printlogo


کد خبر: 160164تاریخ: 1395/4/19 00:00
چهارگوشه

واکنش تند چین و روسیه به تحرکات آمریکا در کره جنوبی
توافق آمریکا و کره جنوبی برای استقرار سامانه موشکی تاد در کره جنوبی واکنش تند چین و روسیه را به همراه داشت.وزارت خارجه چین دیروز با احضار سفیران کره جنوبی و آمریکا در پکن مراتب اعتراض خود را به نهایی شدن توافق انتقال سامانه موشکی تاد به شبه‌جزیره کره اعلام کرد.  وزارت خارجه روسیه نیز دیروز با صدور بیانیه‌ای نسبت به استقرار سامانه موشکی آمریکایی در کره جنوبی هشدار داد و عواقب آن را باعث به چالش کشیده شدن ثبات در منطقه و «جبران‌ناپذیر» خواند. در حالی که آمریکا به بهانه فعالیت‌های هسته‌ای و آزمایش موشک‌های بالستیک توسط کره شمالی، استقرار سامانه موشکی تاد را نوعی اقدام بازدارنده در مقابل پیونگ‌یانگ می‌داند، پکن می‌گوید این حرکت تاسیسات نظامی چین را در تیررس رادارهای آمریکا قرار خواهد داد.

کشته شدن سرکرده داعش در داغستان
همزمان با تشدید موج حملات تروریستی داعش در 4 گوشه جهان، دولت روسیه برای جلوگیری از چنین حملاتی در خاک خود به شناسایی و پاکسازی گروه‌های شبه‌نظامی افراطی در ماورای قفقاز پرداخته است. به گزارش روسیا سگودنیا، در همین راستا کمیته ملی ضدتروریستی روسیه اعلام کرد در درگیری مسلحانه نیروهای امنیتی با گروهی تروریستی در مخاچ قلعه (پایتخت جمهوری داغستان) 8 تروریست کشته شدند. یکی از کشته‌شدگان درگیری منطقه «قره بوداغ کندی»، «حسین طاهرف» سرکرده شبه‌نظامیان داغستان است. همچنین یک مامور سازمان امنیت فدرال روسیه کشته و 3 تن دیگر مجروح شدند. جمهوری داغستان از مناطق ناامن ماورای قفقاز است که تروریست‌های منتسب به داعش در آن نفوذ زیادی دارند. نیروهای امنیتی روسیه توانسته‌اند در ماه‌های اخیر شماری از اعضای داعش را در منطقه قفقاز این کشور به قتل رسانده یا بازداشت کنند.


40 شهید و 65 زخمی درحمله به بلد سامرا
جنایت داعش در مرقد امامزاده محمد
به فاصله کوتاهی از انفجارهای سلسله‌وار خونین روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته گذشته در منطقه الکراده در مرکز بغداد که بی‌سابقه‌ترین تعداد قربانیان را در سال‌های اخیر به دنبال داشت، تروریست‌های داعش روز پنجشنبه نیز در مکانی مقدس در نزدیکی شهر سامرا در 70 کیلومتری شمال غرب پایتخت جنایتی دیگر را مرتکب شدند. 2 عامل انتحاری شامگاه پنجشنبه خود را در نزدیکی در ورودی مرقد امامزاده سیدمحمد- فرزند امام هادی(ع)- در شهر بلد در نزدیکی سامرا منفجر کردند و عامل انتحاری سوم نیز خود را داخل محوطه مرقد منفجر کرد. تازه پس از این انفجارها بود که چندین مهاجم مسلح وارد محوطه مرقد شده و به سوی مردم تیراندازی کردند. در این حملات دست‌کم 40 غیرنظامی شهید و حدود 65 نفر زخمی شدند. این حملات تکفیری‌های وهابی در میانه تجمع مردم به مناسبت جشن عید سعید فطر صورت گرفت. در همین حال ستاد فرماندهی عملیات مشترک عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد نیروهای امنیتی 2 بمب‌گذار را کشته و کمربند انفجاری آنها را خنثی کرده‌اند. در عین حال تروریست‌های داعش در این حمله چندین خمپاره نیز به سوی این مرقد شلیک کردند که نیروهای امنیتی برای کشف مکان حملات خمپاره‌ای تفتیش خانه به خانه را در این شهر آغاز کرده‌اند. در پی این اتفاق در شهر سامرا و شهر بلد هم وضع فوق‌العاده اعلام و تا اطلاع بعدی منع رفت و آمد به اجرا گذاشته شده است. فرمانده نیروهای داوطلب مردمی مستقر در شهر بلد اعلام کرد این شهر هم اینک تحت کنترل کامل نیروهای داوطلب است. به گزارش رسانه‌های عراقی، صبح پنجشنبه همچنین یک بمب در منطقه خان ضاری در شهر ابوغریب واقع در غرب بغداد منفجر شد. این انفجار 3 کشته و 7 زخمی برجا گذاشت اما احتمال افزایش تلفات وجود دارد. در این میان وزارت بهداشت عراق آخرین تلفات ناشی از بمب‌گذاری روز یکشنبه داعش در منطقه پرجمعیت تجاری الکراده در بغداد را 292 تن اعلام کرد.
 


Page Generated in 0/0051 sec