printlogo


کد خبر: 159466تاریخ: 1395/4/3 00:00
وزیر صنعت از مدار خارج شدن واحدهای صنعتی فرسوده را عادی دانست
نعمت‌زاده: تعطیلی ارج طبیعی است

گروه اقتصادی:‌«سهامداران ارج، آن را دوشیده‌اند.» این جمله را دیروز محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت اما سوال این است که «سهامدار عمده ارج کیست؟» و در پاسخ به این سوال، نام بانک ملی ایران است که می‌درخشد! به گزارش «وطن امروز» سهام عمده کارخانه ارج در دستان شرکت‌های زیرمجموعه بانک ملی بوده است و اصلا «ارج» را با نام این بانک می‌شناسند! سال گذشته بود که در مجمع عمومی شرکت ارج مقرر شد برای چابک‌سازی ساختار مالی شرکت و پرداخت مطالبات سهامداران و سایر بستانکاران بخشی از دارایی‌های غیرمولد و مازاد (زمین ۳۷ هزار متری) با رعایت تشریفات قانونی و از طریق مزایده واگذار شود. برنامه‌های شرکت ارج در سال گذشته استفاده اثربخش از ظرفیت‌های داخلی برای تولید، استفاده بهینه از منابع نامشهود بویژه برند ارج در کسب درآمد و پوشش سهم بازار، شفاف‌سازی همه پرونده‌های حقوقی و تلاش جهت ارتقای سهم بازار اعلام شده بود اما عملا هیچکدام از این برنامه‌ها عملیاتی نشد و فقط 37 هزار متر زمین ارج را بانک ملی خرید!  یعنی بانک ملی زمین خود را خرید تا بتوانند پول سهامداران و مدیران ارج را بدهند!  در همین باره ابوالقاسم شانه‌ساز، معاون سابق انجمن صنایع لوازم خانگی درباره نقش بانک ملی در تعطیلی ارج گفته است: این شرکت در دوران جنگ با حدود 1300 کارگر تولید می‌کرد و به‌ دلیل حواله‌ای بودن کالاها، بخوبی می‌فروخت اما پس از جنگ این شرکت از مشمولیت سازمان صنایع ملی بیرون آمد و به‌دلیل بدهی‌هایی که به بانک ملی داشت سهام آن را به این بانک دادند.  به گفته وی، سال 74 مدیرعامل وقت کارخانه ارج نیز منصوبی از سوی بانک ملی بود و دست به اختلاس بزرگی از این شرکت زد و در عمل توانست این شرکت را به خاک سیاه بنشاند اما از آنجا که ارج را بانک ملی اداره می‌کرد، با تزریق پول، این شرکت به حیاتش ادامه داد اما قصد بانک ملی از این ادامه حیات چیز دیگری بود.   شانه‌ساز ادامه می‌دهد: پس از این اختلاس بانک ملی پول می‌داد و با آن پول کمپروسورهای مورد نیاز را می‌خریدند اما بانک برای اینکه طلب داشت، کمپروسورها را مصادره می‌کرد و از مدیریت کارخانه می‌خواست آنها را از بازار آزاد خرید کنند.   اما فرهاد حنیفی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی که چندی قبل خبر تعطیلی کارخانه ارج را کذب و در راستای تخریب دولت دانسته بود نیز با اذعان به نقش بانک ملی در ماجرای ارج و با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر خروج بانک‌ها از بنگاهداری گفته است: براساس این مصوبه، 50 شرکت زیرمجموعه هلدینگ بانک ملی از جمله ارج در فهرست واگذاری هستند! بررسی صورت‌های حسابرسی شرکت ارج نشان می‌دهد حساب‌های بانکی ارج به خاطر فقط 160 میلیون تومان از سوی بانک ملی مسدود شد. در بررسی صورت‌های مالی 6 ماه اول سال 1394، حسابرس قانونی شرکت رسما اعلام کرد: «شرکت طی سال‌های اخیر زیان‌های قابل ملاحظه‌ای متحمل شده، به گونه‌ای که زیان انباشته در تاریخ ترازنامه متجاوز از
6 برابر سرمایه و بدهی‌های جاری شرکت بیش از 4 برابر دارایی‌های جاری آن است». نکته مهم دیگر در این صورت‌های مالی که آخرین گزارش رسمی بازرس قانونی شرکت محسوب می‌شود آن است که «به دلیل عدم پرداخت تسهیلات و حقوقی شدن پرونده‌ها، موجودی شرکت ارج در تعدادی از بانک‌ها مسدود شده که شامل مواردی چون بانک ملی شعبه کارخانه ارج است». همچنین نام شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری بانک ملی ایران در فهرست اعضای مشهور هیات‌مدیره شرکت ارج درج شده است!
سهامداران ارج را دوشیدند
در این میان وزیر صنعت، معدن و تجارت اخبار مرتبط با تعطیلی کارخانه‌ها را «نبش قبر کردن تعطیلی کارخانه‌های فرسوده و مستهلک» می‌داند. او تاکید دارد اگرچه دولت یازدهم تا پایان سال گذشته بیش از 8000 طرح نیمه‌تمام صنعتی راه‌اندازی و به تناسب آن اشتغال ایجاد شده اما در این روند یکسری از واحدها نیز به طور طبیعی از مدار خارج شده‌اند. محمدرضا نعمت‌زاده از مدار خارج شدن واحدهای صنعتی به دلایل متعدد نظیر قدمت آنها، نوسازی و به‌روز نشدن، شرایط بازار و اختلاف بین شرکا را کاملا طبیعی می‌داند، چرا که هم‌اکنون در آلمان هر سال ده‌ها هزار کارخانه ورشکسته از مدار خارج می‌شوند و این موضوع تنها به کشور ما مربوط نمی‌شود. به گزارش ایسنا، وی با تاکید بر اینکه هم‌اکنون گزارش کارخانه ارج روی میز من است و در حال بررسی جزئیات آن هستم، تصریح می‌کند: پیش از این عده‌ای را برای تحقیق درباره کارخانه ارج مامور کرده بودم که براساس آن متوجه شدم عمده سهام این کارخانه یعنی چیزی حدود ۷۵ درصد آن بین 3 گروه خصولتی‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و غیره تقسیم شده است. وی اضافه می‌کند: این سه گروه سهام را گرفته‌اند و کارخانه را در طول زمان دوشیده‌اند و هیچ اقدامی برای نوسازی کارخانه خود انجام نداده‌اند. به هر حال کارخانه‌ای که قدمت تجهیزات و قطعاتش به حدود ۴۰ سال قبل می‌رسد، نیاز به نوسازی دارد. من عامل اصلی تعطیلی این کارخانه را فرسودگی آن می‌دانم. وی با تاکید بر اینکه کارخانه‌هایی که 25 سال قبل احداث شده‌اند هم‌اکنون فرسوده‌ شده و باید نوسازی شوند، اظهار می‌دارد: کارخانه ارج نوسازی و بازسازی نشده و طبیعی است که در این شرایط کالاهای تولید شده آن توان رقابت نداشته باشد و تولید آن طی چندین سال رو به کاهش رود. بدیهی است در این شرایط کارخانه چاره‌ای جز تعطیل شدن ندارد. به گفته نعمت‌زاده، در حال حاضر از سوی این کارخانه به ما اعلام شده است تصمیم بر واگذاری سهام آن و حضور بخش خصوصی واقعی گرفته‌اند که ما هم قول کمک به آنها را داده‌ایم. وی اضافه کرد: از این قماش کارخانه‌ها در ایران زیاد است اما واحدهای تولیدی بسیاری حتی در همین بخش لوازم خانگی در ایران هستند که خود را توسعه داده‌اند. برخی کارخانه‌های ما در زمینه تولید لوازم خانگی رباتیک و بسیار مدرن شده‌اند. او ادامه می‌دهد: در ایران از کارخانه‌ای بازدید کردم که کاملا با مکانیزمی مشابه کشورهای صنعتی نظیر کره جنوبی در حال فعالیت بود. طبیعی است که این قبیل کارخانه‌ها افزایش تولید داشته باشند و کارخانه‌های فرسوده مجبور به تعطیلی شوند. نعمت‌زاده یادآور می‌شود: چند سال قبل حتی تصویب شد که کارخانه ارج جابه‌جا شود و زمین هم در اختیار آنان قرار گرفت اما به هر دلیل این کار انجام نشد، بنابراین ربطی به دولت فعلی ندارد.


Page Generated in 0/0051 sec