بسیاری از دانشآموزان درگیر آسیبهای اجتماعی و اخلاقی شدند که نقطه آغازین این آسیبها از بیبرنامگی دوران اوقات فراغت آنها بوده است. به گزارش فارس از ساری، اجرای برنامههای اوقات فراغت همواره بهعنوان دغدغه در دستور کار مسؤولان قرار دارد اما مهم این است که این موضوع بیشتر در ایام تابستان مورد توجه قرار میگیرد در حالی که در طول سال باید پیگیری شود. حدود 4 ماه دانشآموزان در منازل بسر میبرند که پر کردن اوقات فراغت آنان به دغدغه مهمی برای خانوادهها تبدیل شده است. همچنین با توجه به نرخ بالای اماکن ورزشی و باشگاهها و مشکلات اقتصادی خانوادهها آنان از تامین هزینهها برنمیآیند که لازم است برای کاهش نرخها تمهیدات لازم اندیشیده شود.از طرفی ثبتنام فرزندان در باشگاهها و کلاسهای آموزشی نهایت 3-2 ساعت از وقت آنان را پر میکند، خانوادهها برای بقیه ساعات آنان دغدغه دارند که لازم است مورد توجه قرار گیرد. مدیرکل ورزش و جوانان مازندران در اینباره اظهار کرد: براساس ماده 88 تمام اماکن ورزشی، استخر و باشگاههای خصوصی به بخش خصوصی و هیاتهای ورزشی واگذار میشود و هر فردی که قصد استفاده از این امکانات را دارد باید بخشی از هزینهها را پرداخت کند. حبیب حسینزادگان بیان کرد: در جلسه ساماندهی جوانان همه دستگاهها مکلف میشوند بحث تخفیف و کاهش نرخ اماکن ورزشی و باشگاهها را در دستور کار قرار دهند تا جوانان بتوانند برای بحث اوقات فراغت برنامهریزی کنند. وی تصریح کرد: برنامههای اوقات فراغت تنها مختص تابستان نیست بلکه مربوط به طول سال است و باید این برنامهها در طول سال پیگیری شود. یک کارشناس در اینباره اظهار کرد: معمولاً منظور از اوقات فراغت زمانی است که انسان مسؤولیتپذیر هیچگونه تکلیف و کار موظفی را برعهده ندارد و زمان در اختیارش قرار دارد و با میل و انگیزه شخصی به امر خاصی میپردازد. رمضانعلی گلچوبی یادآور شد: در واقع اوقات فراغت بهترین و لذتبخشترین لحظات زندگی بشر است و فرد فارغ از مشغولیات روزمره تحصیلی، کاری و زندگی به آنچه علاقهمند بوده با انگیزه و اراده خود میپردازد. وی اضافه کرد: اگر برای این نشاط و شادابی برنامهریزی صورت نگیرد چه بسا زمینه مشکلات و ناسازگاریهای روانی در فرد ایجاد میشود بهدلیل اینکه درگیریهای مستمر شغلی مشکلات خاص خود را به همراه دارد. این کارشناس افزود: در واقع نشاط و سرزندگی از شاخصههای بهداشت روانی افراد است که برنامهریزی برای اوقات فراغت بهترین بسته برای بهدست آوردن نشاط و سرزندگی برای افراد در این زمینه است. گلچوبی بیان کرد: موضوع دیگر بحث اوقات فراغت و خلاقیت است که در طول کارهای روزمره یکسری چارچوبهای فکری و کاری باید مورد پیگیری قرار گیرد تا بتوانیم در این زمینه به موفقیتهایی دست پیدا کنیم. این کارشناس با اعلام اینکه خیلی از افرادی که در حوزههای ورزشی و سایر موفق شدند استارت و ابتدای کار آن در زمان اوقات فراغت اتفاق افتاده است، گفت: آگاهیهای عمومی و رشد مهارتهای شناختی نیز بسیاری اوقات در این زمینه به وجود میآید و فرد با مطالعاتی که در زمینههای مختلف انجام داده به این مهم دست پیدا میکند. گلچوبی با اشاره به اینکه رابطه مستقیمی بین اوقات فراغت و ورزش وجود دارد، افزود: ورزش موجب میشود فرد بتواند مهارتهای خود را تقویت کرده و منتج به رشد و تقویت اعتماد به نفس در کودک و نوجوان شده و همچنین سلامت جسمی فرد را به همراه دارد که خود یکی از زمینههای کاری در اوقات فراغت محسوب میشود. این کارشناس با تاکید بر اینکه اگر از فرصت اوقات فراغت با برنامهریزی آموزشی و بهرهگیری از فرصتهای آزاد استفاده نکنیم منجر به بلاتکلیفی و بیبرنامگی در کودک و نوجوان میشود، خاطرنشان کرد: این مسائل بسترساز بسیاری از انحرافات اخلاقی و آسیبپذیری اجتماعی در نوجوانان محسوب میشود. گلچوبی ادامه داد: بررسیها نشان میشود بسیاری از افرادی که درگیر آسیبهای اجتماعی و اخلاقی شدهاند استارت و آغاز کار آنان از بیبرنامگی بویژه از دوران اوقات فراغت بوده است. این کارشناس اضافه کرد: به خانوادهها توصیه میشود به علاقه و توانمندی فرزندان متناسب با سطح امکانات فرهنگی و اجتماعی منطقه توجه کنند تا استعداد فرد در زمینههای مختلف شکوفا شود. معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش مازندران در اینباره اظهار کرد: با آغاز فصل تابستان تمام دستگاهها موظف هستند در بحث اوقات فراغت ورود کنند و این موضوع تنها محدود به آموزشوپرورش نیست. محمد شعبانی بیان کرد: آموزش و پرورش مازندران نیز با بررسی امکانات و حساسیت و استفاده از ظرفیتها در زمینه اوقات فراغت ورود میکند. وی با اشاره به اینکه برنامهریزی در بحث اوقات فراغت از اردیبهشت ماه امسال آغاز شده است، اضافه کرد: جلسات مختلفی در زمینه اینکه چه برنامههایی در چه مراکزی برگزار شود تشکیل شد.