printlogo


کد خبر: 159166تاریخ: 1395/3/29 00:00
استاد دانشگاه تهران: دولت اعتقادی به استقلال اقتصادی ندارد
سیاست‌های اشتباه، 15 میلیون نفر را بیکار کرد

رئیس‌جمهور فکر می‌کند اشتغال وظیفه او نیست، مسکن وظیفه او نیست و عملا هیچ‌کسی را قبول ندارد و آرزویش این بوده که از خارج سرمایه بیاید و برای ایران اشتغال ایجاد کند.
ابراهیم رزاقی، کارشناس اقتصادی و استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه تهران به تسنیم، گفت: 3 سالی از عمر دولت فعلی گذشته و رکود تشدید شده است، یکی از دلایل مهم به وجود آمدن این رکود این است که مسؤولان اعتقادی به استقلال اقتصادی ندارند. آنها به شعار اول انقلاب که استقلال است باور ندارند. امام در وصیتنامه‌اش می‌فرماید توسعه عبارت است از خودشناسی، خودکفایی استقلال در تمام زمینه‌ها اما مسؤولان چه کار کردند؟ در پایان جنگ تحمیلی و از زمان آقای رفسنجانی، مسؤولان به جای توجه به قانون اساسی و بیانات و اندیشه‌های امام به سیاست‌های صندوق بین‌المللی پول که سیاست‌های سرمایه‌داری و لیبرال است پرداخته و این سیاست‌ها را به اجرا درآوردند. در این مدت چیزی حدود 1200 تا 1300 میلیارد دلار واردات داشته‌ایم. این باعث شده بخش دولتی دارای اهمیت شده و محور شود. این مساله بر خلاف آن چیزی است که در اصل 44 بیان شده به این معنا که نظام اقتصادی ایران 3 بخشی است، دولتی، تعاونی و خصوصی.
وی ادامه داد: ما با دلار ارزان واردات انجام داده‌ایم، دلار 9000 تومان را 3000 می‌دهیم. در این صورت هرکس سود زیاد می‌خواهد به واردات روی می‌آورد. به این خاطر به یک کشور واردکننده تبدیل شده‌ایم. این کار در خروج سرمایه هم اتفاق می‌افتد؛ هرکس بخواهد سرمایه‌اش را از کشور خارج کند، ما به او به‌جای 3000 تومان 9000 تومان می‌دهیم.  این کارشناس اقتصادی گفت: بخش خصوصی ما هم فقط به دنبال سود می‌رود و این باعث می‌شود سودی که در تولید 5 تا 10 درصد یا حداکثر 20 درصد است، جذابیتی نداشته باشد و به وارداتی که 300 درصد سود دارد روی بیاورد. رزاقی افزود: بخش خصوصی به فعالیت‌های دلاری، خرید و فروش و... که سود
200 درصدی دارد روی می‌آورد. تراکم سرمایه در بخش‌های غیرتولیدی افزایش قیمت و عدم اشتغال را  به وجود آورده است. در این 26 ساله که حدود 1300 میلیارد واردات داشته‌ایم، 13 میلیون شغل ایجاد شده است، در صورتی که اگر برآوردهای بانک جهانی که می‌گوید با 10 هزار دلار یک شغل ثابت ایجاد می‌شود را در نظر بگیریم باید 130 میلیون شغل ایجاد می‌کردیم و این نشان می‌دهد ساختار ما اشکال دارد. استاد دانشگاه تهران با اشاره به دریافت مالیات از حوزه تولید داخلی اظهار داشت: دولت‌های ما برخلاف دولت‌های غربی و اروپایی، هیچ یارانه‌ای به تولیدکنندگان داخلی نمی‌دهند که هیچ، از آنها مالیات‌هایی می‌گیرند که این مالیات‌ها خردکننده است. به همین دلیل، فعالیت‌های غیرتولیدی افزایش پیدا می‌کند. وی ادامه داد: در این 26 سال برخلاف قانون اساسی و اصل 44  که وظیفه دولت می‌داند که مسکن، خوراک، بهداشت و درمان، آموزش و کار را برای همه مردم ایران فراهم کند، هیچکدام از این اقدامات را دولت‌ها انجام نداده‌اند، چرا؟ برای اینکه سیاست‌های اقتصادی آمریکایی را در پیش گرفته‌اند، این باعث شد بیکاری به 12 تا 15 میلیون نفر برسد. رزاقی افزود: آقای روحانی فکر می‌کند اشتغال وظیفه او نیست، مسکن وظیفه او نیست و عملا هیچ‌کسی را قبول ندارد و آرزویش این بوده که از خارج سرمایه بیاید و برای ایران اشتغال ایجاد کند!


Page Generated in 0/0062 sec