printlogo


کد خبر: 160068تاریخ: 1395/4/15 00:00
معاون امور صنایع:
وزارت صنعت برنامه‌ای برای خروج از رکود ندارد!

معاون امور صنایع وزارت صنعت در نشستی خبری با بیان اینکه طرحی برای خروج از رکود نداریم، گفت: در حال حاضر به جز طرح کارت خرید کالای ایرانی که پارسال به اجرا درآمد طرح و برنامه جدیدی برای خروج صنایع از رکود نداریم. محسن صالحی‌نیا، افزود: برای ارج اقدامات لازم انجام شده و بزودی با اصلاح ساختار این کارخانه اقدامات مناسبی انجام خواهد شد تا ظرفیت این واحد تولیدی همانند گذشته افزایش پیدا کرده و به تولید محصولات متنوع اقدام کند. وی درباره ورشکستگی برخی واحدهای تولیدی کشور به خاطر رکود اظهار داشت: واحدهای تولیدی کشور در صنایع مختلف از جمله لوازم خانگی در حال فعالیت هستند. وی با بیان اینکه تعطیلی برخی کارخانجات تولیدی به ترکیب سهامداران یا عدم تنوع محصولات در سطح بازار ارتباط دارد، افزود: کارگروه رفع موانع تولید در استان‌ها با محوریت وزارت صنعت تشکیل شده است که بر این اساس 36 هزار واحد تولیدی درخواست خود را برای دریافت تسهیلات به سامانه مربوطه ارائه کرده‌اند. به‌گفته وی، 13 هزار و 200 واحد صنعتی و 13 هزار و 100 واحد کشاورزی کوچک و متوسط که پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد دارند، قرار است مورد حمایت واقع شوند تا ظرف یک سال به بهره‌برداری رسند. وی تصریح کرد: هم‌اکنون 5 هزار و 700 واحد واجد شرایط برای معرفی به بانک‌ها و تامین تسهیلات شده‌اند که هنوز آمار تشکیل پرونده آنها در بانک‌ها قابل توجه نیست و تنها 300 واحد موفق به اخذ مصوبه دریافت تسهیلات از بانک‌ها شده‌اند.
وزارت صنعت حقوق‌های نجومی ندارد
همچنین معاون توسعه مدیریت، منابع و امور استان‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره فهرست ۹۵۰ نفره‌ای که بتازگی تهیه شده و حقوق‌های نجومی را دریافت کرده‌اند، گفت: خدا را شکر از وزارت صنعت کسی در این فهرست قرار ندارد. به گزارش تسنیم، محمدرضا فیاض با بیان اینکه حقوق هیأت‌مدیره شرکت‌های وزارت صنعت براساس قانون تجارت تعیین می‌شود، اظهار داشت: درباره حقوق هیأت‌مدیره‌ها ما تابع قانون هستیم و هیچگونه اختیاری خارج از آن نداریم. فیاض افزود: وزارت صنعت حسب دستورات اعلام‌شده، اطلاعات فیش‌های حقوقی را در اختیارات دولت قرار داده‌ که خوشبختانه در مجموعه وزارت صنعت هیچ حقوق رویایی وجود نداشته است. وی با بیان اینکه شرکت‌ها نیز براساس قانون تجارت فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: تا این لحظه براساس دستور وزارت صنعت و تکلیف دولت هیچگونه فیش حقوقی خارج از عرف در این وزارتخانه یا شرکت‌ها وجود نداشته است البته هم‌اکنون در حال بررسی این موضوع هستیم و در صورت مشاهده تخلفی با آنها برخورد لازم را انجام خواهیم داد. وی ادامه داد: قرار است ظرف چند روز آینده شورای حقوق و دستمزد حداکثر و حداقل حقوق دستمزدها را مشخص کند که در این میان به نظر می‌رسد وزارت صنعت کمتر از این حقوق و دستمزدها به افراد پرداخت کرده است. رئیس ستاد بزرگداشت روز صنعت و معدن در ادامه خاطرنشان کرد: مراسم بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن 19 تیر از ساعت 16 تا 19:30 برگزار می‌شود.
رشد اقتصادی 5 درصدی می‌خواهیم
در ادامه این نشست حسین ابوئی، معاون برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: رشد اقتصادی کشور ۵ درصد پیش‌بینی شده است که ۳۵ تا ۳۷ درصد آن یعنی حدود یک سوم از طریق بخش صنعت، معدن و تجارت کشور تامین می‌شود. وی افزود: شرکت سایپا نیز با شرکت‌هایی از فرانسه، ایتالیا، آلمان و ژاپن در حال مذاکره است تا شرایط همکاری و سرمایه‌گذاری ایجاد شود.  در ادامه معاون امور معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت از ماموریت ویژه وزیر راه‌وشهرسازی برای خرید اعتباری ۵ میلیون تن سیمان از تولیدکنندگان داخلی خبر داد. جعفر سرقینی با اشاره به رشد ۴۷ درصدی صادرات صنایع معدنی در 2 ماه ابتدایی امسال گفت: این رشد عمدتا به مس و فولاد مربوط می‌شود اما در بخش سیمان کاهش ۳۰ درصدی و در بخش کاشی و سرامیک کاهش ۳۳ درصدی صادرات را شاهد هستیم. معاون امور معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: مجموع صادرات صنایع معدنی عمدتا مدیون فولاد و مس است. البته کل صادرات مس کاتد در سال گذشته ۳۷۰ میلیون دلار بوده در حالی که در 2 ماه ابتدای امسال ۴۷۰ میلیون دلار صادرات مس کاتد ثبت شده است. وی تصریح کرد: تکمیل طرح زنجیره تولید فلزات در دستور کار قرار دارد که امیدواریم با تکمیل زنجیره صادرات روز به روز این زنجیره پرارزش‌تر شود.


Page Generated in 0/0060 sec