printlogo


کد خبر: 159837تاریخ: 1395/4/10 00:00
سی‌وهشتمین راهپیمایی روز جهانی قدس در 850 شهر ایران برگزار می‌شود
جمعه بصیرت

گروه سیاسی: فردا آخرین جمعه ماه مبارک رمضان و روز جهانی قدس است.
به گزارش «وطن‌امروز»، در این روز به‌رسم هرساله مردم روزه‌دار ایران و جهان در حمایت از مظلومان فلسطین به خیابان‌ها می‌آیند و فریاد هیهات‌مناالذله سر می‌دهند.
به گزارش «وطن امروز»، اگر چه در این سال‌ها آمریکا و همپیمانانش- با حمایت مالی عربستان سعودی- گروه‌های تروریستی همچون داعش و... را در جهان اسلام با هدف مصونیت رژیم صهیونیستی رشد و بسط دادند اما این اقدامات باعث نشده مسلمانان در سراسر جهان از جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین چشم‌پوشی کنند. بر همین اساس نیز راهپیمایی این روز هر سال نسبت به سال‌های گذشته با شکوه بیشتری برگزار می‌شود. در ایران، سی‌وهشتمین راهپیمایی روز جهانی قدس، در 850 شهر ایران از مساجد بزرگ و میادین اصلی به سمت میعادگاه‌های نماز جمعه برگزار می‌شود. جزئیات راهپیمایی روز قدس را رئیس ستاد انتفاضه و قدس در یک نشست خبری تشریح کرد. سردار رمضان شریف با بیان اینکه راهپیمایی روز قدس در تهران از ساعت 10:30 آغاز می‌شود از تامین مسائل امنیتی و حفاظتی برای حضور مردم سخن گفت و تصریح کرد: 3500 خبرنگار و عکاس داخلی و خارجی راهپیمایی روز قدس را پوشش می‌دهند. وی یادآور شد: سخنران روز جهانی قدس و پیش از خطبه‌ها سردار سلامی و خطیب نماز جمعه آیت‌الله خاتمی خواهند بود. سردار رمضان شریف افزود: در 850 شهر کشور مراسم روز جهانی قدس از مساجد بزرگ و میادین اصلی به سمت میعادگاه‌های مصلا برپا می‌شود. رئیس ستاد مرکزی انتفاضه و قدس پیرامون شعار امسال روز قدس نیز گفت: شعار امسال روز قدس «روز جهانی قدس، وحدت امت اسلامی، حمایت از انتفاضه فلسطین و بیزاری از رژیم صهیونیستی و تروریسم تکفیری» است.
روحانی روز قدس سخنرانی نمی‌کند
رئیس ستاد مرکزی انتفاضه و قدس در پاسخ به پرسشی درباره علت عدم سخنرانی رئیس‌جمهور در مراسم روز قدس طی سال‌های گذشته گفت: مکانیزم انتخاب سخنران مکانیزم خاصی است که توسط ستاد برگزاری نماز جمعه انجام می‌شود. معیار انتخاب سخنران به اتفاقات و شرایط منطقه بستگی دارد و امسال هم متناسب با شرایط تصمیم گرفته شده سردار سلامی سخنران پیش از خطبه‌های نمازجمعه باشد. وی در ادامه تصریح کرد: انتخاب سخنران مراسم روز قدس در جایی اتفاق می‌افتد که شخص رئیس و برخی اعضای دولت در آن حضور دارند و آ‌نها نیز در این باره نظر می‌دهند بنابراین بنده از همه می‌خواهم در این باره دوقطبی ایجاد نکنند و باعث نشوند مراسم روز قدس که جزو استراتژی‌های کلان جمهوری اسلامی ایران است درگیر بازی‌های سیاسی شود. عضو شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گفت: در تهران راهپیمایی از ساعت 10:30 روز جمعه در مسیرهای 9گانه آغاز می‌شود، در مسیرهای راهپیمایی ایستگاه‌های صلواتی برای توزیع بروشور و کاتالوگ‌های این روز ایجاد شده است. خطیب نماز جمعه این هفته تهران آیت‌الله خاتمی و سخنران پیش از خطبه‌ها نیز سردار سلامی است.
دعوت مراجع برای حماسه‌آفرینی
براساس این گزارش، به رسم هر ساله در آستانه روز جهانی قدس، مراجع، علما، چهره‌ها، شخصیت‌های سیاسی، نهادها، سازمان‌ها، نیروهای مسلح، احزاب و گروه‌های مردمی در بیانیه‌های جداگانه از مردم برای حضور گسترده در این مراسم دعوت کردند. آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی از مراجع تقلید شیعیان در پیامی با اشاره به مسائل جهان اسلام گفت: رژیم صهیونیستی پشت سر جریان‌های تکفیری مثل داعش است و از تفرقه بین مسلمانان سود می‌برد. وی بر اهمیت روز جهانی قدس و لزوم شناخت دشمن اصلی تاکید و اضافه کرد: مردم مومن و روزه‌دار در سراسر جهان بویژه در ایران اسلامی، روز جهانی قدس با اتحاد، همبستگی و قصد قربت در راهپیمایی یوم‌الله قدس شرکت می‌کنند و این حضور حماسی را به رخ مستکبران و مستبدان جهان خواهند کشید.    آیت‌الله‌العظمی نوری‌همدانی نیز در پیامی با اشاره به جنایات فراوان در عراق، سوریه، یمن، افغانستان و دیگر کشورهای مسلمان افزود: این جنایات به واسطه قدرت‌های استکباری و رژیم غاصب صهیونیستی است. وی افزود: لازم است این غده سرطانی از روزگار حذف شود بنابراین لازم است روز قدس مسلمانان و آزادی‌خواهان همه به میدان بیایند و با شعارهای کوبنده و قدم‌های استوار لرزه به صهیونیست‌ها بیندازند و به آنها بفهمانند در برابر عزت و وحدت مسلمانان در سراشیبی سقوط قرار دارند.
آیت‌الله‌العظمی جوادی‌آملی از مراجع تقلید شیعیان بر حضور پرشور در راهپیمایی روز جهانی قدس تاکید کرد و گفت: روز جهانی قدس تنها به آزادی محرومان فلسطین اختصاص ندارد بلکه قداست این روز به طول و عرض جهان اسلام است. این مرجع تقلید با بیان اینکه راهپیمایی روز جهانی قدس از سنت‌های به یادگار مانده امام راحل(ره) است، گفت: بر همه ما لازم است که در این راهپیمایی شرکت کنیم. آیت‌الله‌العظمی سبحانی نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما از مسجدالاقصی به عنوان اولین قبله مسلمانان یاد کرد و افزود:  همانطور که امام(ره) فرمودند: همه مسلمانان در سراسر جهان باید در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان برای آزادی قدس و مقابله با این قدرت جائر تظاهرات کنند.
مسلمانان در راهپیمایی روز قدس شرکت کنند
حسن روحانی نیز در حاشیه جلسه هیات دولت، ملت بزرگ ایران و مسلمانان جهان را به شرکت گسترده و پرشور در مراسم روز جهانی قدس فراخواند و گفت: صهیونیست‌ها در سال‌های اخیر با تلاش پشت‌پرده و ایجاد ترور و درگیری میان کشورهای منطقه و جهان اسلام و همچنین جنگ مسلمان با مسلمان و نیز مسلمان با مسیحی، قصد دارند جنایات خود را به فراموشی بسپارند و کاری کنند که مسلمانان و مردم منطقه و جهان مظلومیت فلسطین و سبعیت صهیونیست‌ها را فراموش کنند. روحانی تصریح کرد: نباید بگذاریم جنایات بزرگ صهیونیست‌ها به دست فراموشی سپرده شود و مردم مظلوم فلسطین که حدود 70 سال است از خانه و کاشانه خود آواره شده‌اند، احساس یأس و ناامیدی کنند. وی تأکید کرد: صدای همه ما در روز قدس صدای وحدت مسلمانان و حمایت از مردم آواره فلسطین
خواهد بود.
براساس این گزارش، شورای نگهبان، مجلس خبرگان رهبری، ارتش جمهوری اسلامی ایران، سازمان تبلیغات اسلامی و... نیز در بیانیه‌های جداگانه با بزرگداشت روز جهانی قدس و تجدید اعلام حمایت از ملت مظلوم فلسطین و انزجار از جنایات فجیع رژیم صهیونیستی، امت اسلامی را به حضور پرشور در راهپیمایی روز جهانی قدس فراخواندند. در بیانیه شورای نگهبان آمده است: بار دیگر ملت عدالت‌خواه، هوشیار و بصیر ایران اسلامی با رهبری داهیانه مقام معظم رهبری، این یادگار گرانقدر بنیانگذار کبیر انقلاب را به جهان یادآوری خواهند کرد و امسال پرشورتر از سال‌های گذشته وحدت،‌ همدلی و پیشتازی خود در استکبارستیزی را به رخ جهانیان خواهند کشید و با فریادهای «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» بار دیگر ضمن اعلام انزجار از جنایات فجیع رژیم خونخوار صهیونیستی، بر اهمیت روز قدس و لزوم حمایت از مظلومان و ستمدیدگان جهان بویژه مردم مسلمان فلسطین تأکید خواهند کرد. مجلس خبرگان رهبری نیز در بیانیه‌ای با اذعان به لزوم تعظیم و بزرگداشت این روز الهی از ملت‌های مسلمان بویژه امت همیشه در صحنه ایران اسلامی دعوت کرد همچون سال‌های گذشته با حضور در عرصه استکبارستیزی و راهپیمایی روز قدس، جنایات رژیم سفاک صهیونیستی در فلسطین و حامیان آن در منطقه یعنی حکومت‌های مرتجع و رژیم‌های دست‌نشانده و متجاوز آل‌سعود و آل‌خلیفه که با حمایت از جریان‌های تروریستی و تفرقه‌افکنی مذهبی، حقوق مسلم انسان‌ها را نادیده گرفته و گروه‌های تکفیری- داعشی را در عراق، سوریه، نیجریه و دیگر کشورهای اسلامی تقویت کرده تا خون بی‌گناهان را بر زمین ریخته و انسان‌ها را از نعمت امنیت و آسایش محروم کنند، محکوم کرده و با چنگ به حبل‌الله این یوم عظیم را پاس بدارند.
براساس این گزارش، شورای هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی در اطلاعیه‌ای مسیرهای راهپیمایی روز قدس را اعلام کرد. شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ضمن دعوت از ملت بزرگ و همیشه در صحنه ایران اسلامی، از عموم گروه‌ها، اقشار، اصناف مختلف مردمی، تشکل‌ها، احزاب، گروه‌ها، جناح‌ها و دسته‌های مختلف سیاسی- اجتماعی وفادار به آرمان‌های انقلاب اسلامی و آزادی قدس شریف خواست بار دیگر با خلق حماسه‌ای عظیم و در خور شکوه و مجد و عظمت ایران و ایرانی با حضور حماسی، مثال‌زدنی و انقلابی خود در راهپیمایی روز جهانی قدس که در بیش از 850 شهر سراسر کشور به سمت میعادگاه‌های نماز جمعه برگزار می‌شود، سیلی محکمی به نظام استکبار و سلطه جهانی زده و با آرمان مقدس آزادی قدس شریف، تجدید میثاق نمایند. این راهپیمایی در سراسر کشور، جــمعـه ایــن هــفتـه 11 تـیــر مـطابـق با 25 رمـضــان‌المـبـارک و در تهران نیز از ســـاعــت «10:30 صـــبـح» از مســـیـرهای 9‌گانه زیر به سمت میعادگاه نماز جمعه (دانشگاه تهران) با حضور امت قدرشناس و همیشه در صحنه، برگزار خواهد شد.
مســـیـرهای راهــپیمـایـی روز جهانی قدس در تهران به شرح زیر است:
مسیر شماره 1: مسجد امام حسین(ع)، میدان امام حسین، خیابان انقلاب، دانشگاه تهران
مسیر شماره 2: مسجد جامع ابوذر، میدان ابوذر، خیابان ابوذر، خیابان شهید برادران حسنی (قلعه‌مرغی)، خیابان قزوین، خیابان کارگر، میدان انقلاب، دانشگاه تهران
مسیر شماره 3: مسجد دارالسلام، میدان منیریه، خیابان ولی‌عصر (عج)، خیابان انقلاب، دانشگاه تهران
مسیر شماره 4: مسجد امام زمان (عج)، خیابان آزادی، تقاطع خیابان بهبودی، میدان انقلاب، دانشگاه تهران
مسیر شماره 5: مسجد حضرت ابوالفضل(ع)، میدان توحید، خیابان توحید، خیابان آزادی، میدان انقلاب، دانشگاه تهران
مسیر شماره 6: مسجدالمهدی(عج)، خیابان ستارخان، میدان توحید، خیابان توحید، خیابان آزادی، میدان انقلاب، دانشگاه تهران
مسیر شماره 7: مسجدالجواد(ع)، میدان هفتم‌تیر، خیابان کریم‌خان، میدان ولی‌عصر(عج)، بلوار کشاورز، دانشگاه تهران
مسیر شماره 8: مسجد امام جعفر صادق(ع)، فلکه اول صادقیه، خیابان ستارخان، خیابان توحید، خیابان آزادی، میدان انقلاب، دانشگاه تهران
مسیر شماره 9: مسجد حضرت امیر(ع)، خیابان کارگر شمالی، میدان انقلاب، دانشگاه تهران
 


Page Generated in 0/0311 sec