printlogo


کد خبر: 159344تاریخ: 1395/4/1 00:00
انجام مذاکرات پشت پرده برای ثبت‌نام دانش‌آموزان در برخی مدارس در جریان است
ردپای زیرمیزی در مدارس غیردولتی!

گروه اجتماعی: آموزش‌وپرورش تهران شهریه مصوب مدارس غیردولتی را اعلام کرده است اما در این شرایط مدارسی که سقف شهریه دریافتی آنها نزدیک به 5 میلیون تومان است، همچنان تا ۱۰ میلیون تومان از اولیا پول طلب می‌کنند. موضوع شهریه مدارس غیردولتی موضوع جدیدی نیست اما با اتمام امتحانات پایانی دانش‌آموزان و شروع فصل ثبت‌نام مدارس، این موضوع ملموس‌تر می‌شود. برخی مدارس غیردولتی در تهران خودمختار هستند و هر چه فریاد زده می‌شود که سقف شهریه این مدارس رعایت شود، گوش شنوایی نیست و فشار بر اولیا هر روز بیشتر از دیروز است.
سقف 5میلیونی شهریه مدارس غیردولتی
براساس اعلام مجتبی زینی‌وند، مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش‌وپرورش، کف شهریه مدارس ابتدایی غیردولتی در شهر تهران 2 میلیون و 22 هزار تومان و سقف آن
5 میلیون و 595 هزار تومان است. این در حالی است که بسیاری از مدارس غیردولتی تهران این سقف شهریه اعلام شده را رعایت نمی‌کنند و در همین مدت زمان اندک از شروع زمان ثبت‌نام، از بررسی 400 مدرسه غیردولتی
69 پرونده تخلف ثبت شده است.
بازار مکاره شهریه مدارس
برای دریافت شهریه‌های میلیونی و خارج از سقف تعیین شده آموزش‌وپرورش تهران مصادیق گوناگونی وجود دارد که موید گلایه‌های والدین از نرخ شهریه‌های دریافتی در مدارس غیردولتی است.
مسؤول یکی از مدارس دخترانه غیردولتی منطقه یک تهران درباره شهریه ثبت‌نام به فارس گفت: در سال گذشته برای دانش‌آموز اول دبستان بدون در نظر گرفتن هزینه سرویس حدود 8 میلیون و 500 هزار تومان دریافت می‌کردیم اما امسال حدود 20 درصد هزینه‌ها بیشتر شده و مبلغ دریافتی برای اول دبستان حدود 10 میلیون تومان شده است.
زیرمیزی 5میلیونی در دبستان
در عین حال باید توجه داشت که در لیست منتشر شده شهریه مدارس غیردولتی تهران، حداکثر شهریه‌ای که برای این مدرسه لحاظ شده است، 4 میلیون و 647 هزار تومان است اما اکنون حدود 5 میلیون تومان به‌عنوان سقف شهریه دریافتی و حدود 5 میلیون تومان به‌عنوان زیرمیزی از اولیای دانش‌آموزان دریافت می‌کنند. علاوه بر این یکی از مدارس ابتدایی غیردولتی منطقه 2 آموزش‌وپرورش تهران که حداکثر شهریه مصوب آن 5 میلیون تومان لحاظ شده است، برای پایه ششم 10 میلیون تومان از اولیا طلب می‌کند. همین مدرسه برای پایه هفتم حداکثر 6 میلیون و 137 هزار تومان به‌عنوان سقف شهریه می‌تواند دریافت کند که یکی از اولیا در این باره اظهار داشت: اکنون این مدرسه برای ثبت‌نام فرزندم 10 میلیون و 500 هزار تومان طلب کرده است.
دوره پیش‌دانشگاهی 14 میلیونی!
براساس گزارش‌های میدانی، مدارسی در منطقه 5 آموزش‌وپرورش تهران وجود دارد که برای ثبت‌نام دانش‌آموزان در مقطع متوسطه دوم غیردولتی تا 11 میلیون تومان طلب شهریه از اولیا دارد. همچنین در 2 مدرسه در منطقه 5 آموزش‌وپرورش تهران برای ثبت‌نام دانش‌آموزان پیش‌دانشگاهی هر کدام 13 و 14 میلیون تومان شهریه درخواست شده است. البته در این بین مدارسی که سقف و کف شهریه مدارس غیردولتی را رعایت می‌کنند نیز وجود داشتند و همین تعداد مدارسی که شهریه‌های مصوب را رعایت نمی‌کنند باعث بدبینی خانواده‌ها و اجتماع می‌شوند.
ورود زیرمیزی به مدارس
برخی مدارس غیردولتی تهران این روزها برای اینکه از گزند بازرسان مدارس غیردولتی در امان باشند، با اولیا مذاکره می‌کنند که براساس قرارداد شهریه مصوب را دریافت کنند و خارج از قرارداد به شرط پرداخت مبالغ بیشتر، اجازه تحصیل فرزندشان در آن مدرسه را صادر می‌کنند. ورود اینگونه زیرمیزی‌ها به مدارس غیردولتی تهران باعث خدشه‌دار شدن چهره مدارس غیردولتی می‌شود و این انتظار وجود دارد که بازرسان مدارس غیردولتی این موضوع را مورد بررسی و رصد قرار دهند.


Page Generated in 0/0056 sec