printlogo


کد خبر: 159190تاریخ: 1395/3/29 00:00
مدیران وزارت بهداشت در نشست خبری اعلام کردند
تأیید‌ها و تکذیب‌های حقوقی
سخنگوی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با «وطن امروز»: پرداخت کارانه قانونی است

گروه اجتماعی: ماجرای پرداخت‌های چند‌ده میلیونی به برخی مدیران و افشای فیش‌های حقوقی مربوط به آن سرانجام دامن وزارت بهداشت را هم گرفت. طی یکی، دو روز گذشته تصاویری از فیش‌های پرداختی به برخی افراد در وزارت بهداشت روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت  که باعث ایجاد برخی حواشی برای این وزارتخانه شد.
فیش‌هایی حقوقی مربوط به یکی از پزشکان که این روزها در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بین کاربران گوناگون دست به دست می‌شود، مدیران وزارت بهداشت را به واکنش واداشت به صورتی‌که سخنگوی این وزارتخانه در یک روز تعطیل برای ارائه توضیح درباره ارقام چند صد‌ میلیونی مندرج در این فیش حقوقی نشست خبری برگزار کرد. در جریان این نشست خبری که محمد آقاجانی، معاون وزیر بهداشت نیز حضور داشت سقف دریافتی پزشکان و البته در نظر گرفتن استثنا برای برخی افراد خاص در این باره مورد توجه قرار گرفت و با قانونی اعلام کردن میزان پرداختی‌های مندرج در این فیش حقوقی بر نامتعارف بودن برخی پرداختی‌های این وزارتخانه تاکید شد.
دریافتی‌هایی از شیرمادر حلال‌تر!
این در حالی است که ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت در ابتدای این نشست خبری به اعلام اعداد و ارقامی از وضعیت تخت‌های بیمارستانی موجود و نسبت پزشک به بیمار در کشور پرداخت و اذعان داشت نسبت بیمار به پزشک در کشور در مقایسه با منطقه در سطح پایین‌تری است. به گفته حریرچی، کمبود امکانات و نیروی انسانی باعث شده پزشکان چند برابر حد استاندارد فعالیت داشته باشند و بر این اساس میزان دریافتی آنها نیز تغییرات محسوسی پیدا خواهد کرد. وی با اشاره به فعالیت یک متخصص زنان و زایمان در یکی از نقاط محروم کشور افزود: این فرد به تنهایی در منطقه‌ای وسیع فعالیت دارد به نحوی که روزانه 15 زایمان انجام می‌دهد و از مرگ مادران و نوزادان جلوگیری می‌کند، بنابراین دریافتی این افراد از شیرمادر حلال‌تر است.
فیش حقوقی یا پرینت حساب؟
یکی از نکات قابل توجه درباره فیش حقوق 234میلیونی این پزشک، وجود ردیف‌های متعدد کارانه است. سخنگوی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با «وطن امروز» درباره دلایل درج چندین کارانه در یک فیش حقوقی اظهار داشت: نکته اول درباره این موضوع این است که آنچه در فضای مجازی منتشر شده فیش حقوقی نیست بلکه پرینت دریافتی‌های این فرد در مدت بیش از 6 ماه است که به دلایلی خاص در یک برگ پرینت گرفته شده است.  به گفته حریرچی، وجود 9ردیف کارانه در این برگ منتشر شده دلیلی بر جمع‌آوری پرداخت‌های ماه‌های گوناگون این پزشک در یک پرینت واحد است. وی با اشاره به جزئیات کارانه‌های دریافتی این پزشک که در این مدت هزار و 47 عمل جراحی به انجام رسانده است، اظهار داشت: رقم اول کارانه مندرج شده در این پرینت طلب سال 92، رقم دوم طلب آذرماه 93 و رقم سوم مربوط به دی ماه 93 است. سخنگوی وزارت بهداشت افزود: رقم دیگری هم در این فیش مربوط به ارتقای ویزیت در آذر و دی است و در نهایت هم یک واریزی برای ارتقای ویزیت در بهمن و اسفند ماه درج شده است. بنا بر اظهارات حریرچی پرداخت کارانه 21 سال سابقه قانونی دارد و بر این اساس پرداخت‌ها قانونی صورت گرفته است.
سقف حق‌العلاج در بیمارستان‌ها تا 80 میلیون
همچنین حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: فیش 700 میلیون تومانی که در رسانه‌ها مطرح شده درآمد جزء فنی و جزء حرفه‌ای سیستم است که از محل پرتودرمانی حاصل شده است؛ به‌طوری که از بیمار و بیمه‌ها بابت جزء فنی و حرفه‌ای که پزشک درمان را انجام داده این رقم دریافت می‌شود. در حالی‌که در بررسی فیش‌های حقوقی همین پزشک دیدیم که در یک ماه 59 میلیون، در ماهی دیگر 65 و در ماه‌های بعدی 41 و 31 میلیون تومان فیش حقوقی‌اش بوده است. این حق‌العلاج است که 47 درصد آن به متخصصان داده می‌شود و 20 درصد مالیات از آن کسر می‌شود، 50 درصد حق‌العلاج را هم به خاطر هزینه‌های بیمارستان از پزشک می‌گیریم. وی ادامه داد: برای درآمدهای بالای 40 میلیون تومان مالیات 20 درصد کسر می‌کنیم و برخی دانشگاه‌ها به همین منظور سقف 80 میلیون تومانی گذاشته‌اند. سخنگوی وزیر بهداشت گفت: این افراد سهم درمان تحت پوشش را نمی‌دادند و خاصه‌خرجی‌های سیاسی در برخی دوره‌ها می‌شده است، حالا حق بیمه می‌دهند و گروه‌های ذی‌نفع سالم و ناسالم این مسائل را منتشر می‌کنند در حالی‌که هرکسی درآمد قانونی دارد، حلالش باشد.
پرداخت‌ها قانونی است
این در حالی است که محمد آقاجانی، معاون درمان وزارت بهداشت، در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: بحث‌های مطرح شده در رسانه‌ها با مباحث ستادی باید متفاوت باشد، چرا که بین پزشکانی که در مراکز درمانی و ستاد وزارت بهداشت فعالیت می‌کنند باید تفاوت قائل شد. آنچه تفاوت می‌کند در حقوق پرسنل است، چون علاوه بر حقوق، کارانه هم می‌گیرند.
وی ادامه داد: معیار باید قانون باشد اینکه در بحثی مطرح شود که پرداخت به یک پزشک قانونی یا غیرقانونی است این شبهه ایجاد می‌شود، باید معیار قانون باشد؛ چه کم چه زیاد. پرداخت‌ها هم قانونی است؛ چه کم و چه زیاد. پرداخت‌ها به ازای کار یا کارانه است که آن هم قانونی است. معاون درمان وزیر بهداشت افزود: در هر شغلی موارد استثنایی وجود دارد؛ این درباره وکلا، مهندسان و بسیاری از صنوف مهم جامعه مطرح است، آیا در این صنوف افراد استثنایی نداریم که پرداخـ‌ت‌های بالا داشته باشند؟ درباره پزشکان هم اینگونه است. ممکن است موارد استثنایی وجود داشته باشد که این با قاطبه پزشکان متفاوت است.


Page Generated in 0/0062 sec