printlogo


کد خبر: 159910تاریخ: 1395/4/13 00:00
نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی مطرح کرد
ناگفته‌هایی از کارشکنی سعودی‌ها
اعزام به عمره پس از محاکمه مأموران خاطی سعودی

گروه اجتماعی: سرپرست حجاج ایرانی، روند مذاکرات ایران با عربستان درباره اعزام زائران به حج، شرط کشورمان برای اعزام به عمره، روند نامناسب پرداخت غرامت به حجاج ایرانی صدمه دیده در حوادث منا و مسجدالحرام و نتیجه تحقیقات در زمینه عوامل حادثه منا و پیامدهای آن را تشریح کرد. حجت‌الاسلام سیدعلی قاضی‌عسگر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی درباره حج تمتع 95 اظهار داشت: برنامه ایران برگزاری حج و اعزام زائران با رعایت عزت و مصالح نظام جمهوری اسلامی بود. وی با اشاره به تاخیر 4 ماهه عربستان بر خلاف سال‌های گذشته برای ارسال دعوتنامه و انجام مذاکراه و توافق به منظور اعزام حجاج، عنوان کرد: این موضوع نشان داد عربستان عزم جلوگیری از اعزام زائران ایرانی را دارد. نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت به ایرنا بیان داشت: دور نخست مذاکرات هیچ چیز را مشخص نکرد، در حالی که اگر قرار است 64 هزار نفر به حج اعزام شوند باید موضوع ویزا، حمل‌ونقل و نیروی تدارکاتی روشن شود.
شکست هر دو دور مذاکرات
قاضی‌عسگر با اشاره به دور دوم مذاکرات و تغییر وزیر حج عربستان گفت: این امید وجود داشت با این شرایط مشکلات به صورت کامل حل شود. 3-2 مورد از مشکلات مانند روادید و هواپیمایی حل شد، اما در چند مورد سعودی‌ها نتوانستند تصمیم‌گیری کنند.
به گفته وی، سعودی‌ها نه تنها در مذاکرات برای امنیت زائران کاری نکردند، بلکه سلسله شرایط تلخی را نیز اضافه کردند. به عنوان مثال اعلام کردند حق ندارید در ساختمان‌های خود پرچم ایران را نصب کنید.
قطع ارتباط ایرانیان با زائران
وی با اشاره به دیگر شرط‌های نادرست سعودی‌ها افزود: ما هر سال با بیش از 20 کشور دیدار و مذاکره داریم اما سعودی‌ها خواستند این ارتباط وجود نداشته باشد. در حالی که ما در عربستان زندانی نیستیم و کشور مستقل و آزادی هستیم و عربستان حق ندارد ایجاد محدودیت کند. نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت اظهار داشت: مطالعه قرارداد برخی کشورها نشان داد تفاهمنامه عربستان با کشورهای دیگر با ما تفاوت دارد. شرایطی که برای ایران اعلام کردند در تفاهمنامه کشورهای دیگر وجود نداشت.
ناتوانی سعودی‌ها در مدیریت منا
سرپرست حجاج ایرانی با تاکید بر اینکه حادثه منا عمدی نبوده و سوءمدیریت در آن وجود داشته است، تصریح کرد: تحقیقات و مصاحبه با شخصیت‌های خارجی درباره حادثه منا نشان می‌دهد بی‌کفایتی و سوءمدیریت سعودی‌ها باعث این حادثه شد و عربستان نتوانست حوادث پس از منا را نیز مدیریت کند. قاضی‌عسگر تاکید کرد: حادثه منا در حالی اتفاق افتاد که حدود 400 کاروان ایران هنوز در خیمه‌ها بودند و به سمت جمرات حرکت نکرده بودند، پس اطلاعات مدعیانی که این حادثه را به ایران نسبت می‌دهند نادرست است یا اینکه مزدور هستند.
قول پادشاه عربستان عملی نشد
وی در ادامه به گله‌مندی برخی کشورهای اسلامی از پرداخت نشدن غرامت زائران مصدوم و کشته شده در مسجدالحرام و حادثه منا توسط سعودی‌ها اشاره کرد و  افزود: این حقیقتی است که باید حل شود. زمانی که پادشاه عربستان با اقتدار به مردم قول می‌دهد این میزان غرامت پرداخت می‌کنم، باید ماه نخست این اتفاق می‌افتاد. نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: ما زمانی که هنوز در عربستان بودیم اسامی فوتی‌ها و مصدومان در منا و مسجدالحرام را ترجمه شده در اختیار مقامات سعودی قرار دادیم. عربستان باید خیلی زودتر  در این باره اقدام می‌کرد.
اعزام عمره‌گزاران پس از محاکمه مأموران خاطی
 قاضی‌عسگر درباره حج عمره گفت: موضوع عمره متفاوت است. در این باره پرونده حادثه فرودگاه جده وجود دارد که آبروی عربستان را برد.  وی با اشاره به اینکه این 2 مامور امنیت گردشگری دینی عربستان را به خطر انداختند، خاطرنشان کرد: به مقامات عربستان اعلام شده است اگر این 2 مامور مجازات شوند و به صورت رسمی اعلام شود ایران مقدمات برگزاری عمره را انجام می‌دهد.
سهمیه حجاج ایرانی محفوظ است
قاضی‌عسگر در ادامه درباره تلاش برخی کشورها برای دریافت سهمیه اضافه در حج امسال به دلیل اعزام نشدن زائران کشورمان یادآور شد: سهمیه حج ما محفوظ است، چون عربستان امسال مانع حج شد و ایران در این باره دخیل نبود باید سهمیه امسال نیز که از دست رفته جبران شود و به تدریج به کشورمان تعلق گیرد.


Page Generated in 0/0059 sec