printlogo


کد خبر: 159681تاریخ: 1395/4/8 00:00
مانیفست شکست کاخ‌سفید در سوریه
بایدن: نیروهای ما با النصره همکاری می‌کنند!

معاون رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگویی مهم  با «چارلی رز»، مجری معروف شبکه بلومبرگ اعتراف کرد که واشنگتن هیچ راه عملیاتی برای کنار زدن بشار اسد از قدرت ندارد. جو بایدن در حرف‌هایی که بوی اعتراف به شکست حاکمان فعلی کاخ سفید در بحران‌های خاورمیانه می‌داد، رسما اعلام کرد که آمریکا نمی‌تواند روی متحد عربی‌اش در منطقه یعنی سعودی به چشم یک مبارز «پای کار» در جنگ‌های نیابتی حساب کند و در عین حال محمد بن‌سلمان را حتی با اینکه از او به عنوان گزینه جدید پادشاهی در ریاض یاد می‌شود، تلویحا به یک آدم خیال‌پرداز تشبیه کرد.
نفر دوم کاخ‌سفید همچنین به توقعات بالای متحدان منطقه‌ای آمریکا از جمله عربستان و ترکیه اعتراض کرد و گفت: «دنیا آماده است که کنار گود بنشیند و بگوید خب آمریکا لنگش کن!»  او به رهبران ترکیه نیز کنایه زد که اگر می‌توانند خودشان در سوریه منطقه پرواز ممنوع ایجاد کنند. معاون اوباما گفت: «به آنها (سران ترکیه) گفتم که شما خودتان عضو ناتو هستید. شما دقیقا در مرز (با سوریه) قرار دارید، شما این هواپیماهای لوکس را دارید، چرا از آنها استفاده نمی‌کنید؟ و آنها سکوت کردند. من گفتم که شما نمی‌خواهید خودتان وارد عمل شوید، نمی‌خواهید خودتان کسی باشید که این کار را انجام می‌دهد». او نه تنها ایجاد منطقه پرواز ممنوع در شمال  سوریه را به خاطر هزینه زیاد مالی و مخالفت اتاق عملیات پنتاگون منتفی دانست بلکه رسما اعتراف کرد که هیچ راهکار دیپلماتیک برای کنار گذاشتن  رئیس‌جمهور سوریه از قدرت برای غرب باقی نمانده است.
بایدن گفت: «چطور می‌خواهیم اسد را کنار بزنیم؟ می‌گویید از موشک‌های تاماهاوک استفاده کنید. یعنی از ما می‌خواهید که اعلام جنگ کنیم؟ خب! پس عراق را در نظر بگیرید، آیا قرار است باز هم 100 هزار نیرو به آنجا (سوریه) اعزام کنیم؟ این چیزی است که از من می‌خواهید؟ چارلی! تو بگو که آخر این کار چه می‌شود؟» او درباره مداخله نظامی در سوریه ادامه داد: «برای آنکه با اسد برخورد کنیم، باید با روسیه و ایران هم برخورد کنیم. روسیه توان آتش قدرتمندی آنجا دارد. روسیه سامانه راداری‌ای در سوریه مستقر کرده که بخش بزرگی از کشور را تحت پوشش دارد. بنابراین باید برویم و تأسیسات روس‌ها را هم هدف قرار دهیم. باید برویم و هواپیماهای روس‌ها را هم هدف قرار دهیم. می‌توانیم این کار را انجام دهیم. موفق هم می‌شویم. اما از شما می‌پرسم،
آیا ارزشش را دارد؟»
بایدن  با این ابراز استیصال درباره سوریه، تمرکز آمریکا را در منطقه شام بر 3 محور تقویت کمک‌های بشردوستانه(!)،  تلاش برای رسیدن به راهکار مسالمت‌آمیز و تشکیل دولتی جدید در سوریه و شکست داعش توصیف کرد و سپس به شکلی حسرتمندانه آرزو کرد که آمریکا بالاخره بغدادی را هدف قرار دهد. او در ادامه دست به اعتراف بزرگی زد و فاش کرد، نیروهایی که پنتاگون در سوریه برای مبارزه علیه داعش و اسد آموزش داده  با گروه تروریستی جبهه النصره همکاری می‌کنند. معاون اوباما درباره دشمنان آمریکا نیز صحبت کرد. او ابتدا وعده داد که «هرجا بتوانیم به اقدامات ایران پاسخ می‌دهیم» و بعد مدعی شد ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در سوریه در مخمصه افتاده و اقتصاد روسیه نیز به خاطر هزینه‌های میلیاردی جنگ در سوریه و اوکراین در حال سقوط آزاد است. او همچنین با دروغی آشکار و بر خلاف گزارش‌های نهادهای ناظر بین‌المللی ادعا کرد که آمریکا جلوی انتقال سلاح‌های پیشرفته غربی به یمن را گرفته است. پیش از این صحبت‌ها بایدن در ابتدای گفت‌وگویش در اظهاراتی مداخله‌جویانه گفته بود که حکومت عراق باید فدرالی شود تا جایی که چارلی رز، مجری بلومبرگ هم از حرف او چنین برداشت کرد که عراق باید تجزیه شود.


Page Generated in 0/0061 sec