printlogo


کد خبر: 160092تاریخ: 1395/4/15 00:00
سازمان‌های فرهنگی، اجتماعی و خدماتی خود را برای حضور پرشور مردم آماده می‌کنند
تدارک گسترده برای نماز میلیونی عید فطر

گروه اجتماعی: روزهای پایانی ماه مبارک رمضان و انتظار برای رویت ماه شوال به منظور برگزاری جشن بندگی، مصادف است با تلاش و تکاپوی سازمان‌ها و نهادهای اجتماعی، انتظامی و خدماتی برای برپایی نماز باشکوه عید فطر و تدارک جشن‌های این ایام. این روزها که مردم روزه‌دار خود را برای استقبال از عید فطر آماده می‌کنند، سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی، فرهنگی و خدماتی عزم خود را جزم کرده‌اند و هر یک به فراخور وظیفه خود در حال تدارک خدمتی خاص و تسهیلاتی ویژه برای شرکت‌کنندگان در این مراسم هستند. پلیس امنیت مراسم و سهولت تردد نمازگزاران را برعهده دارد، اورژانس آمبولانس‌های خود را به محل‌های برگزاری نماز اعزام می‌کند و شهرداری نیز ایاب و ذهاب رایگان و سرویس‌های ویژه برای نمازگزاران در نظر گرفته تا جشن بندگی امسال باشکوه‌تر از سال‌های پیش برگزار شود. این در حالی است که آیات عظام مکارم‌شیرازی و نوری‌همدانی هم میزان زکات و فطریه روزه‌داران را اعلام کرده‌اند. نماز عید فطر امسال هم علاوه بر نقاط گوناگون کشور با حضور میلیونی مردم روزه‌دار در مصلای تهران برگزار می‌شود.
تمهیدات ویژه راهور در روز عید
یکی از موضوعاتی که همه‌ساله به منظور برگزاری هرچه باشکوه‌تر نماز عید فطر و سهولت آمد و شد نمازگزاران مورد توجه مدیران شهری و انتظامی قرار دارد ایجاد برخی مقررات خاص و تمهیدات ترافیکی است که در محدوده مصلای تهران اعمال خواهد شد. سردار سیدتیمور حسینی، فرمانده پلیس راهور تهران بزرگ در آستانه عید فطر از تمهیدات ترافیکی پلیس راهور ویژه نماز عید سعید فطر خبر داده و گفته است: اعمال محدودیت‌های ترافیکی  از ساعت ۲۴ شب قبل از مراسم آغاز خواهد شد. به گفته حسینی، همزمان با اجرای این طرح توقف وسایط نقلیه در طول بزرگراه مدرس از میدان هفت‌تیر تا حقانی ممنوع است و در طول بزرگراه رسالت از بزرگراه آفریقا تا بزرگراه صیاد شیرازی  البته به استثنای اتوبوس‌های شرکت واحد محدودیت‌های ترافیکی اعمال خواهد شد. همچنین حسن عباسی، سخنگوی اورژانس تهران از استقرار ۲۸ دستگاه آمبولانس،
3 اتوبوس آمبولانس و ۱۲۰ نفر از پرسنل اورژانس همزمان با عید سعید فطر خبر داده است.
حضور یک میلیون نمازگزار در مصلای تهران
فرمانده پلیس راهور تهران در ادامه با اشاره به اینکه پیش بینی برای حضور بیش از یک میلیون نفر نمازگزار در انجام فریضه نماز روز عید انجام شده است، افزود: به نمازگزاران توصیه می‌شود برای حضور در محل مصلا از وسایل نقلیه عمومی اعم از مترو و تاکسی و اتوبوس‌های بی‌آرتی استفاده کنند.
میزبانی شهرداری از نمازگزاران
این در حالی است که شهرداری تهران به عنوان یکی از نهادهای خدماتی شهری برای پذیرایی از نمازگزاران به عنوان میزبان وارد عمل شده و طی روزهای گذشته با تعریف ماموریت‌های خاص برای شهرداری این منطقه درصدد فراهم آوردن شرایط و اصلاح برخی معابر به منظور آمادگی هر چه بیشتر و استقبال از عید فطر است. علاوه بر این خدمات رایگان مترو و اتوبوس برای انتقال نمازگزاران به مکان برگزاری نماز عید فطر و تغییر در برنامه حرکت قطارهای مترو در کنار تدارک خودروهای ون و تاکسی هم از دیگر برنامه‌های است که مورد توجه مجموعه شهرداری تهران قرار گرفته است و شرکت واحد اتوبوسرانی و متروی تهران در این روز خدمات خود را به صورت رایگان ارائه می‌کنند.
اعلام میزان زکات فطره
در عین حال همزمان با برگزاری نماز عید فطر صندوق‌های جمع‌آوری فطریه نیز برای جمع‌آوری زکات فطره در محل برگزاری نماز و مسیر تردد نمازگزاران نصب می‌شود. امسال هم مبلغ این واجب شرعی از سوی مراجع تقلید اعلام شده و براساس  فتوای آیت‌الله مکارم‌شیرازی، زکات فطره بر مبنای قوت غالب گندم در تهران مبلغ 7 هزار تومان، در شهرستان‌ها 6 هزار تومان و بر مبنای قوت غالب برنج، 15 هزار تومان اعلام شده است. همچنین کفاره روزه غیرعمد مبلغ 2 هزار تومان و کفاره روزه عمد مبلغ 120 هزار تومان تعیین شده است. علاوه بر این حجت‌الاسلام محمدحسین شمس، مدیر دفتر آیت‎الله نوری‌همدانی از اعلام مبلغ زکات فطره و کفاره روزه‌ سال 95 از سوی این مرجع تقلید خبر داد. حجت‌الاسلام شمس در این‌باره عنوان کرد: براساس نظر آیت‌الله نوری‌همدانی میزان زکات فطره براساس قوت غالب گندم به مبلغ 6 هزار تومان و براساس قوت غالب برنج حداقل 15 هزار تومان است. وی درباره کفاره روزه خاطرنشان کرد: کفاره روزه غیرعمد یک مد طعام (750 گرم) براساس آنچه از آن زکات فطره پرداخت می‌شود، است و مبلغ آن نیز حدود هزار و 500 تومان است.
آمادگی کمیته امداد برای جمع‌آوری فطریه
علاوه بر این به گفته مدیرکل امور اجرایی زکات کمیته امداد امام خمینی(ره) این کمیته برای جمع‌آوری زکات فطریه و توزیع آن بین نیازمندان  اعلام آمادگی کرده است. نجفعلی انتظاری، مدیرکل امور اجرایی زکات کمیته امداد امام خمینی(ره) با اشاره به برنامه‌ریزی کمیته امداد امام خمینی(ره) برای جمع‌آوری زکات فطره در روز عید فطر اظهار داشت: امسال با هماهنگی‌های صورت گرفته مقرر شد صندوق‌های مشخصی با آرم شورای زکات با حضور افرادی که کارت شناسایی این شورا را دارند، در مصلا‌ها، مساجد، مراکز نیکوکاری و دفاتر کمیته امداد به منظور جمع‌آوری زکات فطریه استقرار یابد.
مدیرکل امور اجرایی زکات کمیته امداد امام خمینی(ره) از به کارگیری سیستم نوین توسط سامانه‌های موبایلی برای پرداخت زکات فطریه خبر داد و گفت: امسال برای نخستین‌بار از سیستم USSD، برای جمع‌آوری زکات فطریه استفاده خواهیم کرد و هموطنان می‌توانند با تماس با سامانه #8877* زکات فطریه، فطریه سادات، کفاره عمد و کفاره غیرعمد خود را با مشخص کردن استان، شهرستان و حتی محل سکونت خود پرداخت کنند.
 


Page Generated in 0/0053 sec