printlogo


کد خبر: 159291تاریخ: 1395/3/31 00:00
تبریک آیت‌الله سیستانی به نیروهای عراقی به‌خاطر آزادسازی فلوجه
خیزش مردمی در موصل

گروه بین‌الملل: همزمان با ادامه پیشروی‌های ارتش عراق در مناطق تحت اشغال داعش و پاکسازی چند منطقه دیگر در فلوجه، آیت‌الله سیستانی در پیامی از شجاعت نیروهای عراقی در بازپس‌گیری شهر فلوجه تقدیر کرد.  فرماندهی پلیس فدرال عراق در صفحه فیسبوک خود اعلام کرد احمد صافی، نماینده آیت‌الله‌العظمی سیدعلی سیستانی، مرجع بزرگ شیعیان در تماسی تلفنی با فرمانده این مرکز تبریک آیت‌الله سیستانی و خشنودی وی از آزادی شهر فلوجه را به اطلاع فرماندهی پلیس فدرال رسانده است.  نماینده آیت‌الله سیستانی همچنین اعلام کرد ایشان ضمن ستودن «شجاعت و توان نیروهای عراقی در بازپس‌گیری فلوجه» و نقش نیروهای پلیس فدرال در این باره خواهان تلاش برای حفظ امنیت جانی شهروندان و کمک به آوارگان شده است.
تقلای داعش برای جبران شکست
منابع نظامی عراقی اعلام کردند تروریست‌های داعش به دنبال از دست دادن شهر فلوجه حملاتی را در مناطق مختلف علیه نیروهای عراقی انجام داده و 100 نظامی را در شمال رمادی محاصره کرده‌اند.
رائد جودت شاکر، رئیس پلیس فدرال عراق اعلام کرد نیروهایش دادگاه شرعی داعش در محله نزال در مرکز شهر فلوجه را کشف کرده‌اند که شامل 3 زندان بوده است اما این زندان‌ها خالی از بازداشت‌شدگان بودند. نیروهای عراقی روز جمعه شهر فلوجه را آزاد کردند اما به گفته برخی منابع، هنوز تروریست‌های داعش در برخی محله‌های این شهر هستند. این نیروها روز شنبه بیمارستان «طالب الجنابی» در شمال فلوجه را از وجود داعش پاکسازی کردند.  دستگاه مبارزه با تروریسم عراق در عین حال اعلام کرد تروریست‌های داعش بخش‌های اعظمی از بیمارستان فلوجه را به
آتش کشیده‌ بودند.
پیشروی‌ها در صلاح‌الدین
در همین راستا نیروهای عراقی با آغاز عملیات آزادسازی شهر القیاره در جنوب موصل و الشرقاط در شمال صلاح‌الدین موفق شدند روستای المسحک در شمال صلاح‌الدین را آزاد کنند. الشرقاط آخرین مقر داعش در استان صلاح‌الدین است.  به گفته شاهدان عینی در الشرقاط، داعش ایست‌های بازرسی و گشتزنی در این شهر را افزایش داده، چرا که از خیزش داخلی در موصل نگران است.    سرلشکر ستاد طالب شغاتی مشاری الکنانی گفت: اطلاعات ارتش نشان می‌دهد بیش از یک میلیون نفر ساکن در موصل خود را برای قیام علیه داعش آماده می‌کنند. کنانی افزود که وی با فعالان ضد داعش در موصل ارتباط دارد و در حال هماهنگی با آنان است تا این قیام همزمان با حمله نظامی نیروهای عراقی به موصل انجام شود.  الکنانی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رویترز، بدون اشاره به جزئیات، افزود: همکاری و هماهنگی با ساکنان شهر موصل به طور وسیعی به نیروهای مسلح کمک کرده و آزادسازی شهر موصل از دست داعش را تسریع خواهد کرد. گزارش‌ها حاکی است برخی گروه‌ها در داخل موصل روی دیوارهای اماکن عمومی علیه داعش شعارنویسی می‌کنند. عناصر داعش نیز در ایست بازرسی‌های این گروه در موصل بارها هدف حمله قرار گرفته‌اند. البته هنوز مقاومت گسترده‌ای در موصل علیه داعش شکل نگرفته است.
احضار مجدد سفیر سعودی به وزارت خارجه عراق
از سوی دیگر، پس از آنکه سفیر عربستان در عراق هفته گذشته اظهاراتی علیه ایران مطرح کرد، وزارت خارجه عراق به وی درباره رفتارش هشدار داد.  وزارت خارجه عراق با احضار سفیر مداخله‌گر سعودی در امور این کشور، رسما به او ابلاغ کرد عملکردش در عراق با چارچوب مسؤولیت‌هایش به عنوان سفیر منافات دارد. دستگاه دیپلماسی عراق متعاقب احضار السبهان در روز جمعه، با انتقاد شدید از فعالیت‌های مساله‌دار او در بغداد، رفتارها و اظهارنظرهایش را دخالت آشکار در امور داخلی کشورش توصیف کرده و باعث دامن زدن به اختلافات فرقه‌ای دانسته است. در همین حال ابراهیم الجعفری، وزیر خارجه عراق با شکستن سکوت رسانه‌ای خود درباره ثامر السبهان، سفیر مساله‌دار سعودی به ایرنا گفت: «بغداد به هیچ سفیری اجازه نمی‌دهد با اظهارات فرقه‌ای باعث دامن زدن به اختلافات در عراق شود». ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق تحرکات «ثامر السبهان» سفیر عربستان در عراق را مداخله آشکار در امور داخلی عراق توصیف کرد.  جعفری در اظهاراتی گفت: آنچه ثامر السبهان انجام می‌دهد هیچ ارتباطی با نقش او در عراق یعنی نقش سفیر ندارد و این موضوع به صورت رسمی به وی ابلاغ شده است.  سفیر عربستان هفته قبل در صفحه توئیتر خود مدعی شده بود: «حضور شخصیت‌های ایرانی در نزدیکی فلوجه که وی آنان را تروریست خواند، دلیل آشکار بر آن است که آنها می‌خواهند عرب‌های عراقی را با آتش فرقه‌گرایی بسوزانند و تاکیدی بر رویکرد «دموگرافی» (جمعیت‌شناسی) آنهاست».  وزارت خارجه عراق، جمعه گذشته نیز به سفیر عربستان درباره مداخله در امور عراق هشدار داده بود. احمد جمال، سخنگوی رسمی وزارت خارجه عراق پیش‌تر اعلام کرد: وزارت خارجه، سفیر عربستان را فراخوانده و به وی ابلاغ کرده باید سفیری تابع عرف و منشورهای بین‌المللی درباره تعامل سفرا با رسانه‌ها و افکار عمومی باشد؛ در درجه اول به روابط دوجانبه میان کشورها احترام بگذارد و در راستای گسترش این روابط بکوشد خصوصا اینکه عراق در حال حاضر در برهه حساسی از جنگ علیه تروریسم بسر می‌برد. بسیاری از مقامات عراقی بویژه نمایندگان پارلمان خواهان اخراج السبهان فتنه‌گر از کشورشان شده‌اند. اما الجعفری با اشاره به اینکه عراق از زبان تهدید علیه دیگر کشورها استفاده نمی‌کند، افزود: «ما تمایلی به تهدید به قطع مناسبات نداریم و برای همین به طور رسمی انزجار عراق را در این باره به سفیر سعودی ابلاغ کردیم».


Page Generated in 0/0045 sec