printlogo


کد خبر: 159498تاریخ: 1395/4/3 00:00
چهارگوشه

سیدحسن نصرالله جمعه سخنرانی می‌کند
دبیرکل حزب‌الله لبنان جمعه این هفته در مراسمی به مناسبت اربعین شهید حاج مصطفی بدرالدین (ذوالفقار) سخنرانی می‌کند. این مراسم عصر فردا در بیروت برگزار می‌شود. مصطفی بدرالدین، از فرماندهان ارشد حزب‌الله 24 اردیبهشت در ریف دمشق شهید شد. نام شهید مصطفی بدرالدین مشهور به «ذوالفقار» از فرماندهان ارشد حزب‌الله لبنان از همان آغاز با مقاومت و مبارزه با رژیم صهیونیستی پیوند خورده است. وی در سال 1961 میلادی به دنیا آمد.

تأسیس دفتر اسرائیل در مقر ناتو
رئیس رژیم صهیونیستی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با دبیرکل ناتو اعلام کرد که این رژیم بزودی دفتر خود را در مقر ناتو افتتاح می‌کند. گشایش دفتر اسرائیل در مقر ناتو مساله‌ای بود که طی سال‌های گذشته با مخالفت شدید ترکیه به عنوان یکی از اعضای رسمی ناتو روبه‌رو بود. ترکیه که تا سال 2010 از مهم‌ترین همپیمانان اسرائیل در خاورمیانه بود پس از حمله اسرائیل به ناوگان آزادی در دریای مرمره و تنش با تل‌آویو مخالفت خود را با گشایش دفتر اسرائیل در مقر ناتو اعلام کرد. اما پس از مذاکرات میان 2 طرف طی ماه‌های گذشته برای عادی‌سازی روابط، ترکیه سرانجام به این مساله رضایت داد.

12 کشته در جریان تظاهرات معلمان در مکزیک
شمار تلفات اعتراضات خشونت‌آمیز یکشنبه گذشته در جنوب مکزیک علیه یک اصلاحیه آموزشی به 12 نفر از جمله یک روزنامه‌نگار افزایش یافت. مرکز هماهنگی ملی‌ کارگران آموزش و پرورش بامداد روز چهارشنبه با اعلام این خبر که همچنان 22 نفر از تظاهرکنندگان ناپدید هستند، افزود: ‌این رویداد یکی‌ از بدترین حوادث از این نوع در طول دولت ریاست‌جمهوری انریکه پنیا نیئتو است.

70 درصد یمنی‌ها گرسنه‌اند
سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد(فائو) اعلام کرد که از مجموع 22 استان یمن، 19 استان با کمبود شدید امنیتی غذایی مواجه هستند. در ادامه گزارش فائو آمده است که بیش از نیمی از ساکنان یمن از نظر امنیت غذایی در مرحله بحران یا وضعیت فوق‌العاده قرار دارند و حدود 70 درصد ساکنان در برخی استان‌ها با دشواری زیادی در دستیابی به غذا مواجهند. به دنبال تجاوز عربستان به یمن هزاران شهروند این کشور کشته شده و یمن اکنون با بحران انسانی و سیاسی پیچیده‌ای روبه‌رو است به نحوی که چندین دور مذاکرات صلح برای حل بحران هیچ فایده‌ای نداشته است.

تسریع روند پاکسازی فلوجه با ورود بسیج مردمی
با ورود نیروهای زبده ارتش و بسیج مردمی به شمال شهر فلوجه سرعت پاکسازی شهر افزایش یافته است. نیروهای بسیج مردمی (الحشدالشعبی) و ارتش عراق در تازه‌ترین تحولات میدانی منطقه الجغیفی را در شمال شرق شهر آزاد کردند و در شمال غرب شهر فلوجه نیز نیروهای بسیج مردمی و ارتش عراق توانستند بخش وسیعی از منطقه الاندلس را آزاد کنند. در این عملیات یک زندان بزرگ وابسته به تروریست‌های داعش که زیر نظر دادگاه به‌اصطلاح اسلامی فعالیت می‌کرد، کشف شد. نیروهای عراقی، غروب سه‌شنبه پس از پاکسازی منطقه الجغیفی وارد منطقه الشرطه در شمال شهر فلوجه شدند و بخش‌های زیادی از این منطقه را آزاد کردند. در صورت پاکسازی کامل این منطقه تروریست‌های داعش در منطقه العسکری در شمال شرق شهر فلوجه محاصره می‌شوند. مواضع نیروهای عراقی در ایستگاه راه‌آهن نیز تثبیت شده است. وجود تروریست‌های انتحاری باعث شده پیشروی در مناطق شمالی شهر با احتیاط کامل صورت گیرد؛ با وجود اینکه بیش از
80 درصد شهر فلوجه پاکسازی شده اما مناطق مهمی از جمله العسکری و الجولان در شمال شهر همچنان آلوده به تروریست‌های داعش است. پیشروی‌ نیروهای مشترک عراقی در نبرد ضدداعش در حالی سرعت گرفته است که حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق از احتمال آغاز عملیات آزادسازی شهر موصل در سال 2016 خبر داد. العبادی در عین حال افزود، تلاش‌ها برای بازگرداندن آوارگان در شهر فلوجه همچنان ادامه دارد.


Page Generated in 0/0058 sec