأمین اجتماعی استفاده کنند. یزدانی افزود:‌ از 87 هزار واحد صنعتی کشور بیش از 80 هزار واحد، کوچک و متوسط هستند و زیر 50 نفر اشتغال دارند که باید از آنها حمایت شود. وی گفت: در 2 سال اخیر واحد‌های صنعتی زیادی به چرخه تولید برگشته‌اند اما تعدادی هم تعطیل شدند. یزدانی با بیان اینکه تدابیری در جهت شفاف‌سازی آمارها و پرداخت یارانه‌ها و حمایت از واحدهای کوچک و متوسط اندیشیده شده است، افزود: در سال 94 بیش از 850 واحد تعطیل را به چرخه تولید برگرداندیم که 16 هزار اشتغال ایجاد کرده است. یزدانی گفت: در کل کشور بیش از 1500 واحد صنعتی توسط بانک‌ها تملک شده است که 1100 واحد در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی هستند. وی افزود: بیشتر واحدهایی که تملک شده‌اند تعطیل هستند و نیمه‌کاره رها شده‌اند. وی ادامه داد: در بخشنامه ستاد اقتصاد مقاومتی کشور تأکید شده است که بانک‌ها مکلفند این طرح‌ها را با منابع خود به بهره‌برداری برسانند.
ورشکستگی ۳۰ درصد واحدهای صنعتی
دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت نیز در این برنامه گفت: ۳۰ درصد از واحدهای صنعتی و بنگاه‌های اقتصادی با مشکلات بسیار جدی مواجهند و در شرف ورشکستگی قرار دارند. سیدمحمدرضا مرتضوی افزود: بخشی از بنگاه‌ها به بانک‌ها بدهکارند و به علت شرایط رکود و خاص اقتصاد کشور در 5 سال اخیر بدون تقصیر نتوانستند بدهی‌های خود را پرداخت کنند. دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت با دسته‌بندی مشکلات تولیدکنندگان و بنگاه‌ها گفت: عده‌ای از بنگاه‌ها موفق به تکمیل و راه‌اندازی خطوط تولیدشان شدند اما سرمایه در گردش ندارند و تعدادی از بنگاه‌ها هم به علت افزایش نرخ ارز‌ از هزار به 3 هزار تومان دچار مشکل شدند. مرتضوی با تاکید بر اینکه30 درصد از واحدهای صنعتی در شرف ورشکستگی هستند، افزود: 40 درصد از بنگاه‌های دیگر هم با نصف ظرفیت خود کار می‌کنند.
تقاضای ۸ هزار واحد صنعتی برای تسهیلات
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تاکنون 8 هزار واحد صنفی کوچک جهت دریافت تسهیلات ثبت‌نام کرده‌اند که از آن میان ۴۰۰ مورد به بانک‌ها معرفی شدند تا تسهیلات ویژه دریافت کنند. محمدرضا نعمت‌زاده نیز در این برنامه درباره 7500 واحد تایید شده که قرار است به عنوان‌های گوناگون تسهیلاتی جهت رشد و حرکت تولید داخل دریافت کنند سخن گفت و افزود: این واحدها برای برون‌رفت از دیونی مانند چک‌های برگشتی، عقب‌افتادگی بدهی‌های بانکی و بدهی‌های بیمه‌ای، به درخواست وزارت صنعت می‌توانند از تسهیلات ویژه بانکی بهره‌مند شوند. وی ادامه داد: وزارت صنعت از بانک مرکزی خواسته تا بدهی‌های این واحدهای کوچک را برای یک سال به تعویق بیندازد تا زمان تنفس کوتاه‌مدتی برای شروع دوباره و حرکت محکم‌تری به صنایع کوچک داده شود. وی با بیان اینکه امسال باید 33 طرح صنعتی و تجاری به بهره‌برداری برسد، افزود: اولویت با واحدهایی است که طرح‌هایشان فقط مشکل مالی دارند و پس از مرتفع شدن آن در راه صادرات قرار می‌گیرند. نعمت‌زاده سقف پرداخت تسهیلات را برای واحدهای کوچک یک‌میلیارد تومان، واحدهای متوسط3 میلیارد تومان و طرح‌های با رشد بالای 60 درصد را 2 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: بازپرداخت این تسهیلات 2 ساله و با سود 20 و 22 درصد است. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه 40 درصد از اشتغال در صنایع کوچک خلاصه می‌شود، گفت: برخی واحدهای صنفی به دلیل مشکلات مالی نمی‌توانند کالاهای خود را عرضه کنند که این رکود باعث کوچک‌سازی واحدهای صنفی می‌شود.


Page Generated in 0/0050 sec