printlogo


کد خبر: 159515تاریخ: 1395/4/3 00:00
روز گذشته افشا شد
نامه ملک‌سلمان علیه شیخ عیسی

گروه بین‌الملل: تحصن بحرینی‌ها از دوشنبه گذشته و پس از اعلام لغو تابعیت آیت‌الله شیخ عیسی قاسم از سوی وزارت کشور، آغاز شد و همچنان ادامه دارد.  براین اساس، سه‌شنبه همزمان با برگزاری تحصن بزرگ مخالفان، تظاهرات و راهپیمایی‌های مسالمت‌آمیزی نیز در مناطقی از جمله منامه برگزار شد. با این حال، آنگونه که منابع نزدیک به شیخ عیسی قاسم اعلام کرده‌اند، نیروهای امنیتی عصر روز سه‌شنبه به دفتر رهبر معنوی انقلاب بحرین در منطقه کرانه در غرب منامه یورش بردند و برخی وسایل دفتر را با خود بردند.  طبق اعلام این منابع، نیروهای امنیتی برای ورود به دفتر اقدام به شکستن درهای آن کرده و برخی وسایل و تجهیزات موجود را نیز تخریب کردند.  این منابع همچنین گفته‌اند نیروهای آل‌خلیفه به بازرسی کل ساختمانی که دفتر در آن موجود بوده پرداختند و واحدهایی را که طلبه‌های علوم دینی و افراد نزدیک به شیخ قاسم نیز در آن سکونت داشتند بازرسی کردند. از سوی دیگر، در ادامه واکنش‌ها به به اقدام گستاخانه مقامات آل‌خلیفه در لغو تابعیت رهبر شیعیان بحرین، دیده‌بان حقوق بشر در این باره بیانیه صادر کرده است.  در بیانیه این سازمان درباره لغو تابعیت آیت‌الله شیخ عیسی قاسم آمده است: «مقامات بحرینی باید از تصمیم‌شان برای سلب خودسرانه تابعیت روحانی ارشد عقب‌نشینی کنند همچنین فعالان حقوق حقوق بشر را فورا
آزاد کنند». استورک، معاون رئیس دیده‌بان حقوق بشر در امور خاورمیانه گفت: «دولت بحرین و خاندان حاکم در حال بستن در اصلاحات سیاسی و همزمان سرکوب مخالفان هستند. متحدان بحرین در واشنگتن و لندن، باید علنا و صراحتا این موضوع را محکوم و تصریح کنند که چنین اقدامات تحریک‌آمیزی روی کمک نظامی و روابط استراتژیک آنها (با منامه) اثر خواهد داشت». از سوی دیگر کنت روث، رئیس دیده‌بان حقوق بشر هم در صفحه شبکه اجتماعی خود نوشت: «غرب چشمانش را می‌بندد در نتیجه بحرین فعالان حقوق بشر را زندانی می‌کند و تابعیت روحانی شیعه را لغو می‌کند».   دیده‌بان حقوق بشر با انتقاد شدید تعطیلی دفاتر وابسته به جمعیت الوفاق و همچنین سلب تابعیت رهبر شیعیان این کشور تاکید کرده که مقامات آل‌خلیفه «هیچ مدرکی» برای اثبات ادعاهای‌شان درباره الوفاق و شیخ عیسی قاسم ارائه نداده‌اند. اتهامات واهی رژیم آل‌خلیفه علیه مخالفان بویژه شیخ عیسی قاسم در حالی مطرح می‌شود که اخیرا سندی فاش شده که نشان می‌دهد این رژیم به دستور سعودی‌ها سیاست سرکوب شیعیان بحرینی را تشدید کرده است.  براین اساس، پادشاه عربستان در نامه‌ای به پادشاه بحرین خواستار اقدام علیه آیت‌الله شیخ عیسی قاسم شده است. این نامه مدت کوتاهی پس از اقدام آل‌خلیفه در لغو تابعیت شیخ عیسی قاسم منتشر شده است. در بالای این نامه تاریخ آن 14/9/1427 (31/3/95) درج شده که دقیقا همان روزی است که تصمیم آل‌خلیفه برای لغو تابعیت آیت‌الله شیخ عیسی قاسم اعلام شد.  سلمان بن عبدالعزیز در این نامه به همتای بحرینی خود می‌نویسد: «نظر به گفت‌وگوهای قبلی درباره فعالیت‌های شیعیان و کارهای آنان که باعث تزلزل ثبات و امنیت کشور شما در برهه اخیر شده، ملاحظه می‌کنیم که این تهدیدها باعث نگرانی درباره مناطق شرق عربستان شده است. لذا توصیه می‌شود همه اقدامات لازم را علیه شیخ عیسی احمد قاسم اتخاذ کند».

 

مراکش نیز عربستان را تنها گذاشت
فرآیند فروپاشی ائتلاف عربستان برای تجاوز به یمن، با خروج نیروهای مراکش از این ائتلاف شدت یافت. براین اساس، فرماندهی نظامی مراکش نیروهایی را که برای مشارکت در ائتلاف تجاوز به یمن، اعزام کرده بود، به وطن فراخواند. منابع آگاه به روزنامه الصباح مغرب گفتند که با صدور این دستور، 1500 تن از نیروهای ویژه مراکش که هم در عملیات زمینی و هم در عملیات هوایی تجاوز به یمن شرکت داشتند، به کشور بازگشتند. پیش از این، امارات نیز به همراهی خود با عربستان سعودی در تجاوز به یمن پایان داد.
 


Page Generated in 0/0050 sec