printlogo


کد خبر: 159201تاریخ: 1395/3/29 00:00
افراد مسلح 2 کامیون ایرانی را در ترکیه به آتش کشیدند
جهنم «تندروک»

موج جدید ناامنی برای ایرانیان در ترکیه آغاز شد. پس از یک دوره مستمر حمله مسلحانه به کامیونداران ایرانی در ترکیه طی 2 سال گذشته که در برهه‌ای منجر به بسته شدن یک‌روزه مرز بازرگان شده بود، موج جدید حمله مسلحانه به کامیونداران ایرانی در این کشور آغاز شد. پس از یک حمله مسلحانه به کامیون‌های ایرانی که اردیبهشت‌ماه امسال رخ داد، چهارشنبه‌شب نیز 2 کامیون ایرانی در ترکیه مورد حمله مسلحانه قرار گرفت. افراد مسلح این کامیون‌ها را به آتش کشیدند و رانندگان آنها را نیز مدتی به گروگان گرفتند. براساس گزارشات منابع ایرانی و ترکیه‌ای، 2 دستگاه کامیون ایرانی در شرق ترکیه در مسیر جاده دوغوبایزید – چالدران – وان در نزدیکی مرز جمهوری اسلامی ایران به آتش کشیده شد ولی به راننده‌های آنها آسیبی نرسیده است.  یک سخنگو در سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شهر ارزروم در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در آنکارا با اعلام این مطلب گفت: چهارشنبه‌شب گذشته کامیون‌های ایرانی از طریق مرز بازرگان وارد خاک ترکیه شده بودند و در حال حمل بار به وان بودند که در گردنه تندروک مورد حمله افراد مسلح قرار گرفتند. در همین گردنه علاوه بر کامیون‌های ایرانی 6 دستگاه کامیون ترکیه‌ای نیز به آتش کشیده شده است. این سخنگو اضافه کرد: در تماس با ژاندارمری محل نیز این حادثه مورد تایید قرار گرفته و کامیون‌ها به همراه بار آنها به کلی در آتش سوخته و راننده‌های آنها بعد از مدتی توسط افراد مسلح آزاد شدند. اوایل اردیبهشت‌ماه سال‌جاری نیز 2 دستگاه کامیون ایرانی در همین مسیر مورد حمله قرار گرفته و به آتش کشیده شد. به رغم تلاش کامیونداران و مسؤولان طرف ترکیه، تاکنون تحولی درباره پرداخت خسارت به صاحبان کامیون‌های ایرانی که در قلمرو این کشور به آتش کشیده می‌شوند، انجام نشده است. به خاطر ادامه درگیری‌ها بین نیروهای دولتی و گروه پ‌ک‌ک، منطقه کوهستانی تندروک یکی از مناطق ناامن شده و به کامیون‌ها توصیه می‌شود از این مسیر استفاده نکنند. در همین حال خبرگزاری آناتولی نیز در گزارشی از وان اعلام کرد عناصر پ‌ک‌ک در منطقه چالدران ترکیه 5 دستگاه کامیون را به آتش کشیده‌اند. به گزارش آناتولی، فقط یک دستگاه از این کامیون‌ها ایرانی بوده است. آناتولی یادآوری کرده که 24 ماه مه ‌گذشته نیز 10 دستگاه تریلر در این منطقه به آتش کشیده شده بود که بعد از اعزام نظامیان به منطقه، بر اثر بمب‌گذاری پ‌ک‌ک، یک خودروی نظامیان منفجر و 6 سرباز دولتی کشته و 2 سرباز دیگر زخمی شده بودند.
انتقام‌گیری
مهرداد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در این‌باره در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» با اشاره به موضوع ناامنی در کشور ترکیه، عامل این آتش‌سوزی‌ها را «پ‌ک‌ک» و داعش اعلام کرد. لاهوتی با تأکید بر اینکه گروه‌های تروریستی اشاره شده با ایران در سوریه و عراق در حال جنگ هستند، گفت: آنها برای انتقام‌گیری دست به اینگونه عملیات می‌زنند. وی ادامه داد: اینان با انتخاب کردن کامیون‌های ترانزیتی ایران که متعلق به بخش خصوصی نیز هست، آنها را نابود و تلاش می‌کنند با اینگونه انتقام‌گیری‌ها در نظم اقتصادی و سیاسی کشور اختلال ایجاد کنند. رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه دی 94 نیز اینگونه عملیات‌ها از سوی گروه‌های تروریستی در خاک ترکیه علیه کامیون‌های ایرانی انجام شده‌ بود، گفت: در آن زمان کشور ترکیه که موظف به برقراری امنیت تردد کامیون‌های ایرانی است،‌ با ممنوعیت تردد در شب، در روز نیز کامیون‌ها را اسکورت می‌کرد حال پس از گذشت 6 ماه باز این عملیات خرابکارانه تکرار شده است. لاهوتی با تصریح بر اینکه ترکیه چون از کامیون‌های ایرانی حق ترانزیت می‌گیرد پس باید امنیت رفت‌و‌آمد آنها را نیز تأمین کند، افزود: ایران در گذشته نیز برای برخورد با این مشکل، مسیرهای جایگزین از جمله ارمنستان را پیش‌بینی کرده بود اما این مسیرها به‌دلیل هزینه‌بر بودن به صرفه نیست در حالی که مسیر ترکیه برای رفتن کامیون‌های ایرانی به اروپا کوتاه‌تر و ارزان‌تر است. وی خاطرنشان کرد: دولت ترکیه باید امنیت کامیون‌های ایرانی در حال تردد در این کشور را برقرار کند.
جان صیادان ایرانی در خطر است!
نه تنها در شمال غربی و در مرز با ترکیه، بلکه در مرزهای جنوبی کشور نیز شیطنت‌هایی علیه شهروندان ایرانی رخ می‌دهد. روز گذشته اعلام شد عوامل نظامی رژیم عربستان سعودی یک قایق صیادی ایرانی را به بهانه ورود به آب‌های سعودی توقیف و سرنشینان آن را دستگیر کردند. به گزارش فارس، یک فروند قایق صیادی ایرانی به همراه ۳ خدمه، توسط شناورهای نظامی عربستان در حوالی سکوی مرجان توقیف شد. این اتفاق در حوالی سکوی مرجان و به دلیل آنچه سعودی‌ها آن را تجاوز مرزی اعلام کرده‌اند، صورت گرفته است. سعید و وحید خسروی و مجید ماهینی خدمه قایق به شماره 2522/2 بودند که از اسکله جفره شهر بوشهر خارج شدند. طی 2 سال اخیر این چندمین باری است که نظامیان سعودی در خلیج‌فارس اقدام به دستگیری صیادان ایرانی می‌کنند. مهرماه سال گذشته نیز نظامیان سعودی یک قایق صیادی ایرانی را به همراه 3 خدمه آن دستگیر کردند. این قایق در نزدیکی سکوهای میدان نفتی فروزان که بین ایران و عربستان مشترک است؛ بود که با حمله نظامیان سعودی مواجه شد.  به اعتقاد کارشناسان این اقدامات سعودی‌ها در راستای تلاش آنها برای افزایش تنش با جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد. سعودی‌ها طی چند سال اخیر یک دیپلماسی گسترده علیه ایران به کار گرفته‌اند و توانسته‌اند از طریق آن بسته‌های مختلف فشار علیه ایران را به کار ببندند. از سوی دیگر با توجه به رفتار غیرانسانی و جاهلی عربستان با ایرانیان که نمونه آن در ماجرای فاجعه منا آشکار شد، بیم آن می‌رود نظامیان سعودی رفتار ناشایستی با صیادان دستگیرشده انجام دهند. به اعتقاد کارشناسان از آنجا که در ماجرای فاجعه منا مسؤولیت‌ناپذیری آل‌سعود در قبال جان اتباع ایرانی دیده شد اکنون که سعودی‌ها ارتباطات دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرده‌اند؛ جان این صیادان ایرانی در معرض خطر قرار دارد.
 


Page Generated in 0/0059 sec