printlogo


کد خبر: 159332تاریخ: 1395/3/31 00:00
اخبار

 کاهش سود وام بانکی؛ به‌زودی
 رئیس بانک مرکزی با اشاره به اقدام بانک‌ها در کاهش سود سپرده‌ها به ۱۵ درصد اظهار داشت: کاهش سود تسهیلات بانکی تا چند روز دیگر محقق می‌شود و این هم به صنایع کمک خواهد کرد.  به گزارش تسنیم، ولی‌الله سیف گفت: علاوه بر 16 هزار میلیارد تومانی که قبلا برای کمک به صنایع کوچک و متوسط در نظرگرفته شده است منابع مالی بیشتری هم در اختیار این واحدها قرار خواهد گرفت. رئیس کل بانک مرکزی افزود: واحدهای تولیدی که کمتر از یک‌میلیارد تومان بدهی دارند می‌توانند بدون پرداخت 6 درصد جریمه دیرکرد وام‌های خود را برای یک سال تمدید کنند ضمن اینکه کاهش سود تسهیلات بانکی تا چند روز دیگر محقق می‌شود و این هم به صنایع کمک خواهد کرد. وی همچنین با اشاره به اینکه روند کاهنده نرخ تورم همچنان ادامه دارد و در مدت یکی، دو ماه آینده به مرز تک‌رقمی می‌رسد، اظهار داشت: براساس منطق اقتصادی با کاهش نرخ تورم بی‌تردید نرخ سود بانکی باید کاهش پیدا کند. سیف ادامه داد: تصمیمی که بانک‌ها برای کاهش 15درصدی سود سپرده بانکی گرفته‌اند در مسیر برنامه‌هایی است که بانک مرکزی ترسیم کرده و در عین حال بازار پول با عکس‌العمل طبیعی خود اهدافی را که بانک مرکزی ترسیم کرده است محقق خواهد کرد.


در تله آمار بیکاری افتاده‌ایم
قرار دادن مرز یک ساعت کار در هفته برای شاغل و بیکار دانستن افراد، یک استاندارد جهانی است و نمی‌توان آن را تغییر داد. عیسی منصوری، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار با بیان این مطلب گفت: مساله بعدی این است که همین حالا اگر عدد یک ساعت کار در هفته را به ۸ ساعت در روز تبدیل کنیم که هفته‌ای ۴۴ ساعت می‌شود، نرخ بیکاری خیلی تغییر نخواهد کرد و در نهایت ۱۲ درصد می‌شود. وی تصریح کرد: معنای آن این است که بخش عمده‌ای از نیروی کاری که به دست آمده در فرآیند گردآوری داده‌ها، بخش عمده‌ای در هفته نزدیک به ۴۴ ساعت کار می‌کردند و به یک ساعت کار در هفته کمتر نزدیک هستند. به گفته منصوری، هرچند داده‌ها وضعیتی از بازار کار را ارائه می‌کند ولی حس جامعه نسبت به اشتغال و بیکاری چیز دیگری است. در حال حاضر، حس اقناع‌کننده‌ای که درباره اشتغال باید باشد در جامعه وجود ندارد. وی خاطرنشان کرد: آمار و نمودار امروز مشکلی از بیکاری کشور را حل نمی‌کند ولی افکار عمومی باید به رضایت برسد که نرسیده است. بنابراین اینکه مرتبا در تله آمار باشیم و اعداد را بالا و پایین کنیم مشکلی از کشور در این بخش حل نخواهد کرد.


کارخانه کاشی«ایرانا» هم تعطیل شد
خط تولید اولین کارخانه کاشی و سرامیک کشور تعطیل شده است. بهنام عزیزاده، رئیس انجمن تولید‌کنندگان کاشی و سرامیک کشور با بیان اینکه بیشتر کارخانجات کاشی و سرامیک کشور در مسیر تعطیلی قرار گرفته‌اند به تسنیم گفت: شرایط رکود جامعه و مشکلات تولید، بیشتر کارخانجات کاشی و سرامیک کشور را در مسیر تعطیلی قرار داده است. وی اظهار داشت: کارخانه ایرانا به‌عنوان اولین واحد تولیدی کاشی و سرامیک به دلیل مشکلات فعلاً خط تولید خود را تعطیل کرده است. وی با بیان اینکه البته مسؤولان این کارخانه درصددند با رفع مشکلات خط تولید این کارخانه را دوباره راه‌اندازی کنند، افزود:  در سال‌های اخیر تعداد زیادی از کارخانجات بزرگ کاشی و سرامیک کشور تعطیل شده‌اند به‌طوری‌که آمار تعطیلی آنها امروز به بیش از 10 کارخانه رسیده است. وی اضافه کرد: در حال حاضر بیشتر کارخانجات با کمتر از 50 درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند که این موضوع به هیچ عنوان فعالیت تولیدی نیست. وی با اعلام اینکه براساس تقسیم‌بندی وزارت صنعت هیچ کدام از کارخانجات کاشی و سرامیک مشمول دریافت تسهیلات جدید بنگاه‌های کوچک و متوسط نیستند، تصریح کرد: تعداد نیروی انسانی بیشتر واحدهای تولیدی این بخش بالای 100 نفر است که این امر باعث می‌شود آنها امکان دریافت این تسهیلات را نداشته باشند. البته ما ناامید نشده و اسامی واحدهای متقاضی را اعلام کرده‌ایم.
 


Page Generated in 0/0053 sec