printlogo


کد خبر: 159500تاریخ: 1395/4/3 00:00
گزارش «وطن امروز» از غیر واقعی بودن مهم‌ترین شاخص اقتصادی
تک رقمی شدن تورم غیر واقعی است!

اسدالله خسروی: سخنگوی دولت در حالی نرخ تورم را تک‌رقمی اعلام کرد که کارشناسان اقتصادی معتقدند چنین رقمی واقعی نیست، چرا که کاهش نرخ تورم باید آثار مثبت خود را در اقتصاد کشور بخوبی نشان دهد.  به گزارش «وطن امروز»، اگرچه حرکت دولت در مسیر کاهش نرخ تورم رویکردی درست، اصولی و اقتصادی است اما این روند متاسفانه با سایر مولفه‌های اقتصادی چون خروج اقتصاد از رکود، رونق تولید، کاهش میزان بیکاری، ثبات قیمت‌ها و بهبود معیشت خانوارها همراه نشده است، بنابراین تک‌رقمی شدن نرخ تورم از دید کارشناسان با توجه به اینکه اقتصاد کشور اکنون شرایط سختی را می‌گذراند تامل‌برانگیز است.  عضو انجمن اقتصاددانان ایران در این باره به «وطن امروز» گفت: کاهش نرخ تورم که اخیرا از سوی معاون رئیس‌جمهور اعلام شد درست است اما واقعی نیست زیرا مردم و فعالان اقتصادی باید آثار مطلوب چنین کاهشی را لمس و محاسن آن را در زندگی به‌عینه ببینند.  دکتر محمدباقر صدری افزود: برای محاسبه نرخ تورم بعضا از فرمول‌های متعدد و شیوه‌های خاصی استفاده می‌شود که می‌توان در محاسبات نرخ تورم ردگمی کرد اما این روش محاسبه ماحصل چندان واقعی که به نفع مردم باشد ندارد در صورتی که می‌توان رقم را کاهش داد. وی اضافه کرد: به طور مثال در میانگین محاسباتی قیمت 360 قلم کالایی که در طول سال در نظر گرفته می‌شود، سری کالاهایی که مردم کمتر با آن سر وکار دارند و معمولا قیمت ثابتی در طول سال دارند محاسبه می‌شود که این شیوه به کاهش نرخ منجر می‌شود، این در حالی است که در محاسبات به سایر کالاهای پرمصرف کمتر توجه می‌کنند چون نوسان شدید قیمتی در طول سال دارند. این کارشناس اقتصادی افزود: چطور نرخ تورم پایین آمده و تک‌رقمی شده است در حالی که خود دولت بانی افزایش قیمت کالاهای اساسی چون شیر، حامل‌های انرژی، مخابرات و... است؟ صدری خاطرنشان کرد: اگر محاسبه نرخ تورم به درستی انجام شود، نرخ واقعی تورم نه‌تنها تک‌رقمی نیست بلکه رقمی بالاست با این وجود محاسبه نرخ تورم با در نظر گرفتن قیمت چند کالا و اعلام کاهش آن عوام‌فریبی است.
تک‌رقمی شدن تورم به لطف تعطیلی مراکز تولید هیچ ارزشی ندارد
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه کاهش گردش مالی در کشور عامل
تک رقمی شدن تورم بوده است، گفت: اینکه ما تعطیل کنیم و گردش مالی نداشته باشیم، فایده‌ای ندارد. به گزارش تسنیم، عزت‌الله یوسفیان‌ملا در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو، با اشاره به زحمات دولت برای بسترسازی لازم به منظور تک رقمی شدن تورم، گفت: از جهت علمی و دانش اقتصاد، تورم تک رقمی شده است ولی نکته اینجاست که آیا این مساله را مردم هم لمس می‌کنند و در سبد هزینه خانوار این مساله قابل لمس است یا خیر؟ وی گردش مالی را در کشور تقریبا نزدیک به صفر بیان کرد و اظهار داشت: ملاحظه می‌کنید که گفته می‌شود کارخانه ارج تعطیل شده است. وقتی تا حدودی گردش مالی کشور را کم کنیم به همان اندازه کندی، نرخ تورم هم پایین می‌آید. به هرحال وقتی منفذهای عبور اقتصادی را ببندیم، نتیجه‌اش این است. به گفته یوسفیان ملا، کاهش نرخ تورم زمانی تاثیرگذار است و مثبت ارزیابی می‌شود که همراه با گردش مالی در کشور باشد. وی عنوان کرد: اگر این شرایط ادامه داشته باشد و وضعیت موجود در جای خودش و در مسیر خودش در حال تحرک باشد، نرخ تورم پایین بیاید، عالی است ولی اینکه ما تعطیل کنیم و گردش مالی نداشته باشیم، فایده‌ای ندارد. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان این نکته که هر اقدام اقتصادی نیاز به مقدماتی دارد و نرخ تورم مبنای کار و مقدمه‌ای است برای کار بعدی که رونق اقتصادی است، گفت: نرخ تورم خودش به تنهایی هدف نیست، هدف تولید و اشتغال بیشتر است.  
مهار تورم به قیمت رکود موجود هنر نیست
عضو هیات‌رئیسه خانه صنعت و معدن ایران گفت: مهار تورم به قیمت رکود ویرانگر واحدهای تولیدی هنر نیست و دولت به پایین آمدن نرخ تورم افتخار می‌کند اما نباید هزینه کاهش نرخ تورم را بخش خصوصی و تولیدکنندگان پرداخت کنند. بیژن پناهی‌زاده گفت: اگر قرار است تورم مهار شود باید وضعیت اقتصادی نیز تحرک داشته باشد اما با رکود به وجود آمده در اقتصاد، واحدهای تولیدی عملا امید خود را از دست داده‌اند. پناهی‌زاده تصریح کرد: دولت قرار بود امید را به مردم و تولیدکنندگان بازگرداند اما اکنون و با این شرایط امید مردم ناامیدشده است و در این زمینه انتظارات بیشتری از دولت تدبیر و امید می‌رفت تا از بخش خصوصی حمایت کند اما تاکنون دولت فقط شعار داده است.  
9ماه تورم تک‌رقمی سال‌های 88 تا 89 چگونه از قلم افتاد؟
تک‌رقمی شدن نرخ تورم در حالی از سوی محمدباقر نوبخت دستاورد دولت پس از ۲۵ سال اعلام شد که با استناد به آمار مرکز آمار ایران 9 ماه (اسفند 88 تا آبان 89) و طبق آمارهای بانک مرکزی 7 ماه از سال 89 تورم تک‌رقمی بوده است. پس از اعلام رسیدن نرخ تورم به 5/9 درصد، رئیس مرکز آمار ایران و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از تک‌رقمی شدن تورم پس از 25 سال خبر دادند. اما بررسی آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، تک‌رقمی شدن تورم تجربه‌ای خیلی دوردست برای اقتصاد ایران نبوده است. آمارهای مرکز آمار ایران نشان می‌دهد از اسفندماه 88 نرخ تورم تک‌رقمی شده به طوری که در این ماه تورم به 8/8 درصد می‌رسد. این تورم تک‌رقمی تا آبان 89 ادامه می‌یابد و رقم 4/9 درصد را به ثبت می‌رساند.  بررسی آمارهای بانک مرکزی هم این مساله را تایید می‌کند. نرخ تورم براساس محاسبات بانک مرکزی از اردیبهشت‌ماه 89 به زیر 10 درصد (9/9 درصد) می‌رسد. نرخ تورم تک‌رقمی طبق گزارش بانک مرکزی تا آبان‌ماه 89 ادامه یافته است. مستندات این آمارها در سایت مرکز آمار ایران و بانک مرکزی قابل دسترسی است. واکاوی متغیرها و وقایع اقتصادی در آن سال نشان می‌دهد اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و اعمال سیاست‌های انبساطی برای افزایش رشد اقتصادی  یکی از دلایل صعودی شدن نرخ تورم بود.


Page Generated in 0/0055 sec