printlogo


کد خبر: 159277تاریخ: 1395/3/31 00:00
نمایندگان مجلس از عملکرد سازمان محیط‌زیست در مقابله با ریزگردها انتقاد کردند
دست بسته دولت در برابر ذرات 2/5 میکرونی!

گروه اجتماعی: بار دیگر شاهد هجوم ریزگردها به آسمان استان‌های غربی و جنوبی کشور هستیم، میهمان ناخوانده‌ای که نزدیک به یک دهه است شهروندان این استان‌ها را با مشکلات  جدی تنفسی و پوستی روبه‌رو کرده است. این معضل که تحت تاثیر عوامل داخلی و خارجی است به‌ظاهر به موضوعی لاینحل برای دولت تبدیل شده است، هرچند به گمان مدیران دولتی تاکنون اقدامات قابل ملاحظه‌ای در جهت رفع مشکل ریزگردها با منشأ داخلی و خارجی انجام شده اما این اقدامات در زندگی مردم ملموس نیست. اکتفا به شعار در برخورد با معضل ریزگردها و آلودگی هوا از جمله انتقاداتی است که نمایندگان استان‌های غربی و جنوبی کشور در ارزیابی خود از عملکرد مدیران دولتی و محیط زیست مطرح می‌کنند، به طوری که نمایندگان مجلس بارها بر این نکته تاکید کرده‌اند که اقدامات رئیس سازمان محیط‌زیست و معاونان رئیس‌جمهور در مقابله با ریزگردها تنها به سخنرانی و برگزاری برنامه‌های تئوریک معطوف شده و نتیجه رایزنی‌ها با مقامات کشورهای همسایه درجهت جلوگیری از این معضل برای مردم مشخص نشده است.
 بی‌برنامگی دولت در مقابله با ریزگردها
عبدالرضا مصری، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس دهم نیز با انتقاد از بحران آلودگی هوای کرمانشاه بر اثر افزایش ریزگردها، به خانه ملت گفت: با وجود اینکه طی سال‌های گذشته شاهد تشدید ریزگردها در استان کرمانشاه بودیم اما تاکنون اقدام عملی مناسب و موثری از سوی مدیران ذی‌ربط برای مدیریت این پدیده صورت نگرفته و هیچ مدیری در این زمینه پاسخگو نبوده است. وی  تاکید کرد: دولت هیچ‌گونه برنامه‌ای برای مدیریت پدیده ریزگردها نداشته که بخواهیم درباره عملکرد یا برنامه‌های انجام‌شده اظهارنظری داشته باشیم؛ سال‌هاست مردم کرمانشاه همانند استان‌های ایلام و خوزستان با معضل ریزگردها درگیر هستند و این موضوع مردم را بشدت کلافه کرده و سلامتی آنها را در معرض خطر جدی قرار داده است.
 دولت برای تخصیص اعتبار اقدام کند
علاوه بر این غلامرضا شرفی، نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با بحرانی خواندن وضعیت هوای خوزستان به دلیل افزایش ریزگردها، عنوان کرد: متاسفانه تاکنون به صورت جدی، مستمر و البته عملی به رفع این معضل پرداخته نشده که این موضوع می‌تواند ناشی از بی‌توجهی مدیران یا در اولویت قرار ندادن این موضوع باشد. وی با تاکید بر اینکه با ارائه راهکارهای مقطعی مشکل ریزگردها حل نمی‌شود، یادآور شد: اگر دولت اهتمام ویژه‌ای را برای مهار و مدیریت این پدیده داشته و در همین راستا نسبت به تخصیص اعتبار اقدام کند و  مدیران مربوطه نیز این اعتبار را برای انجام کارهای علمی، کارشناسی و همه‌جانبه به طور مداوم، مستمر و پیوسته برای مهار و مدیریت ریزگردها هزینه کنند به طور حتم مشکل ریزگردها تا حدودی رفع خواهد شد.
 وعده‌های تکراری و تکرار روزهای ناسالم
این در حالی است که سیدمهدی فرشادان، نماینده مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی نیز درباره چگونگی مقابله با ریزگردها عنوان کرد: هرچند مقابله با این پدیده، بارها و بارها از سوی مدیران دولتی در 10 سال گذشته وعده داده شد، اما قدر مسلم آن است که کنترل و برطرف کردن آن متاسفانه راه به جایی نبرده و شاهد این مدعا وقوع هر از گاه این پدیده است که اکنون به یک بحران تبدیل شده است. وی با درخواست از مدیران کشور بویژه سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی اصلی مقابله با پدیده ریزگردها خاطرنشان کرد: سازمان محیط زیست باید برای مقابله با ریزگردها چاره‌اندیشی و اقدام و عمل کند.
ضرورت ارائه لایحه از سوی دولت
همچنین علی‌محمد شاعری، نماینده مردم بهشهر در مجلس شورای اسلامی نیز درباره میزان اعتبارات مقابله با ریزگردها اظهار داشت: اعتبارات برای مقابله با ریزگردها در کشور بسیار اندک است از این رو تهیه لایحه جامع مقابله با ریزگردها توسط دولت و ارائه آن به مجلس ضروری است تا تمام دستگاه‌های موثر در کنترل ریزگردها مشارکت جدی داشته باشند. وی افزود: مشارکت سازمان‌های گوناگون برای مقابله با ریزگردها منوط به تامین بودجه است که در این زمینه وظیفه دولت و مجلس ایجاب می‌کند تا برای حل این معضل ورود پیدا کنند.

مردم امیدی به حل مشکل ریزگردها نداشته باشند
«منشأ گرد و غبار  در کشور، خارج از مرزها قرار دارد و بر این اساس مردم امیدی به حل مشکل ریزگردها تا ۵۰ سال آینده نداشته باشند». ضیاءالدین شعاعی، مدیر ملی مقابله با پدیده گردوغبار سازمان محیط‌زیست با بیان این مطلب گفت: در روزهای 17 و 18 خردادماه موجی از گرد و غبار وارد کشور شد که آثار آن به تهران نیز رسید. در روزهای 28 و 29 خرداد هم موج جدیدی از گردوغبار وارد کشور شد به گونه‌ای که در برخی استان‌ها میزان غلظت آلاینده‌ها به 3 هزار هم رسید که حدود 20 برابر حد مجاز است. وی عنوان کرد: متأسفانه درباره موج گردوغباری که از خارج از کشور، هوای برخی استان‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد باید گفت امید زیادی به همکاری با کشورهای منطقه نداریم، کشورهایی که می‌توانیم به نوعی با آنها مذاکره کنیم، اولویت‌های دیگری مانند امنیت و درگیری‌های داخلی دارند و متأسفانه دغدغه همکاری ندارند.مدیر ملی مبارزه با گرد و غبار افزود: توصیه ما به مردم این است که امیدی به کنترل گردوغبار از منشأ خارجی در کوتاه‌مدت نداشته باشند و باید به این سمت برویم که سلامتی آنها به خطر نیفتد و بتوانند حداقل محیط‌های زندگی خود را در هنگام ورود گردوغبار سالم نگه دارند.


Page Generated in 0/0057 sec