printlogo


کد خبر: 159237تاریخ: 1395/3/30 00:00
پیروزی نهایی بر تروریسم داعشی در راه است
نماز وحدت شیعه و سنی در فلوجه

گروه بین‌الملل: حیدر العبادی، نخست‌وزیر و فرمانده نیروهای مسلح عراق، عصر جمعه اعلام کرد که نیروهای عراقی مرکز شهر فلوجه را تحت کنترل درآوردند و بعضی مناطق باقیمانده در این شهر طی چند ساعت آزاد خواهد شد.  او تأکید کرد: فلوجه به آغوش وطن بازگشت و نیروهای امنیتی به وعده خود عمل کرده و فلوجه را آزاد کردند.  او ادامه داد: نیروهای قهرمان ما بر قلب فلوجه تسلط پیدا کردند. العبادی افزود: پیام من به تروریست‌های داعش این است که جایگاهی در عراق ندارید و باید در ازای تمام جنایت‌های‌تان محاکمه شوید و مردم عراق همگی علیه شما هستند. فرمانده کل نیروهای مسلح عراق  تأکید کرد: پیروزی در موصل نزدیک است و آخرین تروریست‌ داعشی را نیز از خاک عراق بیرون خواهیم کرد. سلیم الجبوری، رئیس مجلس نمایندگان عراق پیروزی‌های ارتش در شهر فلوجه را شگرف و بزرگ خواند و بر لزوم تلاش برای آزادسازی شهر موصل تأکید کرد.  دبیرکل سازمان بدر عراق نیز در اشاره به شکست گروه تروریستی داعش در شهر فلوجه و آزادسازی این شهر گفت: سر افعی را زدیم. هادی العامری با انتشار بیانیه‌ای در حاشیه دیدارش از شهر فلوجه گفت: ما به وعده خود وفا کرده و وارد شهر فلوجه شدیم. العامری گفت: کسانی که به داعش دل بسته‌اند، شکست آشکار خود را درک خواهند کرد.  وی تصریح کرد: شکست شما، توشه راه ماست و به امید پیروزی نزدیک دیگری. نوری مالکی،  نخست‌وزیر سابق عراق آزادسازی شهر فلوجه از دست گروه تروریستی داعش را تبریک گفت و خواستار کمک‌رسانی به آوارگان و بسترسازی برای بازگشت آنها به منازل‌شان شد. در این میان، یکی از علمای عراقی در پی آزادی شهر فلوجه از دست داعش، خواستار برگزاری نماز جماعت وحدت شیعه- سنی در این شهر شد.  شیخ محمد نوری با تبریک آزادی شهر فلوجه گفت: «پیروزی فلوجه پیروزی عراق و عراقی‌ها و پیروزی محور مقاومت بر داعش و القاعده است.» نوری از همه دعوت کرد در شهر فلوجه نماز وحدت شیعه و سنی برگزار کنند. این روحانی عراقی پیش‌تر با انتقاد از برخی سیاسیون عراقی که مانع پیشرفت عملیات فلوجه می‌شدند، گفته بود برخی سیاستمداران در عراق با خون مردم فلوجه تجارت سیاسی می‌کنند. این در حالی است که اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا گفت: نیروهای عراقی تنها توانستند بخشی از شهر را پس بگیرند، نه کل شهر را. وی به خبرنگاران در مقر وزارت دفاع آمریکا تاکید کرد که آزادسازی کامل شهر نیازمند عملیات بیشتری است.
آغاز عملیات آزادسازی صلاح‌الدین
در پی آزادسازی فلوجه، خالد العبیدی، وزیر دفاع آغاز عملیات آزادسازی شهر القیاره در جنوب موصل را اعلام کرد. این شهر در صورت آزادی یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های اداری و هوایی برای تأمین یگان‌هایی است که به سمت موصل می‌روند. القیاره بزرگ‌ترین شهر (در مقایسه با شهرستان) عراق محسوب می‌شود و بیش از 250 هزار نفر در آنجا ساکن هستند. این اسم به دلیل وجود نفت و قیر زیاد در این شهر روی آن گذاشته شده است. پالایشگاه القیاره یکی از قدیمی‌ترین و مشهورترین پالایشگاه‌ها در عراق است.  محمد عسکری، مشاور نظامی وزارت دفاع عراق اعلام کرد: لشکر نهم زرهی ارتش و دستگاه مبارزه با تروریسم و جنگنده‌های ائتلاف آمریکا و نیروی هوایی ارتش عراق در این عملیات شرکت خواهند کرد. نیروهای عراقی از شمال صلاح‌الدین پیشروی به سمت اهداف تعیین شده در این شهر را آغاز کرده‌اند.  پیش‌تر خالد عبیدی اعلام کرده بود نیروهای عراقی درصدد گشودن چندین جبهه علیه داعش و غافلگیر کردن تروریست‌ها در محورها و زمان‌های پیش‌بینی‌نشده هستند. همچنین عبیدی شنبه به شهر تکریت رفت و نشستی را با فرماندهان نظامی برای فراهم کردن مقدمات آزادسازی شهر الشرقاط در استان صلاح‌الدین برگزار کرد. نیروهای عراقی دیروز همزمان عملیات آزادسازی شهر الشرقاط را نیز آغاز کردند.  یحیی رسول، سخنگوی عملیات مشترک القیاره و الشرقاط اعلام کرد که این دو عملیات به منزله نقطه آغازی برای آزادسازی استان نینوا از چنگ داعش خواهد بود.
اهمیت آزادسازی فلوجه
فلوجه در واقع دروازه تردد تروریست‌های تکفیری داعش به بغداد و استان‌های شیعه‌نشین جنوبی عراق بود. این شهر در نزدیکی بغداد از غرب این شهر و مشرف به ورودی شمالی کربلا است. این منطقه یکی از اساسی‌ترین مناطق داعش در عراق به شمار می‌رفت. داعش با استفاده از بستر مناسب این منطقه به صورت گسترده در آن توزیع شده و این شهر را پایگاه اساسی بیشتر عملیات خود در عراق قرار داده بود. عملیات‌های تروریستی انجام شده اخیر در بغداد از اقداماتی است که نقش مهمی در کاهش فشار از یگان‌های داعش در مناطق مختلف داشت و باعث شد ارتش و نیروهای امنیتی مجبور شوند بخشی از نیروها و یگان‌های خود را برای مقابله با چنین عملیات‌هایی اختصاص دهند تا امنیت مناطقی نظیر فرودگاه بغداد و اماکن مقدس در کربلا را که این گروه تروریستی همواره از آن به‌ عنوان هدف اصلی عملیات تروریستی خود یاد می‌کند، تأمین کنند. بنابراین شهر فلوجه به دلیل موقعیت جغرافیایی راهبردی که دارد و به دلیل نزدیکی به پایتخت عراق، برای نیروهای امنیتی این کشور از اهمیت بسزایی برخوردار است. از همین رو آزادسازی و پاکسازی کامل شهر فلوجه عملیات نظامی برای آزادسازی دیگر شهرهای عراق را تسهیل می‌کند. آزادسازی فلوجه از آنجا مهم است که این شهر به عنوان مهم‌ترین پایگاه گروه‌های تکفیری و داعش محسوب می‌شد. ضمن اینکه فلوجه تنها شهر عراق است که به کمک همین گروه‌های تکفیری، بدون جنگ و عوامل خارجی به تصرف داعش درآمد. همچنین به واسطه نزدیکی به بغداد، عمده عملیات تروریستی در بغداد نیز از همین شهر برنامه‌ریزی و انجام می‌شد، بنابراین آزادسازی این شهر نقش عمده‌ای در تامین امنیت بغداد و استان‌های مرکزی و جنوبی
عراق دارد.


Page Generated in 0/0040 sec