printlogo


کد خبر: 159198تاریخ: 1395/3/29 00:00
اخبار

نفت را به یورو می‌فروشیم
از این پس فروش نفت ایران به کشورهای دیگر فقط با ارز یورو صورت می‌گیرد. بیژن نامدارزنگنه، وزیر نفت  در گفت‌وگو با خانه ملت، با بیان اینکه فروش نفت تنها با یورو انجام می‌شود، گفت: درباره نرخ بنزین و احتمال دونرخی شدن آن منتظر تصمیم دولت هستیم. زنگنه با اشاره به فروش نفت به کشور هند و مطالبه پول آن با روپیه در گذشته افزود: این نوع معاملات در زمان تحریم‌ها صورت می‌گرفته است و اکنون روپیه از معاملات نفتی ایران با هند حذف شده است. وی درباره برنامه وزارت نفت برای دونرخی کردن نرخ بنزین اضافه کرد: این وزارتخانه اکنون برنامه‌ای در این‌باره ندارد و منتظر تصمیم دولت است.


تنظیم بازار متولی ندارد
اگرچه شبکه توزیعی کشور برعهده ما است اما وزارت جهاد کشاورزی هیچ ارتباطی با اصناف در این زمینه ندارد و اصناف نه در تولید ملی و نه در واردات کالای اساسی نقشی ندارند. علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف ایران در گفت‌وگو با فارس، درباره مشکلات اجرای قانون انتزاع و پاسکاری وظیفه تنظیم بازار بین وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت و بلاتکلیفی نظارت بر تنظیم بازار اظهار داشت: من هم تقریبا متوجه نشدم قبل از اجرای قانون انتزاع چرا وزارت بازرگانی و صنعت با یکدیگر ادغام شدند و متوجه نشدیم چرا ستاد تنظیم بازار دستخوش تغییرات شد. وی تصریح کرد: اگرچه شبکه توزیع کشور برعهده فردی مانند من است اما با وزارت جهاد کشاورزی هیچگونه ارتباطی در این زمینه نداریم و در تنظیم بازار هیچ نقشی نداریم، اصناف نه در تولید ملی، نه در واردات کالای اساسی نقشی ندارند و فقط به عنوان واسطه در توزیع کالا نقش بازی می‌کنند و فقط در این حد به ما اختیار دادند.


ممنوعیت واردات گندم و روغن
واردات گندم تا اطلاع ثانوی برای مصرف در بازار داخلی ممنوع است و واردات روغن خام نیز برای کارخانه‌های روغن نباتی با تعرفه ۵ و ۲۰ درصد بسته به خریدن یا نخریدن دانه روغنی تولیدی داخل مقدور است. حسن عباسی‌معروفان، معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار داشت: از ابتدای فصل برداشت گندم تاکنون از ۲۴ استان حدود ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش ۴۹۰۰ میلیارد تومان گندم خریداری  و 3 هزار میلیارد تومان پرداخت شده است. وی افزود: این میزان خرید نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۸ درصد افزایش یافته است. عباسی ادامه داد: با توجه به میزان ذخایر گندم و خرید تضمینی این محصول، نیازی به واردات آن نداریم و براساس دستور وزیر جهاد کشاورزی واردات گندم تا اطلاع ثانوی ممنوع است. وی اعلام کرد: شرکت بازرگانی دولتی مسؤول خرید دانه روغنی از کشاورزان است و براساس قانون جدید که امسال وزارت جهاد کشاورزی آن را به اجرا درمی‌آورد هر کارخانه‌ تولیدکننده روغن نباتی که دانه روغنی تولید داخل را از این شرکت خریداری کند می‌تواند روغن یا دانه روغنی مورد نیاز خود را با تعرفه 5 درصد وارد کند در غیر این صورت باید تعرفه ۲۰ درصد را پرداخت کند.


Page Generated in 0/0084 sec