printlogo


کد خبر: 159816تاریخ: 1395/4/10 00:00
اخبار

حجتی: به خودکفایی گندم رسیده‌ایم
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به سیر خوب تولید و برداشت گندم گفت: از آغاز فصل برداشت گندم تاکنون بیش از ۵ میلیون تن گندم از کشاورزان به نرخ تضمینی خریداری شد.  به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، محمود حجتی با اشاره به رشد 20 درصدی خرید تضمینی گندم نسبت به سال گذشته افزود: از ابتدای آغاز برداشت گندم تاکنون 5 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شد.  وی افزود:‌ با سیری که در تولید و برداشت گندم دیده می‌شود، تراز تولید و مصرف کشور مثبت شده و نیاز کشور به گندم را تامین کرده و باید گفت به خودکفایی رسیده‌ایم.  وی با اشاره به طرح‌هایی درباره افزایش تولید و بهره‌وری اضافه کرد: باتوجه به این طرح‌ها، بویژه از محل صرفه‌جویی در اراضی، با افزایش بهره‌وری گندم در واحد سطح، سطح اراضی مورد نظر از پارسال به کشت کلزا و دانه‌های روغنی اختصاص یافته و امید است در آینده شاهد افزایش روزبه‌روز تولید روغن در داخل کشور باشیم و از وضع اسفبار کنونی نجات یابیم.  وی تصریح کرد:  با تلاش بی‌وقفه تولیدکنندگان سال خوبی داشته‌‌ایم، ضمن اینکه جز چند استان که از خشکسالی رنج می‌برند وضع آبی خوبی داریم و سردرختی‌ها و میوه‌های بهاره و تابستان وضع خوبی دارد.


آمریکا به فرش ایران اجازه ورود نداد
تحریم تجارت و صادرات فرش ایران به آمریکا قرار بود با اجرا شدن برجام به طور کامل لغو شود اما این قانون نصفه و نیمه لغو شده است. سیدرضی میری، رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران در گفت‌وگو با فارس درباره آخرین وضع صادرات فرش ایران به آمریکا اظهار داشت: در زمان تحریم، آمریکایی‌ها از ورود فرش ایران به کشورشان ممانعت می‌کردند، در صورتی که در مذاکرات با 1+5 و برجام، فرش جزو اولین بندهایی بود که ایران به عنوان امتیاز از آمریکایی‌ها گرفت.  وی اضافه کرد: پس از اجرا شدن برجام محموله‌های زیادی از فرش ایرانی وارد آمریکا شده است اما گمرک آمریکا برای تجارت دوباره فرش ایرانی مانع‌تراشی کرده است.  عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران به این نکته اشاره کرد که اکنون تنها اجازه ورود فرش ایرانی به آمریکا داده می‌شود و به هر دلیلی اگر فرد بخواهد فرش را از آمریکا خارج و به کشور دیگری ارسال کند، این امکان وجود ندارد. به عنوان نمونه فرش‌هایی که برای شرکت در نمایشگاه‌های آمریکا ارسال می‌شوند، امکان بازگشت به ایران یا کشور ثالث را نخواهند داشت.  وی ادامه داد: موضوع را از طریق وزارت امور خارجه پیگیری کرده‌ایم و آنها قول مساعد داده‌اند تا مساله را حل و فصل کنند.


قاچاق پیاز زعفران ادامه دارد
عضو شورای ملی زعفران با بیان اینکه قاچاق پیاز این محصول کاملا متوقف نشده است، گفت: مسؤولان باید حساسیت بیشتری در این زمینه به خرج دهند. علی حسینی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به اینکه سطح زیر کشت زعفران در کشور افغانستان مرتب در حال افزایش است، گفت: اگر پیاز مورد نیاز افغان‌ها از اینجا تامین نمی‌شود، پس از کجا می‌آورند؟ عضو شورای ملی زعفران کشور با بیان اینکه وزارت جهادکشاورزی باید با حساسیت بیشتری به این مساله توجه کند، افزود: نمی‌دانم چرا مسؤولان نسبت به این موضوع بی‌تفاوتند؟ آنان باید از این ذخایر ژنتیکی با ارزش حفاظت کنند. حسینی با اشاره به اینکه مسؤولان مربوط باید از گمرکات و مرزبان‌ها بخواهند این موضوع را به دقت کنترل و از رخ دادن چنین اتفاقی جلوگیری کنند، ادامه داد: بیشتر در مرزهای شرقی کشور امکان وقوع چنین حادثه‌ای وجود دارد. وی با بیان اینکه ما با مازاد پیاز زعفران در کشور مواجه هستیم، گفت: باید وزارت جهادکشاورزی تولید را به درستی مدیریت و مازاد محصول را کنترل کند تا از کشور خارج نشود.
 


Page Generated in 0/0065 sec