printlogo


کد خبر: 159206تاریخ: 1395/3/30 00:00
کیفیت هوای بیش از 9 استان کشور در وضعیت نامطلوب قرار دارد
گرد و خاک سراسری
پیش‌بینی هواشناسی برای درگیر شدن 6 استان جدید با موج‌ جدید گردوخاک

گروه اجتماعی: همزمان با آغاز فصل گرما پرواز ذرات گردوخاک در آسمان استان‌های غربی و جنوبی کشور به اوج خود رسید و طی یکی، دو روز گذشته ساکنان این نواحی را خانه‌نشین کرده است. لغو پرواز هواپیماها، افزایش میزان مراجعه به مراکز درمانی و وارد آمدن خسارات جدی به جنگل‌ها، مراتع و کشاورزی تنها بخشی از تبعات این آسیب زیست‌محیطی است که با گذشت زمان و به دلیل عملیاتی نشدن وعده‌های مطرح شده در این‌باره در حال فربه شدن است. این در حالی است که روز گذشته نیز 9 استان کشور در محاصره ذرات گردوخاک قرار گرفت. موضوعی که انتقاد برخی نمایندگان مجلس، نسبت به برنامه‌های شعاری دولت برای مقابله با ریزگرد‌ها را به دنبال داشت.
گردوخاک در آسمان 9 استان
نیمه غربی کشور در غبار فرو رفت. این جمله کوتاه یکی از مهم‌ترین اخبار حوزه محیط‌زیست طی یکی، دو روز گذشته بوده است، چرا که نفس 9 استان کشور با هجوم گردوخاک به شماره افتاد. امیرحسین نقشینه، کارشناس سازمان هواشناسی در این‌باره اظهار داشت: وضعیت ریزگردها در برخی استان‌های کشور بحرانی شده و همین موضوع مشکلاتی را برای شهروندان این استان‌ها فراهم کرده است. وی افزود: روز شنبه و براساس نقشه‌های هواشناسی، در 9 استان کشور گردوغبار شدید گزارش شده است.
کارشناس سازمان هواشناسی با اشاره به وضعیت 9 استان درگیر با معضل گردوغبار خاطرنشان کرد: وضعیت گرد‌وغبار در استان‌های کرمانشاه، ایلام، خوزستان، چهارمحال‌وبختیاری، فارس، مرکزی، همدان، لرستان و غرب استان اصفهان شدید گزارش شده است.
غلظت آلودگی خرم‌آباد 29 برابر حد مجاز
همچنین یکی از استان‌هایی که وضعیت بحرانی آلودگی هوا را آن هم با 29 برابر حد مجاز  تجربه کرد استان لرستان بود. الهام برنا، معاون نظارت و پایش محیط‌زیست لرستان با اشاره به آلودگی هوای استان بر اثر ورود ریزگردها بیان داشت: وضعیت هوای بیشتر شهرستان‌های استان در وضعیت خطرناک و بحرانی قرار گرفت. معاون نظارت و پایش محیط‌زیست لرستان آلودگی هوای شهرستان پلدختر را ۲۸ برابر حد مجاز عنوان کرد و افزود: همچنین وضعیت آلودگی هوای خرم‌آباد نیز ۲۹ برابر حد مجاز بوده است.
زمینگیر شدن پروازها به مقصد خرم‌آباد
علاوه بر این شدت گردوخاک در لرستان و کاهش دید افقی باعث شد پرواز
مشهد- خرم‌آباد لغو شود. اسفندیار کیانی، مدیر فرودگاه خرم‌آباد با اشاره به آلودگی هوای استان لرستان اظهار داشت: این موضوع باعث شد پرواز مشهد- خرم‌آباد که قرار بود صبح روز شنبه (دیروز) انجام گیرد لغو شود.
وی با بیان اینکه این پرواز قرار بود از فرودگاه مشهد به سمت فرودگاه خرم‌آباد انجام گیرد، عنوان کرد: به دلیل دید کم و وجود گرد‌وغبار در فرودگاه خرم‌آباد این پرواز کنسل شد.
هجوم گردوخاک به مرکز ایران
این در حالی است که مرکز ایران هم از تهاجم ذرات گردوخاک در امان نماند و استان مرکزی هم طعم گرد‌وخاک را در کام خود احساس کرد.
حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی، مدیرکل محیط‌زیست استان مرکزی در این‌باره گفت: ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون در هوای اراک صبح شنبه (دیروز) به 4 برابر حد مجاز رسید و هوای این شهر را در وضعیت ناسالم برای تمام گروه‌ها قرار داد.
آسیب‌های جدی و برنامه‌های شعاری
در همین حال و با شدت گرفتن مشکلات زیست‌محیطی در استان‌های غربی نمایندگان ساکنان این نواحی در خانه ملت از اقدامات شعاری دولت و محقق نشدن برنامه‌های معاون اول رئیس‌جمهور در این زمینه انتقاد کردند. جلال میرزایی، نماینده مردم ایلام در مجلس با بیان اینکه هجوم ریزگردها شعاع دید را به کمتر از ۱۰۰ متر کاهش داده است، اظهار داشت: اقدامات مدیران در بحث مقابله با ریزگردها فقط در حد حرف و شعار است. وی تصریح کرد: 3 سال پیش معاون اول رئیس‌جمهور برای طرح راهکارهای مناسب برای مقابله با ریزگردها با عوامل خارجی به عراق سفر کرد اما متاسفانه دستاورد این سفر تاکنون برای مردم استان‌های غربی کشور مشخص نشده است.
گردوخاک میهمان ناخوانده 6 استان
همچنین با توجه به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی گردوخاک ۶ استان کشور را فراخواهد گرفت. احد وظیفه، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با اشاره به نفوذ گرد‌وخاک از کشور عراق خاطرنشان کرد: طی 3 روز آینده در شرق و مناطقی از شمال شرق کشور وزش باد شدید رخ خواهد داد که در برخی نقاط بویژه در منطقه زابل با گردوخاک همراه خواهد بود. در 2 روز آینده نیز وزش باد شدید موقتی و گردوخاک در استان‌های قم، البرز، مرکزی، اصفهان، تهران و سمنان بویژه در بعدازظهر پیش‌بینی می‌شود.
شاخص آلودگی آبادان به بالای هزار رسید
علاوه بر این وضعیت ریزگردها در استان خوزستان و شهر اهواز هم 4 برابر حد مجاز اعلام شد و شاخص آلودگی در این شهر به بالای هزار رسید. احمد لاهیجان‌زاده، مدیر کل حفاظت محیط‌زیست استان خوزستان درباره وضعیت میزان گردوغبار در استان خوزستان اظهار داشت: میزان گردوغبار در ۲۹ خردادماه در شهرهای اهواز ۶۵۲، سوسنگرد ۶۷۶، شوشتر ۸۶۲، آبادان هزار و 83 و شادگان ۸۸۲ میکروگرم بر مترمکعب بوده است. لاهیجان‌زاده افزود: حد مجاز برای گردوغبار ۱۵۰ میکروگرم بر مترمکعب است و با توجه به اینکه غلظت گردوغبار در اهواز ۶۵۲ است گردوغبار در این شهر  به حدود ۴ برابر حد مجاز رسیده است. همچنین براساس خبرهای منتشر شده غلظت آلاینده‌ها در شهرهای نهاوند و اسدآباد 4 برابر حد مجاز و در استان کردستان هم 7 برابر حد استاندارد است.


Page Generated in 0/0053 sec