printlogo


کد خبر: 159523تاریخ: 1395/4/3 00:00
توضیحات آموزش‌وپرورش درباره گزارش «وطن امروز»

پس از انتشار مصاحبه «وطن‌امروز» با ابراهیم سحرخیز، معاون سابق وزارت آموزش‌وپرورش با محوریت سند تحول بنیادین که با عنوان «خاک خوردن سند تحول آموزش‌وپرورش در کتابخانه وزیر!» در تاریخ 22خردادماه در صفحه اجتماعی این روزنامه به چاپ رسید، وزارت آموزش‌وپرورش توضیحاتی را درباره شیوه اجرای این سند در وزارت آموزش‌وپرورش به دفتر روزنامه ارسال کرد که به عینه منتشر می‌شود.
1- اجرای سند تحول به صورت متوازن و یکپارچه از سیاست‌های وزارت آموزش‌وپرورش می‌باشد به طوری که راهبرد اصلی تدوین برنامه‌های سال 95 وزارت آموزش‌وپرورش با تکیه بر نقشه راه و راهکارهای سند تحول «از نیمه دوم سال 1394 که فرآیند تدوین برنامه‌ها آغاز شد»، مبنای عمل قرار گرفته است و هم‌اکنون برنامه‌های معاونت‌ها و سازمان‌ها در سال 95 براساس سند تحول طراحی و بیش از 150 برنامه در این رابطه تدوین شده است و مقام عالی وزارت به کرات در مصاحبه‌ها و گفت‌وگوها و جلسات رسمی راهبرد اصلی را اجرای سند عنوان نموده و کلیه واحدها در این راستا درحال فعالیت می‌باشند. گویا نویسنده مطلب از روند فعالیت‌های برنامه وزارت آموزش‌وپرورش اطلاع کافی ندارد و قضاوت نادرستی را اظهار نموده است.
2- تشکیل شورای راهبردی اجرای سند تحول با مسؤولیت وزیر و برگزاری جلسات مستمر و هدایت و راهبری جریان نشانگر عزم جدی این مجموعه است، بنابراین امروز مدیریت تحول با مسؤولیت شخص وزیر و با ستاد اجرایی تشکیل شد و با مشارکت همه حوزه‌ها در حال انجام است.
3- در برنامه ششم توسعه راهبرد اصلی وزارت آموزش‌وپرورش اجرای سند تحول تعیین شده است، به طوری که در کتاب برنامه ششم مجموعه اهداف، راهبردها و برنامه‌ها و شاخص‌های اصلی اجرای سند تحول از سوی دولت محترم تعیین شده است و اهتمام دولت محترم در اجرای سند تحول در برنامه ششم جدی است.
4- تغییر ساختار آموزش و استقرار پایه‌های تحصیلی جدید مبتنی بر سند تحول در حال انجام است و بر اساس برنامه درس ملی تاکنون تغییرات دوره‌های تحصیلی تا پایه نهم انجام و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده استقرار پایه دهم از مهرماه 96-95 صورت خواهد گرفت. باید خاطرنشان شود در دولت دهم فقط «سه پایه» تغییر یافته بود، در صورتی که در دولت یازدهم این تغییرات تا پایه نهم استقرار یافته است و ده‌ها جلد کتاب جدید‌التألیف در پایه‌های تحصیلی تولید و مورد استفاده مدارس قرار گرفته و برای پایه‌ دهم نیز چندین کتاب جدید‌التألیف تهیه شده است و هم‌اکنون با تشکیل کارگروه‌های تخصصی در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، معاونت‌های آموزش متوسطه و پرورشی و مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و سایر واحد‌ها با جدیت برنامه‌های استقرار پایه دهم در حال انجام است.
5- اعتبارات آموزش‌وپرورش در دولت یازدهم علی‌رغم مشکلات و تنگنا‌های مالی 2 برابر افزایش یافته و از حدود 15 هزار میلیارد تومان به بیش از 000/30 میلیارد تومان در سال 95 رسیده است.
6- اجرای رتبه‌بندی معلمان از مهرماه 94 با
اعتبار بالغ بر 1350 میلیارد تومان و پیش‌بینی
3500 میلیارد تومان در سال 95 بیانگر توجه دولت محترم به حوزه آموزش‌وپرورش می‌باشد.
7- با توجه به اسناد تحولی، هدایت تحصیلی و انتخاب رشته در پایان پایه نهم بایستی صورت گیرد که در حال حاضر با توجه به تصویب آیین‌نامه هدایت تحصیلی در شورایعالی آموزش‌وپرورش از چندین ماه قبل، کلیه واحدهای ذی‌ربط از قبیل معاونت پرورشی، معاونت متوسطه و سایر واحدها با همکاری یکدیگر هدایت تحصیلی در سطح کشور را با جدیت دنبال می‌کنند و براساس مصوبات شورایعالی، توزیع متوازن رشته‌ها و شاخه‌های تحصیلی در حال انجام است و با تشکیل شورای برنامه‌ریزی هدایت تحصیلی این امر از طریق ستاد وزارت آموزش‌وپرورش مدیریت می‌شود.
8- برنامه زیرنظام‌های سند تحول تهیه شده و از ابتدای سال 95 بررسی آنها در شورایعالی آموزش‌وپرورش آغاز شده است. بایستی خاطرنشان گردد در دولت دهم برای اجرای سند تحول وظایف متعددی پیش‌بینی شده بود که متاسفانه مورد عمل قرار نگرفته است از جمله آنها تدوین برنامه زیرنظام‌ها و فراهم ساختن زیرساخت‌های لازم. در حال حاضر در آموزش‌وپرورش هیچ اقدامی بدون تکیه بر سند تحول و برآمده از آن در دستور کار قرار ندارد، حتی با دستور وزیر محترم آموزش‌وپرورش کمیته مستندسازی، بخشنامه‌های مغایر با سند تحول را اجازه صدور نمی‌دهد و همه ظرفیت‌های وزارت آموزش‌وپرورش برای اجرای سند تحول بسیج شده و سال 95 به طور گسترده برنامه‌های این مجموعه با تکیه بر نقشه راه سند تحول و راهکارها انجام می‌شود و اولویت اول آموزش‌وپرورش اجرای متوازن و یکپارچه سند تحول می‌باشد.
پاسخ «وطن امروز»
به اطلاع همکاران محترم در روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش می‌رساند، مطلب «خاک خوردن سند تحول آموزش‌وپرورش در کتابخانه وزیر!» در قالب گفت‌وگویی با معاون سابق آموزش‌وپرورش منتشر شده است و تمام قضاوت‌ها و نقد‌های صورت گرفته براساس اخبار منتشر شده قبلی از وضعیت اجرایی شدن طرح تحول در این وزارتخانه و برگفته از اظهارات ابراهیم سحرخیز، معاون سابق
آموزش و پرورش است. معاونی که به طور حتم در جریان بسیاری از امور و حال و هوای این وزارتخانه بویژه در حوزه سند تحول آموزش‌وپرورش قرار داشته و دارد. همانطور که همکاران محترم اطلاع دارند، این روزها انتقادات گسترده‌ای از عملکرد وزارت آموزش‌وپرورش از ساماندهی نیروها گرفته تا مدارس غیردولتی وجود دارد و اخبار آن هر از گاهی در رسانه‌های گوناگون نقل می‌شود.  این در حالی است که به باور بسیاری از کارشناسان، پاشنه آشیل تمام این مشکلات اجرایی نشدن دقیق سند تحول آموزش‌وپرورش است، سندی که قبل از ابلاغ رسمی آن توسط رهبر انقلاب ساعت‌ها کار کارشناسی و عملیاتی برای تدوین آن شکل گرفته است و این روزها به عنوان سرلوحه و نقشه راه آموزش‌وپرورش به حساب می‌آید. در مطلبی هم که در صفحه اجتماعی روزنامه «وطن امروز» درباره سند تحول منتشر شده است، معاون سابق این وزارتخانه به صورت مفصل به این موارد و نقش اجرایی شدن سند تحول در رفع مشکلات آموزش‌وپرورش تاکید داشته است.
 


Page Generated in 0/0057 sec