printlogo


کد خبر: 159742تاریخ: 1395/4/9 00:00
اتحادیه اروپایی انگلیسی را از زبان‌های رسمی حذف می‌کند
رهبران اروپایی:‌ بریتانیا بیرون!

گروه بین‌‌الملل: در شرایطی که رهبران 27 کشور عضو اتحادیه اروپایی سه‌شنبه‌شب در بروکسل گرد هم جمع شدند تا گزارش دیوید کامرون را درباره روند و نتیجه برگزاری همه‌پرسی انگلیس گوش دهند، پارلمان اروپا پیش‌نویس خروج انگلیس را تایید کرد. براین اساس، کامرون ابتدا با ژان کلود، رئیس کمیسیون اروپا و دونالد توسک، رئیس شورای اروپا دیدار کرد. بعد از این دیدارها، کامرون با دیگر سران 27 کشور عضو اتحادیه اروپایی شام کاری داشت که تنها موضوع این جلسه همه‌پرسی تاریخی جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپایی و رای مردم به خروج بود. قریب به یقین، این آخرین حضور و دیدار کامرون به عنوان یکی از اعضای اتحادیه اروپایی در بروکسل بود، چرا که پارلمان اروپا، روز گذشته خواستار خروج «فوری» انگلیس از این اتحادیه شد. این تحولات در پی رفراندوم 23 ژوئن انگلیس درباره خروج از اتحادیه اروپایی رخ می‌دهد. حدود
52 درصد از مردم به ترک این اتحادیه رای دادند. یک قانون‌گذار برجسته در اتحادیه اروپایی اعلام کرد که زبان انگلیسی، دومین زبان جهان از نظر تعداد کاربران و زبان اصلی فعالیت در نهادهای اتحادیه اروپایی، با خروج انگلیس از این اتحادیه ممکن است دیگر زبان رسمی این اتحادیه نباشد. این حرکت نمادین برای کنار گذاشتن زبان انگلیسی از اتحادیه اروپایی که شاید قابل اجرا نباشد اما در راستای کاهش نفوذ لندن در قاره اروپا صورت می‌گیرد. هر یک از کشورهای عضو اتحادیه اروپایی این حق را دارد یک زبان را در اتحادیه به عنوان زبان رسمی خود تعیین کند، با وجود اینکه انگلیسی پرکاربردترین زبان در اروپا نسبت به دیگر زبان‌ها بوده و زبان رسمی 3 کشور عضو اتحادیه است اما تنها کشور انگلیس آن را به عنوان زبان رسمی خود در بروکسل انتخاب کرد و ایرلند گویش گالیک و مالت زبان مالتی را انتخاب کردند. دانوتا هوبنر، رئیس کمیته امور قانونی پارلمان اروپا در کنفرانسی مطبوعاتی درباره پیامدهای قانونی همه‌پرسی انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپایی گفت: انگلیسی زبان رسمی ما است زیرا انگلستان آن را انتخاب کرده است و اگر این کشور در کنار ما در اتحادیه نماند، ما نیز زبان انگلیسی نداریم. هوبنر افزود:‌ چه‌بسا انگلیسی حتی اگر زبان رسمی اتحادیه نباشد به عنوان زبان مورد استفاده باقی خواهد ماند و باقی ماندن آن به عنوان زبان رسمی در اتحادیه نیازمند موافقت همه کشورهای عضو خواهد بود.
 

ملکه الیزابت: هنوز زنده‌ام
ملکه انگلیس، در سفر 2 روزه خود به ایرلند شمالی در پاسخ به معاون نخست‌وزیر که پرسیده بود: حالتان چطور است؟ با تمسخر جواب داد: همچنان زنده‌ام. به اعتقاد برخی رسانه‌ها، ملکه الیزابت این کلام را به این دلیل بر زبان آورد که انگلیس، این روزها حوادث سرنوشت‌سازی را پشت سر گذاشته است که از میان آنها می‌توان به رأی آوردن همه‌پرسی برای جدا شدن از اتحادیه اروپایی، کاهش ارزش لیره استرلینگ و همچنین شکست تیم‌ملی فوتبال انگلیس در برابر ایسلند در جام یورو 2016، اشاره کرد.
 


Page Generated in 0/0055 sec