مرتضی اسماعیلدوست: علی جنتی در حاشیه مراسم رونمایی از طرح جامع فرهنگی، ورزشی و گردشگری قشم عنوان داشت: «در شرایط کنونی صاحبان سینماها احساس میکنند سینما رشد داشته و فیلمهای سینمایی طرفدار پیدا کرده است به طوری که برخی سینماهای ما در طول شبانهروز متقاضیانی برای دیدن فیلمها دارند». این اظهارنظر متولی اصلی فرهنگ و هنر در حالی بیان شد که برای رشد فروش فیلمها که در اکران نوروزی سینماها به شکلی حبابی رخ داد و سپس به تنزل درآمد، میتوان دلایلی مغایر از آنچه مدنظر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است را مطرح کرد که یکی از مهمترین آنها افزایش ظرفیت سالنهای سینمایی در یک سال اخیر از جمله با تاسیس پردیسهای سینمایی در نقاط مختلف شهر به همت شهرداری تهران است که براساس آمارها چیزی در حدود 50 درصد فروش کل سینماها از وجود همین پردیسهاست. این مجتمعهای تجاری- هنری چندمنظوره در حالی به رونق فروش فیلمهای در حال اکران افزوده است که تلفیق و ترکیب فضاهای تفریحی و تجاری که یکی از مولفههای زندگی مدرن شهری در کشورهای پیشرفته است، موجب جذب افرادی میشود که بخشی از آنها مخاطبی از پیش تعیین شده برای ورود به سینما نیستند اما به دلیل حضور در فضای تجاری و خرید از بوتیکهای مجتمع علاقهمند میشوند تا زمانی را برای تفریح و تماشای فیلم در سالن سینما بگذرانند و این مساله ارتباطی به دولتی خاص یا سازمان سینمایی فعلی چنانکه بیان شده ندارد. برای نمونه پردیس سینمایی «کورش» در غرب پایتخت با 14 سالن سینما و در اختیار داشتن توان بخش خصوصی یکی از مهمترین دلایل رونق سینماها بوده و با افزودن 2800 صندلی به ظرفیت سینماهای کشور نقش مهمی در رونق سینماها داشته است. موارد دیگری را هم میتوان در افزایش فروش فیلمها در سالهای اخیر مطرح کرد که از جمله آنها وجود تبلیغات فیلمها و نیز بیرقیب شدن سینماها برای جذب مخاطبان علاقهمند به آثار تصویری بوده است، چنانکه پس از شکست هجمه تصویری شبکههای ماهوارهای و نزول فاحش سطح کیفی سریالها همچنین بیرونقی مجموعههای تلویزیونی داخلی که دلایلی متعدد بر آن وجود دارد، سینما تنها گزینه مناسب برای رجوع مخاطبان برای تماشا بوده است و همانطور که اشاره شد وجود سالنهای شیک با امکانات جدید صوتی و تصویری و چیدمان جذاب فضاهای ایجادشده در مجتمعها امکانی برای رغبت مردم به حضور در سالنهای سینما شده است. اما مساله مهمی که در نگاه متولیان فرهنگ و هنر نادیده گرفته میشود، افزایش قیمت بلیت سینماها در سالهای اخیر است. در واقع آنچه در آمارها مورد لحاظ قرار میگیرد میزان فروش فیلمها و نه تعداد صندلیهای تکمیل شده در سالنها است، از این رو وقتی از سوددهی در سینما یاد میشود و ناظر به رشد ظرفیت مخاطب میشود، قیاسی درونی از سالهای متمادی بدون توجه به میزان افزایش قیمتها دارد. بدیهی است وجود فیلمهای ارزنده و قابل قبول در بهرهمندی از میزان رضایت مخاطب تاثیرگذار خواهد بود و هنگامی که آثاری مطلوب وجود نداشته باشد یا مخاطب پس میزند یا ناچار به محصولات موجود بسنده میکند که میتواند در درازمدت منجر به نزول ذائقه مخاطب شود. از این رو وقتی به کلیت فیلمهای اکران شده در این سالها نظر بیفکنیم، شاهد وجود فضایی قابل توجه نخواهیم بود و اکران آثار کمدی در سطحی سخیف نشانهای از تلاش متولیان سینما برای جهتدهی مسیری قابل قبول نبوده است تا منتج به اعلام افتخار از سویشان شود!