printlogo


کد خبر: 160116تاریخ: 1395/4/19 00:00
برجام

بان کی مون: آزمایش‌های موشکی ایران با روح برجام همخوانی ندارد!
رسوای جهان علیه موشک‌ها
دبیرکل سازمان ملل متحد از ایران خواست از آزمایش موشک‌های بالستیک خودداری کند، چرا که به اعتقاد او این آزمایشات با روح توافق هسته‌ای ایران و 1+5 همخوانی ندارد.  بان کی‌مون در اولین گزارش محرمانه دوسالانه خود برای شورای امنیت درباره اجرای تحریم‌ها و محدودیت‌های باقیمانده علیه ایران-که روز پنجشنبه به رؤیت خبرگزاری «رویترز» درآمد- آزمایشات موشکی ایران را دارای «قابلیت افزایش تنش‌ها در منطقه» خواند و افزود: «به‌رغم آنکه شورای امنیت مسؤولیت تفسیر قطعنامه‌های خود را برعهده دارد، من نگرانم که این آزمایشات موشک‌های بالستیک با روح سازنده‌ای که با امضای توافق هسته‌ای ایران به نمایش گذاشته شد، همخوانی نداشته باشد».  به گزارش «وطن امروز» در روند مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5، اگر چه طرف غربی در تلاش برای کاهش قدرت دفاعی ایران بود ولی ایران با خط قرمز دانستن توانمندی دفاعی، هیچ محدودیت الزام‌آوری را در این خصوص نپذیرفت. البته در قطعنامه شورای امنیت که پس از توافق هسته‌ای صادر شد، از ایران خواسته شده از توسعه موشک‌های بالستیک خودداری کند ولی به جهت غیرالزام‌آور بودن این بند، ایران هیچ‌گاه آن را نپذیرفته است. بر همین اساس بود که سال گذشته و پس از رزمایش موشکی سپاه پاسداران، حتی جان‌کری، وزیر خارجه آمریکا آزمایش‌های موشکی ایران را ناقض توافق هسته‌ای ندانست و روسیه و چین، 2 عضو شورای امنیت ادعای نقض برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت توسط ایران را رد کردند. به گزارش فارس، گزارش تازه بان کی‌مون درباره آزمایش‌های موشکی ایران، در پاسخ به نامه ماه مارس آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان درباره آزمایشات موشکی ایران خطاب به بان کی‌مون است که این کشورها مدعی «ناسازگاری» و در تقابل بودن آزمایشات موشکی ایران با قطعنامه شورای امنیت بودند. آمریکا و 3 کشور اروپایی مدعی شده بودند موشک‌هایی که ایران در آزمایشات خود مورد استفاده قرار داده است، «ذاتاً قابلیت حمل تسلیحات هسته‌ای را دارد» همچنین از شورای امنیت خواسته بودند «در ارتباط با واکنش‌های مناسب» به عدم همکاری و مشارکت ایران در عمل به تعهداتش بحث‌هایی را آغاز کند. گزارش بان کی‌مون تقریباً به این نامه اشاره کرده بود ولی تصریح نکرده بود که این موشک‌ها قابلیت حمل تسلیحات هسته‌ای را دارد.
انتشار بخش‌هایی از گزارش بان کی مون، با واکنش وزارت امور خارجه کشورمان همراه شد و یک مقام مسؤول در وزارت امور خارجه، ضمن اظهار امیدواری نسبت به اینکه خبر رویترز مطابق واقعیت نباشد، به آقای بان‌کی‌مون توصیه کرد با توجه به اینکه وی و همکارانش در مذاکرات حضور نداشته و از سوابق توافق‌ها بی‌خبرند، در گزارش 6 ماهه خود به شورای امنیت به تفاسیری که با نص برجام متناقض بوده و صرفا نمایانگر فشارهای سیاسی داخلی یک یا چند عضو دائم شورای امنیت است، نپردازد و با رعایت حیطه صلاحیت و اختیارات خود، یک گزارش منصفانه و واقع‌بینانه درباره کوتاهی آمریکا در عمل به تعهدات برجامی خود که مورد گواهی همه کشورهایی که با ایران همکاری اقتصادی خود را از سر گرفته‌اند است، ارائه کند.

چرا آمریکا به تعهداتش در برجام عمل نمی‌کند؟
فرمانده نیروی هوافضای سپاه خطاب به برخی مسؤولان گفت: بی‌اعتمادی به دشمن و دغل‌بازی آنها را چرا باور نمی‌کنید؟ اگر بحث موشکی حتی قبل از برجام مطرح می‌شد الان دارند مسائل دیگری مطرح می‌کنند و می‌گویند مسائل مالی شما شفاف نیست؛ پولشویی دارید. به گزارش فارس، سردار امیرعلی حاجی‌زاده در یادواره 946 شهید شهرستان شهریار توافق هسته‌ای و برجام را از مصادیق بدعهدی آمریکا دانست و افزود: به‌رغم آنکه به اعتراف خود آمریکایی‌ها و غربی‌ها ایران تمام تعهدات خود در بخش اجرایی برجام را عملیاتی کرده است و هیچ سخنی از وجود کاستی از طرف ایران در این زمینه وجود ندارد، چرا آنها بویژه آمریکا به تعهدات خودشان در برجام عمل نمی‌کنند؟ وی با اشاره به عینی شدن پیش‌بینی‌های مقام معظم رهبری و اینکه نباید به آمریکا و متحدانش خوشبین بود، افزود: همانگونه که معظم‌له فرمودند آنها مشکل‌شان با ما هسته‌ای نیست و بعد از هسته‌ای سراغ موشک‌ها و سپس سراغ مباحث حقوق بشر و حمایت و دفاع از گروه‌های مقاومت می‌آیند و امروز با گذشت یک سال از توافق هسته‌ای همینطور هم شده است. فرمانده نیروی هوافضای سپاه بیان داشت: بی‌اعتمادی به دشمن و دغل‌بازی آنها را چرا باور نمی‌کنید؟ اگر بحث موشکی حتی قبل از برجام مطرح می‌شد الان دارند مسائل دیگری مطرح می‌کنند و می‌گویند مسائل مالی شما شفاف نیست؛ پولشویی دارید.


Page Generated in 0/0059 sec