بازارکار با سیل تقاضاهای شغلی فارغالتحصیلان دانشگاهی مواجه بوده و اوضاع بیکاری رو به وخامت است. همچنین هشدارهایی درباره تشدید بیکاری داده شده اما واقعیت این است که هنوز فرمانده اشتغال کشور مشخص نیست. مقامات رسمی کشور میگویند مهمترین مشکل فعلی کشور بیکاری است و چالش اصلی هم در این بخش بیکار ماندن هزاران جوان فارغالتحصیل دانشگاهی است که آماده ورود به بازار کار هستند، اما به دلیل بالا بودن میزان تقاضاهای کار، بسیاری از آنها بیکاریهای طولانیمدت را تجربه میکنند. مهر در اینباره نوشته است: حساسیت و بزرگی این مساله آنقدر قابل مشاهده و حس است که تمام دولتها به منظور جلب نظر مردم و اخذ رای جامعه، در زمان تبلیغات انتخاباتی یکی از مهمترین برنامهها و اولویتهای کاری خود را پرداختن به مساله بیکاری جوانان و ایجاد اشتغال اعلام میکنند. با این وجود، متاسفانه ضعف عملکرد دولتها، کوچک شمردن مساله و بحرانی شدن آن، تلاش برای ارائه طرحهای کوتاهمدت و ضربتی اشتغالزایی، تزریق منابع بانکی به برخی طرحها به امید ایجاد اشتغال، بعضا آمارسازی و ارائه عملکردهای غیرواقعی و باقی ماندن مسائل ریشهای و تاریخی دلایل بیکاری جوانان، موجب شده نهتنها معضل بیکاری حل نشود بلکه با سر کار آمدن هر دولت، این مساله جلوههای جدید و زوایای تازهای را از خود نشان میدهد. متاسفانه کاریابی و جستوجوی شغل در شرایط فعلی اقتصاد ایران آنقدر دشوار و با موانع بزرگ روبهرو است که براساس اعلام وزارت کار، از بین گزینههای مختلف جستوجوی شغل، خانوادهها به این نتیجه رسیدهاند که تا به دنبال یک پارتی و آشنا نباشند جوانانشان بیکار خواهند ماند. تغییر ساختار آموزش در مدارس و آموزش عالی به نحوی که هزاران نفر از زمان مدرسه به سمت یادگیری مشاغل نیازمند مهارت و تخصص سوق داده شوند، استفاده از تجارب کشورهای پیشرفته بویژه آنهایی که موفق به حل معضل بیکاری جوانانشان شدهاند، تغییر نگرش جامعه نسبت به شغل و انتقال این مهم به مردم که اشتغال تنها پشتمیزنشینی نیست، حمایتهای واقعی از کارآفرینان و صاحبان ایده، پرداخت تسهیلات ارزانقیمت به طرحهای واقعی اشتغالزایی، تعیین مشوقهای واقعی مالیاتی و بیمهای از سوی دولت برای تحریک کارفرمایان به جذب نیروی کار و مسائلی مانند این، میتواند اقداماتی اساسی برای به حرکت درآوردن چرخهای بازار کار باشد.
هنوز یک فرمانده مشخص در بازار کار نداریم
مسلم خانی، کارشناس عالی بازار کار میگوید: حمایت از شرکتهای کارآفرینی دانشبنیان نیز باید در قالبهایی مانند تخفیفات مالیاتی و بیمهای دنبال شود. موضوع ساماندهی الگوی ملی سیاستگذاری و برنامهریزی بازار کار و تعیین فرماندهی واحد برای پیگیری امور مربوط به بازار کار نیز بسیار لازم و ضروری است. در این برنامه باید موضوع ارتباط بین دانشگاه و بازار کار دیده شود. وی میافزاید: ما هنوز نمیدانیم فرماندهی بازار کار کشور با کیست. آیا وزارت کار فرماندهی اشتغال را بر عهده دارد یا وزارت اقتصاد، سازمان مدیریت یا دستگاهی دیگر است؟ در این زمینه مجلس باید مشارکت و همراهی داشته باشد.