printlogo


کد خبر: 159948تاریخ: 1395/4/13 00:00
پاسخ رهبر انقلاب به نامه معاون اول رئیس‌جمهور و تأکید بر همکاری همه دستگاه‌ها برای رسیدگی به حقوق‌های نجومی
قاطعانه برخورد شود

گروه سیاسی: ماجرای فیش‌های نجومی اگرچه باعث رنجش خاطر مردم شد و یک تبعیض آشکار را در مقابل مردم نمایان کرد اما هجمه گسترده منتقدان و نیز فشار افکار عمومی باعث شده اکنون دستگاه‌های اجرایی نسبت به برخورد و مقابله با این نابهنجاری پرهزینه اقداماتی انجام دهند. به گزارش «وطن امروز»، در این میان آنچه باعث شده موضوع فیش‌های نجومی با قدرت و سرعت بیشتری مورد رسیدگی قرار گیرد، بیانات مقام معظم رهبری در این‌باره و تاکیدات ایشان مبنی بر رسیدگی قاطعانه به این ماجرا و برخورد با متخلفان است. ایشان اخیرا در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت بر ضرورت برخورد با متخلفان ماجرای فیش‌های حقوقی تاکید کردند. روز گذشته پرتال رسمی دولت نیز از پاسخ رهبر انقلاب به نامه معاون اول رئیس‌جمهور مبنی بر همکاری دستگاه‌ها برای رسیدگی به این ماجرا خبر داد.
براساس این گزارش، متن کامل پاسخ مقام معظم رهبری به نامه جهانگیری بدین شرح است:
«کلیه دستگاه‌ها موظفند نسبت به پرداخت‌های غیرمتعارف حساسیت نشان دهند و قاطعانه با موارد تخلف برخورد کنند. دفتر هم موظف است ضوابط مصوب دولت را در مجموعه‌های وابسته به خود مورد توجه و امعان نظر قرار دهد».
 معاون اول رئیس‌جمهور در تاریخ 25/3/95 با ارسال نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب اسلامی خواستار رهنمودی از ایشان برای همکاری دستگاه‌ها در این مورد شد. جهانگیری در این نامه با تاکید بر ضرورت اجرای بند 19 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و رویکرد اساسی دولت در این زمینه و با توجه به اینکه بنگاه‌های دولتی مانند بانک‌ها، بیمه‌ها و شرکت‌های تولیدی و صنعتی وابسته به دولت در همترازی با بنگاه‌های مشابه تحت مدیریت نهادهای عمومی هستند و ایجاد هرنوع مقرره و انضباطی باید شمولیت فراگیر برای همه بنگاه‌های مشابه داشته باشد، اهتمام و عزم جدی دولت برای رسیدگی و سامان‌بخشی و اصلاح قوانین و مقررات تبعیض‌آمیز و رفع کاستی در مقررات و نیز پایان دادن به بی‌انضباطی‌ها و برخورد جدی با تخلفات را یادآور شده و از مقام معظم رهبری درخواست کرده به منظور حمایت از مدیران پاکدست و قانع و حفظ منابع انسانی و پرهیز از رواج حس بی‌اعتمادی به نظام مدیریت کشور در میان مردم (به دلیل برخی کاستی‌های مزمن و دیرینه) که مغایر امنیت ملی و منافع عمومی جامعه است، رهنمودی مبنی بر لزوم همکاری و مشارکت همه دستگاه‌ها و نهادهای عمومی کشور با دولت در این مبارزه جدی و پرهیز از ترویج و اشاعه رفتارهای تحریک‌کننده و برخی فضاسازهای رسانه‌ای صادر فرمایند.
رهبر انقلاب البته دوم تیرماه و در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت به موضوع فیش‌های نجومی اشاره و بر برخورد قاطعانه با متخلفان تاکید کردند. ایشان در این‌باره فرمودند: موضوع حقوق‌های نجومی، در واقع هجوم به ارزش‌هاست اما همه بدانند که این موضوع از استثناهاست و اکثر مدیران دستگاه‌ها، انسان‌هایی پاکدست هستند اما همین تعداد کم نیز خیلی بد است و باید حتماً با آن برخورد شود. ایشان با اشاره به دستور رئیس‌جمهور به معاون اول برای پیگیری موضوع خاطرنشان کردند: این موضوع نباید شامل مرور زمان شود بلکه باید حتماً به صورت جدی پیگیری و نتیجه آن به اطلاع مردم رسانده شود.
طرح مجلس: سقف حقوق 10 میلیون
آنگونه که برخی نمایندگان می‌گویند؛ مجلس شورای اسلامی نیز اقداماتی در راستای رسیدگی به موضوع حقوق‌های نجومی در دستور کار دارد. عزت‌الله یوسفیان‌ملا، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در این‌باره از تقدیم طرح مقابله با حقوق‌های نجومی به هیات‌رئیسه مجلس خبر داد. براساس گفته‌های این نماینده، این طرح امروز به هیات‌رئیسه تقدیم می‌شود. نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس با جدیت و با استفاده از بازوهای نظارتی خود موضوع حقوق‌های نجومی را تا زمان رسیدن به نتیجه و برخورد با مدیران متخلف پیگیری خواهد کرد، افزود: پرداخت‌های بالا خارج از ضوابط قانون خدمات کشوری صورت گرفته، البته نقص‌های قانون خدمات کشوری و سایر قوانین که روزنه‌هایی برای فرار ایجاد کرده باید رفع شود. یوسفیان‌ملا  با تاکید بر اینکه میزان پرداختی حقوق باید براساس میزان بهره‌وری انجام شود، تصریح کرد: اگر میزان دریافت حقوق متناسب با میزان تلاش و بهره‌وری نیروی کار باشد، میزان پرداختی‌ها به این میزان نخواهد بود و این تفاوت زمین تا آسمانی بین حقوق کارمند و مدیر وجود نخواهد داشت. گفتنی است، طرح مقابله با حقوق‌های نجومی با محورهایی همچون تعیین سقف 10 میلیون تومانی برای حقوق‌ها، استرداد حقوق‌های بیش از سقف تعیین شده و اختصاص سهم مازاد حقوق‌های بالای 10 میلیون به افرادی با حقوق کمتر از 5/1 میلیون و بازنشسته‌های با حقوق کمتر از 5/1 میلیون تهیه و تدوین شده است.


Page Generated in 0/0060 sec