printlogo


کد خبر: 160158تاریخ: 1395/4/19 00:00
تظاهرات بزرگ ضدنژادپرستی همراه با کشته شدن 5 افسر پلیس، دالاس را به پایتخت وحشت ایالات متحده بدل کرد
اعتراض مسلحانه سیاهان در تگزاس

گروه بین‌الملل: دالاس با گذشت کمی بیش از نیم قرن، بار دیگر به شهر وحشت آمریکا بدل شد. 53 سال پس از ترور جان اف کندی، رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده به ضرب گلوله تک‌تیراندازهای ناشناس در روز 23 نوامبر 1963 در قلب این مرکز فرهنگی و اقتصادی ایالت تگزاس که به کودتای حکومت در سایه صهیونیستی آمریکا علیه دولت منتخب کاخ سفید تعبیر شد، این بار در 7 جولای 2016 ، تک‌تیراندازهای معترض در دالاس، 5 افسر پلیس حاکمیت نژادپرست آمریکا را به خونخواهی 2 قربانی تیره‌پوست هدف قرار دادند. اینگونه بود که بار دیگر چهارمین متروپولیتن پرجمعیت ایالات متحده، در متن یک تحول سیاسی- اجتماعی کلان جامعه یانکی‌ها قرار گرفت و پایتخت وحشت آمریکا نامیده شد.  بی‌سابقه‌ترین کشتار افسران پلیس فدرال در یک قرن اخیر زمانی صورت گرفت که باراک اوباما خود را برای سخنرانی در نشست ناتو در ورشوی لهستان یا نطق پیشواز جنگ علیه روسیه آماده می‌کرد اما وقتی خبر شورش و تیراندازی‌های پنجشنبه‌شب دالاس در شمال تگزاس و کشته شدن 5 افسر پلیس به او رسید، وی دریافت جنگ محتوم سیاهان علیه نژادپرستان حاکم بر آمریکا سرانجام آغازیدن گرفته است. نبردی شبیه آنچه فلسطینیان علیه اشغالگران اسرائیلی در پیش گرفته‌اند. اوباما که آمده بود به شرکای اروپایی از هم پاشیده ناتو درباره آینده صف‌بندی نظامی در مقابل قدرت بزرگ شرق اروپا روحیه بدهد، خود هنگام سخنرانی دیروز در نشست حیاتی سران کشورهای عضو پیمان دفاعی آتلانتیک شمالی در ورشو نیاز به دلداری داشت.
سخنان اوباما درباره وضعیت بحرانی ایالات متحده به عنوان مهم‌ترین پشتوانه ناتو در غرب، قطعا دیدگاه‌های او درباره لزوم مواجهه دولت‌های اروپایی عضو با شرق را تحت تاثیر قرار داد. همین که او حوادث شب وحشت دالاس را از پیش برنامه‌ریزی شده دانست، اعتراف به این حقیقت بزرگ بود که آمریکا با بحرانی جدی شبیه جنگ داخلی مواجه است. اوباما سعی کرد از راه دور نقش میانجی بحران روزافزون اجتماعی- نژادی- طبقاتی ایالات متحده را بازی کند و همزمان عباراتی درباره نفی تبعیض نژادی در سیستم قضایی آمریکا، حمایت از افسران پلیس و تقدیر از فداکاری‌های آنان و همینطور خطر و نتایج اسفبار تجهیز مردم عادی به سلاح سنگین به کار برد اما این سردرگمی او مطمئنا خیلی از رهبران اتحادیه در حال فروپاشی اروپایی را نسبت به خطر فروپاشی خود آمریکا بدبین کرد.  
وحشت دالاس
حملات تاریخی به نیروهای پلیس آمریکا شامگاه پنجشنبه 17 تیرماه (هفتم جولای) و به دنبال تظاهرات بزرگ در دالاس همراه با دیگر شهرها انجام گرفت که در اعتراض به قتل 2 تیره‌پوست بیگناه طی 2 روز متوالی توسط پلیس فدرال برپا شده بود.  ابتدا روز سه‌شنبه «آلتون استرلینگ» دستفروش تیره‌پوست 37 ساله در شهر باتون روژ ایالت لوئیزیانا پس از جر و بحث و دست به یقه شدن با 2 افسر پلیس در جلوی یک مغازه با گلوله مستقیم آنها از فاصله نزدیک جان باخت. سپس عصر چهارشنبه «فیلاندو کستایل»، مرد سیاهپوست 32 ساله که همراه نامزد و دختر 4 ساله‌اش در حال رانندگی در یکی از خیابان‌های ایالت «مینه‌سوتا» بود، حین توقف در ترافیک مورد اصابت چندین گلوله یک افسر پلیس قرار گرفت و کشته شد.  این دو حادثه بلافاصله بازتابی وسیع در جامعه داشت و هزاران معترض به نژادپرستی پلیس را در سراسر شهرها از واشنگتن تا دالاس به خیابان‌ها کشاند و حتی موجب شد اوباما پیامی درباره نژادپرستی گسترده در کشور صادر کند. او گفت تمام مردم آمریکا باید از کشتار مکرر سیاهپوستان توسط افسران پلیس آمریکا نگران باشند.  شبکه‌های تلویزیونی مختلف آمریکا از روز چهارشنبه تاکنون به طور مرتب در حال پخش گزارش‌هایی ناآرامی‌ها و تظاهرات در شهرهای مختلف بوده‌اند. تنها در واشنگتن نزدیک به یکهزار نفر برای اعتراض به اقدامات نژادپرستانه پلیس آمریکا به خیابان‌ها آمده و حفاظ اطراف ساختمان کنگره آمریکا را شکسته و وارد محوطه کنگره شدند. در نیویورک هم تظاهراتی مشابه با شعارهایی چون «مردم متحد هستند، ما هرگز جدا از هم نیستیم» و «دست‌ها بالاست، شلیک نکنید» برگزار شد.  تظاهرات دالاس چندان بزرگ نبود اما عواقب تاریخی عظیمی داشت که می‌توان از آن به آغاز جنبش مقاومت مسلحانه سیاهان و رنگین‌پوستان تحت تبعیض در آمریکا یاد کرد.  بنابر گزارش «نیویورک‌تایمز»، رئیس پلیس شهر دالاس اعلام کرد دست‌کم 4 تک‌تیراندار پیش از ساعت 9 شب پنجشنبه گذشته از فراز جمعیت تظاهرکنندگان، 11 افسر را از 3 زاویه هدف قرار داده و 5 تن از آنان را از پای درآوردند.  گزارش‌های تصویری حکایت از آن داشتند که یکی از تک‌تیراندازها با اسلحه
«AR-15» در طبقه هفتم پارکینگ ساختمان «بانک آمریکا» موضع گرفته است. همزمان با آغاز تیراندازی‌ها جمعیت معترضان نیز پراکنده شدند اما پس از آنکه پلیس دالاس اعلام کرد ساختمان یادشده را محاصره و 3 تن از مظنونان به تیراندازی به پلیس را دستگیر کرده است، شبکه سى‌ان‌ان گزارش داد که یکی از مهاجمان مدعى شده در ساختمان بمب کار گذاشته و پلیس در حال مذاکره با فرد چهارم درباره بمب‌هاست.  به گزارش شبکه اسرائیلی ‌آی24، مقامات پلیس آمریکا اعلام کردند یکی از مظنونان پس از بازداشت با بیان اینکه «پایان نزدیک است» مدعی شده چندین بمب را در این شهر نصب کرده است.  بر پایه این گزارش، فردی در محل مشاهده شده که یک کیف مشکوک را حمل می‌کرده و به سرعت به سمت پایین خیابان دویده سپس کیف را داخل یک مرسدس بنز مشکی‌رنگ پرتاب کرده و با سرعت بسیار زیادی از صحنه فرار کرده است.  در عین حال گزارش‌های مردمی متعددی در توئیتر منتشر شدند که حکایت از شنیده شدن صدای چندین انفجار در محدوده‌ای داشتند که پلیس دالاس مشغول مذاکره با مظنونان بود. پلیس هم اعلام کرده تیم‌های خنثی‌کننده بمب نیز درحال بررسی یک شئ مشکوک هستند که در صحنه تیراندازی توسط یک مظنون به جا گذاشته شده است.  اگرچه پیش از ظهر دیروز به وقت ایران، برخی منابع خبری از خودکشی آخرین مظنون تیراندازی پلیس در اعتراض به کشتار اخیر سیاهپوستان توسط افسران فدرال خبر دادند و اینکه از نظر پلیس ایالتی دیگر بهانه‌ای برای نگرانی وجود ندارد اما خواه تهدید مظنونان واقعی بوده یا صرفا برای مشغول کردن پلیس بوده باشد، مقامات سازمان هوانوردی شهر دالاس از منع انجام پرواز در آسمان این شهر خبر دادند. در نهایت این بزرگ‌ترین حمله سازمان یافته با انگیزه‌های سیاسی و غیرجنایتکارانه علیه پلیس آمریکا طی دست‌کم یک قرن اخیر محسوب می‌شود و نشان می‌دهد موج مقاومت مسلحانه سیاهان در راه است.
کشتن سفیدها برای انتقام
 رئیس پلیس دالاس اعلام کرد برخی افسران پلیس از پشت هدف قرار گرفته‌اند. براون همچنین گفت یکی از مظنونان اعتراف کرده است پس از کشته شدن یک مرد سیاهپوست به دست پلیس آمریکا، تصمیم گرفته سفیدپوستان و بویژه نیروهای پلیس سفیدپوست را بکشد. اگرچه او تاکید کرد که مظنون دستگیر شده وابسته به هیچ گروهی نیست اما همه می‌دانند که جنبش مسلحانه زیرزمینی موسوم به «مقاومت سیاه در مقابل بردگی» سابقه‌ای دست‌کم 2 سده‌ای در آمریکا دارد که در سایه جنبش مدنی سیاهان در دهه 1960 به حاشیه رانده شد. باراک اوباما ضمن محکوم کردن حملات دالاس، این حملات را شرورانه، نفرت‌انگیز و حساب‌شده خواند و هشدار داد تمام کسانی که در این حمله دست داشته‌اند محاکمه خواهند شد.


Page Generated in 0/0061 sec