printlogo


کد خبر: 159580تاریخ: 1395/4/5 00:00
اخبار

توقیف برنج‌های دولتی آلوده
در حال تعویض گونی
در حالی مدیر گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان از کشف و شناسایی ۵۷ تن برنج آلوده در اصفهان خبر داده و از قاچاق یا دولتی بودن آن اظهار بی‌اطلاعی کرده بود که اسناد جدید نشان می‌دهد، این برنج‌ها دولتی بوده و در حال تعویض گونی توقیف شده بود. به گزارش تسنیم، چهارشنبه گذشته مدیر گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان از کشف و شناسایی 57 تن برنج آلوده در اصفهان خبر داد و گفت: آلوده بودن این میزان برنج مورد تایید قرار گرفت. در همین حال بررسی اسناد جدید به دست آمده نشان می‌دهد، این محموله بخشی از چند ده هزار تن برنجی است که در آخرین ساعات از آخرین روز کاری سال گذشته از سوی شرکت بازرگانی دولتی به شرکت «س.ت.ج» فروخته شده است. بخشی از این برنج نیز بتازگی از سوی تعزیرات و بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در حالی که افراد مشغول تعویض گونی‌های آن و درج اطلاعات نادرست روی بسته‌بندی‌های جدید بودند، توقیف شده است. پس از فروش برنج‌های فاقد تاریخ مصرف به شرکت «س.ت.ج» آن هم به صورت غیرنقدی و فقط در قبال یک قطعه چک، اعتراضاتی به وزارت جهاد کشاورزی واصل شد و پس از آن دستور توقف عملیات فروش هم داده شد.


رشد ۳۱درصدی واردات بنزین
سازمان کشورهای صادرکننده نفت از رشد 6/0درصدی ذخایر اثبات‌شده نفت ایران در سال ۲۰۱۵ خبر داد و اعلام کرد واردات بنزین ایران در این سال رشد ۳۱درصدی و واردات گاز رشد بیش از ۲برابری داشته است. به گزارش تسنیم، براساس برآوردهای اوپک ذخایر اثبات شده نفت ایران در این سال به 4/158 میلیارد بشکه رسیده است. اوپک میزان تولید نفت ایران در سال 2015 را 151/3 میلیون بشکه در روز برآورد کرده است مصرف نفت نیز با کاهش 7/2درصدی به 794/1 میلیون بشکه در روز در سال 2015 رسیده است. ایران در سال 2015 بالغ بر 081/1 میلیون بشکه در روز نفت خام صادر کرده که نسبت به سال قبل از آن 5/2 درصد کاهش داشته است. بر این اساس درآمد نفتی ایران در سال میلادی گذشته نصف شد و به 3/27 میلیارد دلار رسید. صادرات فرآورده‌های نفتی ایران اما رشد 9درصدی داشته و از 469 هزار بشکه در روز در سال 2014 به 514 هزار بشکه در روز رسیده است. همچنین واردات فرآورده‌های نفتی از جمله بنزین به کشور نیز رشد قابل توجه 31درصدی داشته و به 5/52 هزار بشکه در روز رسیده است.  براساس این گزارش در حالی که صادرات گاز ایران در سال 2015 رشد تنها 2/2 درصدی داشته واردات گاز ایران در سال بیش از 2 برابر شده است. صادرات گاز ایران در سال 2014 بالغ بر 36/8 میلیارد مترمکعب در سال بوده که در سال 2015 به 54/8 میلیارد مترمکعب رسیده است.


خرید ۱۰۹ هواپیما از بوئینگ
در حالی یکی از اعضای ارشد هواپیماسازی بوئینگ در واکنش به انتقادات برخی نمایندگان جمهوری‌خواه از توافق با ایران درباره فروش هواپیما دفاع کرده که خبرها حکایت از خرید ۳۴ فروند هواپیمای پهن‌پیکر بوئینگ توسط ایران‌ایر دارد.  به گزارش تسنیم، تیم کتینگ، یکی از مقام‌های ارشد اجرایی هواپیماسازی بوئینگ با ارسال ایمیلی به رویترز تاکید کرد:‌ مذاکرات ما برای دستیابی به تفاهم‌ با ایران با اجازه دولت آمریکا و پس از حصول اطمینان از عمل به تعهدات ایران در قبال توافق هسته‌ای، انجام شد.  بوئینگ در بیانیه خود تاکید کرد  یادداشت تفاهمی را با شرکت ایران‌ایر امضا کرده که «نشان‌دهنده قصد این شرکت هوایی برای خرید هواپیماهای مسافری تجاری از بوئینگ است». شرکت بوئینگ همچنین اعلام کرده «به پیروی از دستورات دولت آمریکا در زمینه همکاری با ایرلاین‌های ایرانی ادامه خواهد داد و هر قراردادی با ایرلاین‌های ایرانی منوط به موافقت دولت آمریکا خواهد بود». تفاهم میان بوئینگ و ایران شامل فروش 34 هواپیمای پهن‌پیکر، 46 هواپیمای باریک‌پیکر (پروازهای کوتاه‌برد) و 29 فروند هواپیمای 737 ‌(پروازهای کوتاه‌برد و میان‌برد) است.  همچنین یک مقام ایرانی به رویترز گفته است: قرارداد موقت امضا شده بین ایران و شرکت بوئینگ، شامل 109هواپیما است که تقریبا نیمی از آن هواپیماها باریک‌پیکر و نیم دیگر هواپیماهای برد بلند پهن‌پیکر است.  وی افزود: علاوه بر مدل‌های 737 و 777 اعلام‌شده، ایران‌ایر قصد دارد چند فروند از جدیدترین مدل هواپیمای غول‌پیکر 747 بوئینگ را نیز در قالب این قرارداد خریداری کند که این خرید بستگی به موافقت 2 دولت ایران و آمریکا دارد. البته حدود نیمی از 109 فروند هواپیمای سفارش داده شده جت‌های باریک‌پیکر 737 است.


Page Generated in 0/0076 sec