printlogo


کد خبر: 159301تاریخ: 1395/3/31 00:00
«وطن امروز» از علت سقوط پی‌درپی شاخص بورس گزارش می‌دهد
فرار سرمایه از بازار سرمایه

اسدالله خسروی:  بازار سرمایه مدت‌هاست حال و روز خوشی ندارد و با این روند نمی‌توان افق روشنی را برای آن پیش‌بینی کرد، چرا که به عقیده کارشناسان چنین بازاری که نبض اقتصاد کشور است از ساختاری قوی، منسجم و کارآمد برخوردار نیست. در این باره یک کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت‌وگو با «وطن امروز» گفت: افت
پی در پی شاخص‌ها در بازار سرمایه ناشی از ساختار ناکارآمد و مدیریت ضعیف بورس است. متاسفانه تالار شیشه‌ای اکنون به جای تحرک‌بخشی اقتصاد کشور مکانی برای معاملات بلوکی به نفع عده‌ای خاص شده است. دکتر حسن اعتضادی به افت و خیز بازار سرمایه و سیر نزولی شاخص‌ها در سال جاری اشاره کرد و گفت: تا زمانی که ساختار بورس در مسیر درست، فنی و اصولی تغییر نکند، نمی‌توان به بازار سرمایه به عنوان جایگاهی مناسب برای معامله‌ نگاه کرد چراکه از  ابتدای سال تاکنون از بین 400 شرکت فعال در بورس حدود 40 شرکت فعال هستند و این روند زیان اقتصاد کشور را در پی دارد. وی به ضعف سیستم مدیریت اطلاعات در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: این سیستم نیازمند طراحی جدید با اصول خاص و مدرن است تا معاملات با دقت خاص و بدون شبهه انجام شود. این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: بورس اکنون در شرایط خوبی نیست و آینده روشنی برای آن پیش‌بینی نمی‌شود چراکه تکلیف آن مشخص نیست.
عقبگرد 878 واحدی شاخص کل بورس
معامله‌گران بازار سهام دیروز نیز همچون روز شنبه شاهد افت حجم و ارزش معاملات سهام بودند. بازاری که پس از اعتراض‌های پراکنده بابت معاملات بلوکی برخی حقوقی‌های حامی بورس به نظر می‌رسد با لجبازی آنها در عدم حمایت از بازار مواجه است. شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات دیروز یکشنبه 30 خردادماه 95 با کاهش 878 واحدی به رقم 73 هزار و 27 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با کاهش 91 واحدی عدد 132 هزار و 413 واحد را به نمایش گذاشت. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افت 918 واحدی به رقم 81 هزار و 118 واحد رسید. شاخص بازار اول اما در حالی با کاهش 669 واحدی به عدد 50 هزار و 610 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش 1595 واحدی روی رقم 162 هزار و 609 واحد ایستاد. دیروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با افت 8 واحدی روی عدد 765 واحد درجا زد. به گزارش فارس، ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران به بیش از 132 میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن 634 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 52 هزار و 400 نوبت داد و ستد بود. براساس این گزارش، دیروز بازار سهام همسو با کاهش حجم و ارزش معاملات روزانه شاهد افت تقاضا در اغلب نمادهای معاملاتی پیشرو بود. بازار سهام که از ابتدای هفته جاری با کاهش فعالیت سهامداران حقوقی حامی بورس مواجه شده همچنان شاهد افت حجم و ارزش معاملات است. پیش از این حقوقی‌های حامی بازار در چنین شرایطی برای حمایت از حجم معاملات به معاملات درون‌گروهی و بلوکی روی می‌آوردند و این در حالی است که اعتراض‌های پراکنده در این زمینه باعث شده از منظر برخی کارشناسان بازار با دنده لج حقوقی‌ها روبه‌رو باشد. بنا بر این گزارش، بازار سهام دیروز بازاری متعادل و رو به منفی بود که با غیبت محسوس حقوقی‌های حامی بازار سهام در بی‌وزنی و رخوت کامل درجا می‌زد.
نقدینگی بانک‌ها به بورس نمی‌آید
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با کاهش نرخ سود بانکی نباید منتظر ورود نقدینگی به بورس باشیم، چرا که با توجه به افت ۸ درصدی شاخص بورس از ابتدای امسال و کاهش ارزش سهام بنگاه‌ها، در شرایط فعلی انگیزه‌ای برای ورود نقدینگی از بانک‌ها به بازار سهام وجود ندارد. امید احمدی درباره تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر بورس گفت: کاهش نرخ سود بانکی در صورتی می‌تواند خبر خوبی برای معامله‌گران در بازار سهام باشد که تورم واقعی نیز کاهش یافته باشد و متناسب با آن نرخ سود کاهش پیدا کند. بر این اساس کاهش نرخ سود بانکی نباید به صورت دستوری کم شود. این کارشناس بازار سرمایه افزود: از سوی دیگر انتشار خبر کاهش نرخ سود بانکی به تنهایی نمی‌تواند موجب رونق معاملات شود و قرار هم نیست اینگونه باشد و به همین دلیل نیز است که بورس واکنشی مثبت به انتشار خبر کاهش نرخ سود بانکی از خود نشان نداد. وی اضافه کرد: در صورتی که کاهش نرخ سود بانکی، کاهش بهره تسهیلات ارائه‌شده به صنایع را به دنبال داشته باشد، می‌توان به رونق نسبی بورس امیدوار بود. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: نکته مهم در این زمینه این است که در پی کاهش بهره تسهیلات بانکی شرایطی فراهم شود که بنگاه‌ها بتوانند در مدت‌زمان کوتاهی از این تسهیلات برخوردار شوند؛ اگرنه کاهش نرخ سود بانکی نمی‌تواند درمان بخشی از دردهای صنایع و بنگاه‌ها باشد. وی در پاسخ به این پرسش که آیا با کاهش نرخ سود بانکی باید منتظر ورود نقدینگی از بانک‌ها به بورس باشیم، تاکید کرد: با توجه به افت 8 درصدی شاخص بورس از ابتدای امسال تاکنون و کاهش ارزش سهام بنگاه‌ها در بورس، در شرایط فعلی انگیزه‌ای برای ورود نقدینگی از بانک‌ها به بازار سهام وجود ندارد. وی گفت: زمانی می‌توانیم برای کاهش نرخ سود بانکی خوشحالی کنیم که با وقوع آن نرخ تسهیلات نیز کاهش یابد و بنگاه‌ها بتوانند با نرخ بهره پایین‌تری به تولید اقدام کنند و سودآوری خود را افزایش دهند و از این طریق سرمایه‌گذاران نیز با افزایش قیمت سهام سود ببرند. این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: وضعیت بورس تنها با کاهش نرخ سود بانکی بهبود پیدا نمی‌کند و بازار سهام برای بازگشت به رونق به مولفه‌هایی چون خروج اقتصاد از رکود، حمایت همه‌جانبه دولت از صنایع، تک‌نرخی شدن ارز و حل مشکلاتی همچون تعیین قیمت خوراک نیازمند است. وی افزود: در اقتصادی که با رکود مواجه است و بازارهای مختلف نیز بازدهی را نصیب سرمایه‌گذاران نمی‌کنند نباید انتظار داشت با کاهش 2 یا 3 درصدی نرخ سود بانکی نقدینگی از بانک‌ها به سمت بازارهایی چون بورس سرازیر شود.


Page Generated in 0/0052 sec