printlogo


کد خبر: 160114تاریخ: 1395/4/19 00:00
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه منع فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران را تصویب کرد
بوئینگ می‌پرد؟

در حالی که دولت حسن روحانی تلاش داشت با خرید یا اجاره 109 فروند هواپیمای بوئینگ از آمریکا، مسؤولان کاخ سفید را راضی کند موانع را از سر راه خرید ایرباس بردارند؛ اما به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها بر سر تصمیم خود یعنی ادامه سیاست فشار و تحریم علیه ایران اصرار دارند به‌گونه‌ای که حتی حاضرند از سود سرشار فروش بوئینگ به ایران نیز چشم‌پوشی کنند. بر همین اساس، مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه با 239 رأی موافق در مقابل 185 رأی مخالف، لایحه منع فروش هواپیماهای «بوئینگ» به ایران را تصویب کرد. مجلس نمایندگان آمریکا در رأی‌گیری شفاهی 7 ژوئیه (17 تیرماه)، متمم‌هایی در لایحه بودجه با هدف متوقف کردن فروش هواپیمای بوئینگ به
«ایران ایر» را به تصویب رساند. خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش کرد پیش‌تر شرکت هواپیمایی بوئینگ با هواپیمایی «ایران ایر» درباره فروش یا اجاره 109 فروند هواپیمای بوئینگ به این شرکت هواپیمایی در سال‌های آینده به توافق رسیده بودند. به‌رغم این توافق اولیه، اما مجلس نمایندگان آمریکا فعلا برای این قرارداد مزاحمت ایجاد کرده است. و البته در صورت تصویب این لایحه در سنا، این مزاحمت تبدیل به یک مانع قانونی خواهد شد.  با این حال برخی خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند دولت آمریکا اعلام کرده است هر لایحه‌ای که توافق هسته‌ای با ایران را تضعیف کند، وتو خواهد کرد. این درحالی است که قرارداد خرید بوئینگ ارتباطی با مفاد برجام ندارد.  به گزارش فارس، «پیتر روسکام» نماینده حامی لایحه منع فروش بوئینگ به ایران درباره این لایحه مدعی است: «تحویل این نوع هواپیماها به ایران در واقع به آنها محصولی را ارائه می‌کند که می‌توانند از آن برای اهداف نظامی استفاده کنند». نماینده جمهوری‌خواه ایالت «ایلینوی» مدعی شد هواپیمای بوئینگ را می‌توان طوری دوباره پیکربندی کرد که قابلیت حمل موشک‌های بالستیک یا «آر پی جی» را داشته باشد! این ادعاهای عجیب البته در حالی است که آمریکایی‌ها پیش‌تر دلیل این قبیل مانع‌تراشی‌ها را توضیح داده‌اند. قبل از تصویب این لایحه در مجلس نمایندگان، جلسه استماع «کمیته فرعی سیاست‌های پولی و تجاری خدمات مالی مجلس نمایندگان» با دستور کار بررسی طرح‌های قانونی متوقف کردن معامله بوئینگ با ایران در مجلس نمایندگان آمریکا برگزار شد. «مارک دابوویتز»، مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی در این جلسه در توجیه قوانین ممانعت از فروش بوئینگ به ایران گفت: «قبل از اینکه اجازه پیشروی این توافق صادر شود، کنگره باید فشار بر ایران برای تغییر رفتارش را افزایش دهد و فروش هواپیما به این کشور را به تغییرات محسوس در رفتارهایی که وضع تحریم را در پی داشته، گره بزند.» وی علاوه بر این، از نمایندگان کنگره خواست «قانون تحریم‌های ایران» را که به گفته او زیربنای معماری تحریم‌ها را فراهم می‌کند، تمدید کنند.
گفتنی است توافق شرکت بوئینگ با ایران‌ایر ماه ژوئن اعلام شد و آنگونه که اعلام شد بزرگ‌ترین مبادله تجاری ایران و آمریکا از سال 1979  بوده است. تیم نیل، سخنگوی بوئینگ در این‌باره گفت ایران‌ایر با خرید 80 هواپیما به ارزش 6/17میلیارد دلار براساس لیست قیمتی موافقت کرده است. براساس این توافق قرار بود 29 هواپیمای دیگر نیز با حمایت بوئینگ اجاره داده شود.


Page Generated in 0/0053 sec