printlogo


کد خبر: 160070تاریخ: 1395/4/15 00:00
چرا داعش عملیات تروریستی را در گستره جهانی افزایش داده است؟
حمله به کنسولگری آمریکا در جده

گروه بین‌الملل: مهم‌ترین حمله به کنسولگری ایالات متحده در بندر جده عربستان طی 12 سال اخیر اگرچه تلفاتی در بر نداشت اما اینکه انفجار مصادف با چهارم جولای، سالروز جشن استقلال آمریکایی‌ها رخ داد حامل پیام مهمی به سران ریاض و واشنگتن بود و ثابت کرد گروه‌های تکفیری پرورده شده توسط آنها در حال بازگشت به خانه هستند.
سحرگاه روز گذشته یک فرد انتحاری سعی کرد به ساختمانی وابسته به کنسولگری آمریکا در خیابان فلسطین بندر جده نزدیک شود اما شرطه‌های امنیتی عربستان متوجه این اتفاق شده و مانع از رسیدن او به ساختمان یادشده شدند که در نتیجه فرد انتحاری خود را در فاصله 6 متری دیوار این ساختمان و 20 متری ورودی کنسولگری منفجر کرد.  به گزارش تارنمای روزنامه عکاظ، عامل انتحاری ظاهرا سوار بر یک دستگاه خودرو درحال حرکت به طرف کنسولگری آمریکا بوده که از ادامه حرکتش جلوگیری به عمل می‌آید. تلویزیون عربستان اعلام کرد مهاجم، خودروی خود را در مجاورت بیمارستانی که در نزدیکی کنسولگری قرار دارد، پارک و به فاصله کوتاهی خود را منفجر کرد.
خبرگزاری فرانسه به نقل از مقامات وزارت کشور عربستان نوشت: نیروهای پلیس به مرد مهاجم که در خودروی خود در پارکینگ بیمارستان سلیمان فقیه در مقابل کنسولگری حضور داشت، مشکوک شدند، به همین دلیل وی مجبور شد خود را پیش از رسیدن به محل مورد نظرش منفجر کند.
پایگاه خبری سبق نیز گزارش داد 2 نیروی امنیتی بر اثر انفجار به طور سطحی زخمی شدند. اما خبرگزاری رویترز به نقل از یک شاهد نوشت ابعاد حمله می‌توانسته بسیار وسیع‌تر باشد، چرا که پس از وقوع انفجار اول که حدود ساعت 2:15 بامداد صورت گرفت، پلیس عربستان 3 بمب دیگر را در محل وقوع حادثه، به صورت کنترل شده منفجر کرد.  در پی این حادثه پلیس منطقه را مسدود کرد. تاکنون مقامات سفارت آمریکا در عربستان و مقامات وزارت کشور عربستان سعودی در این باره اظهارنظری نکرده‌اند. آخرین حمله مشابه به کنسولگری آمریکا در جده سال 2004 توسط القاعده انجام شده و 9 کشته بر جا گذاشته بود. این بار اگرچه هنوز گروهی مسؤولیت حمله را برعهده نگرفته اما به نظر می‌رسد حمله ناموفق در نزدیکی کنسولگری آمریکا در جده، در ادامه سلسله حملات تروریستی داعش با گستره جغرافیایی وسیع طی یک هفته اخیر باشد که شامل حمله به فرودگاه آتاتورک استانبول ترکیه، حمله به هتلی در داکای بنگلادش که دیپلمات‌ها و خارجی‌ها به آن تردد می‌کنند و سرانجام انفجار در منطقه حی الکراده، از مناطق شلوغ و پرتردد بغداد می‌شود. پایگاه رای‌الیوم در تحلیلی، 4 نظریه را درباره این چهار انفجار متوالی بین‌المللی توسط داعش مطرح می‌کند؛ نخست اینکه داعش در آستانه فروپاشی است و اکنون مانند ببر زخمی، در حال ضربه زدن به همه جاست. طبق نظریه دوم، داعش از نقشه A به نقشه B روی آورده که عبارت است از توسعه تروریسم و انتقال جنگ به داخل کشورهای شرکت‌کننده در ائتلاف مبارزه با داعش حتی اروپا و آمریکا. نظریه سوم می‌گوید داعش از زیر بار سنگین اداره شهرهای فلوجه و رمادی آزاد و قدرتمند‌تر شده و با فراغ بال بیشتری دست به حملات جهانی می‌زند. نظریه چهارم نیز از تکیه داعش به حدود 20 پایگاه مردمی‌اش در گوشه و کنار جهان از جمله افغانستان و پاکستان (طالبان)، سینای مصر، سرت لیبی، نیجریه (بوکوحرام)، سومالی (شاخه اصلی سازمان جوانان) و همچنین در غرب اروپا سخن به میان می‌آورد.
 


Page Generated in 0/0056 sec