printlogo


کد خبر: 159680تاریخ: 1395/4/8 00:00
فلوجه کاملا آزاد شد
مقصد بعدی، موصل

گروه بین‌الملل:‌ شهر فلوجه و مناطق اطراف آن پس از یک ماه و 3 روز عملیات نظامی، روز یکشنبه به طور کامل آزاد شد و به گفته خالد العبیدی، وزیر دفاع عراق، عملیات نظامی پایان یافت و از این پس صرفا عملیات مین‌روبی و پاکسازی صورت خواهد گرفت.  به دنبال پایان عملیات نظامی در فلوجه، حیدر العبادی، نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، وارد فلوجه شد و با نصب پرچم عراق در مرکز شهر، نوید آزادی موصل، مرکز تروریست‌های داعش در عراق را داد. العبادی که در جمع نیروهای امنیتی صحبت می‌کرد، گفت: «داعشی‌های سیاست و رسانه» تلاش می‌کنند رسانه را به سمت تجاوزات مورد ادعا هدایت کنند درحالی که ما راضی به این تجاوزات نیستیم و افرادی هستند که گاه اقدام به حملات می‌کنند اما هیچ تشکیلات نظامی یا امنیتی یا بسیج مردمی موافق این تجاوزات نیست و ما تنها با آنها می‌جنگیم. طی هفته‌های گذشته برخی سیاستمداران و گروه‌ها اتهامات مکرری را به نیروهای بسیج مردمی مبنی بر نقض حقوق شهروندان اهل سنت در مناطق اطراف فلوجه مطرح کردند.  العبادی افزود: ما به این سیاستمداران که با داعش همسویی می‌کنند اجازه نخواهیم داد به صحنه الانبار بازگردند و اجازه ظهور داعش جدید را در آینده نخواهیم داد. هادی العامری، دبیرکل سازمان بدر عراق نیز در بیانیه‌ای این پیروزی را به مردم و نیروهای مسلح عراق تبریک گفته است.  در بیانیه وی آمده است: ما به وعده خود عمل کرده و این غده سرطانی را از شهر عزیز فلوجه از بین بردیم و با پیروزی در فلوجه، مرحله مهمی در مبارزه با تروریسم پشت سر گذاشته شد.  دبیرکل سازمان بدر عراق در ادامه با تأکید بر وحدت همه نیروهای عراقی، شرط آزادی کل کشور را با سرعت بالا و خسارات کم، همبستگی و انسجام دانست.
پاکسازی کامل فلوجه
نیروهای عراقی به محض پایان یافتن درگیری‌های فلوجه و آزادسازی کامل این شهر، به دنبال آزاد کردن موصل هستند. این نیروها  در حال پاکسازی مناطق باقیمانده فلوجه از افراد مسلح گروه تروریستی داعش و خنثی کردن بمب‌های کار گذاشته شده توسط تروریست‌ها در ساختمان‌ها و سایر مناطق و مسیرهای آزاد شده، هستند.  در همین راستا خالد العبیدی، وزیر دفاع عراق در صفحه توئیتر خود اعلام کرد نزدیک به 90 درصد شهر فلوجه پس از آزادسازی از تروریست‌های داعش قابل سکونت است.  وی تأکید کرد تروریست‌های داعش دیگر نمی‌توانند همانند الرمادی یا سنجار، مناطق مسکونی را هدف قرار دهند.  وزیر دفاع عراق ادامه داد: طی عملیات آزادسازی شهر فلوجه 1800 تروریست داعشی کشته شده‌اند و نیروهای مبارزه با تروریسم، در 2 روز آینده امنیت شهر را به نیروهای پلیس محلی واگذار خواهند کرد. تا مدت‌ها پیش سخن از آزادی فلوجه بود، رویایی که بسیاری از ناظران و مفسران آن را دور از دسترس می‌دانستند، از این رو شادی این پیروزی دراین درگیری کمی فراتر از حد معمولی بود، زیرا معتقدند آزادسازی فلوجه مانند بریدن سر افعی و روزنه‌ای برای آزادی سایر شهرها بویژه موصل است.
انتقام طبیعت از داعشی‌ها
در پی شکست و فرار عناصر داعش از فلوجه، رود فرات از این تروریست‌ها که مردم را در این رود غرق می‌کردند، انتقام گرفت و شماری از آنها را بلعید. طبق اعلام یک منبع امنیتی عراقی، عناصر تروریست داعش، شنبه‌شب، پس از شکست سنگینی که در فلوجه خوردند سعی کردند از سمت منطقه الجولان در شمال فلوجه از رود فرات بگذرند تا به منطقه ازرقیه فرار کنند اما در امواج خروشان فرات غرق شدند و به این ترتیب، پیروزی بزرگ نیروهای عراقی در فلوجه کامل شد.  این منبع که خواست فاش نشود، خاطرنشان کرد: در پی کشته شدن ده‌ها تن از اعضای داعش در حمله سه‌جانبه نیروهای عراقی به فلوجه، سرکرده‌های داعش به آنها دستور فرار به منطقه ازرقیه را دادند اما با غرق شدن شماری از آنان در رود فرات، میان سرکرده‌ها و عناصر داعش، اختلاف و درگیری درگرفت.
 


Page Generated in 0/0059 sec