printlogo


کد خبر: 159886تاریخ: 1395/4/12 00:00
راهپیمایی سی‌وهشتمین روز جهانی قدس در 80 کشور
فلسطین مسأله اول امت اسلام

گروه بین‌الملل: آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به ابتکار امام خمینی(ره) روز جهانی قدس نامگذاری شده است و مردم در بسیاری از نقاط جهان برای دفاع از آرمان‌های مردم مظلوم فلسطین و محکومیت جنایات رژیم اشغالگر قدس در این آیین شرکت می‌کنند. امسال هم حق‌خواهان مسلمان و غیرمسلمان در سراسر جهان بار دیگر برای دفاع از آرمان‌های مردم مظلوم فلسطین و محکومیت جنایات اسرائیل در آیین راهپیمایی روز جهانی قدس شرکت کردند. روز گذشته در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان،  سی‌وهشتمین راهپیمایی سالانه روز جهانی قدس همزمان با فلسطین در حدود 80 کشور جهان از انگلستان و آلمان گرفته تا نیجریه، تونس، لیبی، مالزی، اندونزی، پاکستان، هندوستان، کشمیر،  یمن، عراق و ایران برگزار شد، این در حالی است که بسیاری دیگر از مردم اروپا و آمریکا نیز این راهپیمایی مردمی را تعطیلی آخر هفته خود یعنی فردا یکشنبه برگزار خواهند کرد. راهپیمایی روز جهانی قدس برای نخستین‌بار یک سال پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 میلادی و به ابتکار امام خمینی(ره) برای اعلام حضور مسلمانان علیه امپریالیسم و صهیونیسم جهانی پایه گذاشته شد.
روز قدس فلسطینی‌ها رنگ خون گرفت
روز قدس که امسال با  بیست و پنجمین روز ماه مبارک رمضان در فلسطین مصادف شده بود، شاهد غرش خشم هزاران فلسطینی در نوار غزه علیه رژیم صهیونیستی و فریاد اعترض تاریخی آنان علیه غصب سرزمین‌های‌شان بود.  هزاران روزه‌دار فلسطینی در آخرین جمعه ماه رمضان راهی مسجدالاقصی شدند تا فضل شرکت در آخرین نماز جمعه ماه رمضان شامل حالشان شود. نزدیک به 400 نفر از آنان از نوار غزه راهی شده بودند. اجتماع ده‌ها هزار فلسطینی از ساعات اولیه صبح جمعه در مسجدالاقصی در حالی بود که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در بیت‌المقدس اعلام وضعیت فوق‌العاده کرده و این رژیم تدابیر امنیتی شدیدی را در سراسر این شهر بویژه بخش قدیمی و غربی آن  شامل محوطه‌ها و اطراف مسجدالاقصی به اجرا گذاشته بود. سرکوب‌ها، ممانعت‌ها و تفتیش‌های شدید صهیونیست‌ها که عملا به اشغال مسجدالاقصی منجر شده است، اگرچه  باعث شد جمعیت 250  هزار نفری جمعه پیش نمازگزاران قدس به 10 هزار نفر تقلیل یابد اما نتوانست از شور فلسطینیان بکاهد. اسماعیل هنیه به همین مناسبت در مصاحبه‌ای مطبوعاتی گفت: «جهان اسلام با خطر تروریسم اسرائیل، تجاوز صهیونیست‌ها، تلاش برای یهودی‌سازی قدس و تلاش برای تغییر حقایق اسلام اصیل مواجه است». وی با اشاره به اینکه اقدامات اسرائیل تا حد اجبار به مهاجرت و تبعید مردم قدس از شهرشان و محروم کردن فلسطینیان از ورود به مسجدالاقصی پیش رفته، نه‌تنها مردم غزه و کرانه باختری را از ورود به قدس محروم دانست بلکه  فلسطینیان و امت عرب و اسلام را  نیز از زیارت مسجدالاقصی، نخستین قبله مسلمانان و محل معراج رسول‌الله(ص) محروم خواند. اما حکومت نظامی گسترده صهیونیست‌ها، منجر به تنش‌ها و درگیری‌هایی در نقاط مختلف فلسطین شد تا با شهادت 2 نفر و زخمی شدن بیش از 40 نفر، روز قدس فلسطینی‌ها هم رنگ خون بگیرد. صبح جمعه یک دختر جوان فلسطینی با رگبار صهیونیست‌ها در نزدیکی حرم حضرت ابراهیم (ع) در الخلیل به شهادت رسید. اشغالگران مدعی شدند او قصد اجرای عملیات با سلاح سرد را داشته است. همچنین در درگیری شدید ظهر جمعه فلسطینیان با اشغالگران صهیونیست در ایست بازرسی قلندیا مابین رام‌الله و قدس اشغالی، بر اثر استنشاق گاز اشک‌آور یک فردسالخورده به شهادت رسید و دست کم 40 نفر دیگر مجروح  شدند. این درگیری زمانی رخ داد که نظامیان اسرائیلی به فلسطینیان کمتر از 45 سال اجازه ورود به قدس به منظور شرکت در نماز جمعه را ندادند. در حالی که فلسطینیان مقیم اروپا نیز همگام با دیگر آزادگان جهان سعی در برگزاری مراسم روز جهانی قدس در کشورهای محل اقامت خود را دارند، رژیم صهیونیستی و انجمن‌های یهودی در این کشورها سعی کردند به انحای مختلف از برگزاری راهپیمایی و برنامه‌های خاص در این روز جلوگیری کنند. مثلا «ژوزف شوستر» رئیس شورای مرکزی یهودیان در آلمان با برگزاری راهپیمایی روز قدس به منظور اعلام مخالفت با رژیم صهیونیستی در روز شنبه (امروز) در شهر برلین مخالفت کرده، چرا که مدعی است برگزاری این مراسم توام با یهودی‌ستیزی و ابراز انزجار از اسرائیل در برلین و مایه ننگ  آلمان‌هاست!   او همچنین خواستار برگزاری تظاهرات متقابل یهودیان برای مقابله با این راهپیمایی حمایت از قدس و فلسطین شد.  
تظاهرات در 24 شهر نیجریه
اما یکی از ویژگی‌های سی‌وهشتمین روز جهانی قدس برگزاری باشکوه آن در 24 شهر نیجریه بود  آن هم در حالی که مسلمانان این کشور از قتل‌عام مردم شهر زاریا و حبس شیخ زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه  زخم خورده هستند و رژیم صهیونیستی را در کنار آل‌سعود مسبب آن می‌دانند. به گزارش روزنامه گاردین جنبش اسلامی نیجریه اعضای خود را برای برگزاری باشکوه مراسم روز قدس آماده کرده بود تا در تمام استان‌ها مراسم روز قدس را برگزار کنند. ابراهیم موسی، سخنگوی این جنبش طی بیانیه‌ای گفته بود: «جنبش اسلامی فلسطین از تمام مسلمانان و غیرمسلمانان نیجریه می‌خواهد در مراسم روز قدس برای دفاع از مردم مظلوم فلسطین و محکوم کردن جنایت‌های رژیم صهیونیستی شرکت کنند». راهپیمایی روز جهانی قدس همچنین در کشورهای آفریقایی نظیر لیبی و تونس هم برگزار شد. همچنین صدها هزار تن از مردم یمن، روزجهانی قدس را در صنعا، پایتخت این کشور و استان‌هایی مانند ماذن گرامی داشتند  و بر حمایت از آرمان‌های فلسطین تاکید کردند. این در حالی است که ملت مظلوم یمن  از 14 ماه قبل با تجاوز گسترده سعودی با حمایت‌های غربی-عربی روبه‌رو بوده‌اند. مردم بحرین نیز با وجود منع آل‌خلیفه، سحرگاه جمعه  روز جهانی قدس را با برپایی تظاهرات در منطقه کرزکان و المالکیه گرامی داشتند. همچنین در کویت مردم از برگزاری نماز جماعت ویژه روز قدس در میدان مرکزی پایتخت منع شدند. اما در سوریه، دمشق و همچنین اردوگاه‌های آوارگان فلسطینی شاهد  این مراسم بود. در عراق مراسم روز قدس در بغداد و شهرهای مذهبی چون کربلا و نجف برگزار شد اما در لبنان این مراسم به خاطر پاره‌ای مسائل امنیتی لغو شد. جنبش مقاومت لبنان، حزب‌الله در بیانیه‌ای اعلام کرد: «با توجه به وضعیت امنیتی کنونی، گردهمایی مردمی روز قدس که قرار بود روز جمعه در مجتمع سیدالشهدا(ع) در الرویس برگزار شود، لغو شد و به جای آن، دبیرکل حزب‌الله ساعت 17:30 عصر جمعه (دیروز) نطق تلویزیونی خواهد داشت».
محوری‌ترین مسأله امت اسلام
رهبر جنبش انصارالله یمن در پیامی به‌ مناسبت روز جهانی قدس که از شبکه المسیره پخش شد، موفقیت جنبش مقاومت در منطقه را عامل نگرانی امروز اسرائیل دانست. عبدالملک بدرالدین  با نام بردن از مقاومت  فلسطین و حزب‌الله لبنان که موفق شد طعم نخستین شکست از مسلمانان را به اسرائیلی‌ها بچشاند، گفت: «نگرانی امروز اسرائیل همان گروه‌هایی هستند که توانستند اسرائیل را در نوار غزه شکست دهند، گروه‌هایی که از دل مردم به وجود آمده‌اند و بر اسرائیل پیروز شدند». او همچنین روز قدس را روز احیای محوری‌ترین قضیه امت اسلام و مسجدالاقصی را مقدس‌ترین مقدسات مسلمانان خواند که  نباید فراموش شود. او گفت: «امت اسلام در مراحلی حساس عزتش را در برابر دشمن خود از دست داد و آنچه در روز قدس اتفاق می‌افتد انعکاسی از واقعیت امت اسلام است». شیخ ماهر حمود، دبیر کل اتحادیه علمای مقاومت هم اعلام کرد روز قدس تنها یک شعار مطرح شده از سوی جمهوری اسلامی ایران نیست، بلکه رویکردی سیاسی و تعهد دینی و اخلاقی است و در کشورهایی مانند لبنان، فلسطین، عراق و... برنامه‌های گسترده‌ای به این منظور برگزار می‌شود. بدین ترتیب خون‌هایی که اشغالگران اسرائیلی در دریای غزه ریختند باعث لغو محاصره غزه نشد و نتوانست وعده ساخت بندر را در سواحل غزه محقق کند.

 

کوربین اسرائیل را به ‌داعش تشبیه‌کرد
رهبر حزب کارگر انگلیس با آنکه درگیر کودتای درون‌حزبی است که مدیریت او بر دولت سایه انگلیس را زیر سوال برده اما همزمان با روز قدس از تشبیه زیرکانه اسرائیل به داعش غافل نشد. به نوشته روزنامه  تلگراف، جرمی کوربین گفت: «دوستان یهودی ما مسؤول رفتارهای اسرائیل نیستند، همان طوری که دوستان مسلمان ما مسؤول رفتارهای داعش نیستند». این رهبر اپوزیسیون بریتانیا همچنین در ادامه اعلام کرد آنچه به اسلام‌هراسی ناپسند تبدیل شده این است که آنها را افرادی ضدیهود و مظنون می‌بینند ولی باید انسان‌ها را براساس ارزش‌ها و اقدامات فردی‌شان قضاوت کرد نه به شکل کلی. کوربین افزود: «من به عنوان رهبر حزب کارگر ادامه می‌دهم تا اسباب صلح و عدالت را در اسرائیل- فلسطین، فراتر از خاورمیانه و در سراسر جهان دنبال کنم. البته کسانی که ادعا می‌کنند با زبان نفرت یا تحریک چنین می‌کنند، هیچ خدمتی به کسی خصوصا به مردم مظلوم و آواره نمی‌کنند.» او همچنین  گفت اعضای حزب کارگر بریتانیا باید آزاد باشند تا انتقاد کرده و با بی‌عدالتی و سودجویی در هر جایی مقابله کنند.
 


Page Generated in 0/0055 sec