دبیر انجمن صنایع ریختهگری با انتقاد از عدم پرداخت بدهی ۴ هزار میلیارد تومانی وزارت نیرو به صنعت ریختهگری، گفت: خودروسازان به جای خرید قطعات از داخل سراغ واردات از چین رفتهاند که این امر رکود صنعت ریختهگری را تشدید کرده است. عبدالحمید قدیمی در گفتوگو با فارس با اشاره به آمار بالای تعطیلی واحدهای ریختهگری در شهرکهای صنعتی، اظهار داشت: عدم پرداخت بدهی دولت به پیمانکاران یکی از دلایل مهم تعطیلی این واحدها و رکود در این بخش است. وی ادامه داد: وزارت نیرو در بخش آب بزرگترین بدهکار به پیمانکاران است به طوری که از 13 هزار میلیارد تومان بدهی وزارت نیرو به پیمانکاران، حدود 3 تا 4 هزار میلیارد تومان به بدهی در بخش آب مربوط میشود. وی همچنین با اشاره به رکود موجود در فروش خودرو و نصف شدن میزان صادرات خودرو، گفت: این مساله نیز در وضعیت شرکتهای قطعهساز و همچنین شرکتهای ریختهگری که تأمینکننده مواد اولیه قطعهسازان هستند، موثر بوده است. قدیمی با بیان اینکه بیش از نصف وزن خودرو به قطعات ریختهگری اختصاص دارد، گفت: بحران موجود در خودروسازی و قطعهسازی باعث تعطیلی واحدهای ریختهگری شده و هماکنون خودروسازان بیشتر به واردات قطعات تمایل دارند. وی تصریح کرد: خودروسازان به جای بستن قرارداد با قطعهسازان داخلی سراغ واردات قطعه از چین رفتهاند و حاضر نیستند بدهیهای قبلی خود را به قطعهسازان بپردازند. وی با بیان اینکه بیش از نیمی از واحدهای کوچک ریختهگری تعطیل شدهاند، گفت: در شهرک صنعتی عباسآباد تعداد واحدهای ریختهگری تعطیل شده به 200 مورد طی یک سال اخیر میرسد. دبیر انجمن ریختهگری ادامه داد: در شهرکهای صنعتی اشتهارد و شمسآباد نیز واحدهای ریختهگری زیادی تعطیل شدهاند و در چنین شرایطی، واحدهای بزرگ ریختهگری با ظرفیت بسیار پایین کار میکنند. وی تصریح کرد: یکی از واحدهای بزرگ ریختهگری سال گذشته با 13 درصد ظرفیت خود فعال بود. وی تأکید کرد: مشکل صنعت ریختهگری فقط تأمین نقدینگی نیست، بلکه سرعت گردش نقدینگی مهم است که در حال حاضر این گردش متوقف شده و تا زمانی که به جریان در نیاید، تزریق نقدینگی نمیتواند مشکلگشا باشد.