printlogo


کد خبر: 160169تاریخ: 1395/4/19 00:00
3 روز آتش‌سوزی در پتروشیمی بوعلی با آشفتگی مدیریت بحران در وزارت نفت
تدبیر در آتش!

گروه اقتصادی: پس از آتش‌سوزی یکی از واحدهای پتروشیمی بوعلی سینا در بندر ماهشهر، سعودی‌ها که تمام اقدامات‌شان برای فعال کردن گروه‌های تکفیری در خاک ایران شکست خورده، با راه‌اندازی هشتگی در توئیتر، کوشیدند این آتش‌سوزی را یک اقدام تروریستی تلقی کنند و از این اقدام تروریستی پوچ و دروغین ابراز خوشحالی کردند؛ رفتاری که با واکنش تند کاربران ایرانی مواجه شد. چهارشنبه هفته گذشته بر اثر مشکل فنی در یکی از سکوهای واحد پتروشیمی بوعلی در ماهشهر، آتش‌سوزی گسترده‌ای به وقوع پیوست که در ساعات اولیه این حادثه، به نظر می‌رسید آتش‌سوزی به سرعت مهار شود اما با گسترش زبانه‌های آن، حریق سطح بیشتری از منطقه را فراگرفت. آتش‌نشانی و گروه‌های امدادی به سرعت در محل حادثه حاضر شدند و اقدام به اطفای حریق کردند اما این تلاش‌ها به طور کامل به ثمر ننشست. این در حالی است که  هشدار خطرناک نسبت به گسترش آتش‌سوزی در پتروشیمی بوعلی صادر شد و افراد حاضر در پتروشیمی بوعلی و تندگویان در روز اول حادثه ملزم به ترک محل شدند. احمد سیاحی، معاون عمرانی استاندار خوزستان در این باره گفت: 2 بالگرد آتش‌نشانی روز اول وقوع حادثه از استان‌های تهران و فارس به محل حادثه آمدند و علاوه بر این، 6 بالگرد از سوی وزارت دفاع در حالت آماده‌باش قرار داشتند. رئیس روابط عمومی شرکت پتروشیمی بوعلی سینا از تخلیه خوراک مخزن این پتروشیمی باحجم ١٠٠ تن در ساعت خبر داد. همچنین عبدالرسول دشتی، رئیس روابط عمومی شرکت هلدینگ خلیج‌فارس گفت: دمای مخازن کروی پتروشیمی بوعلی تحت کنترل است. عبدالرسول دشتی گفت: پس از مهار آتش، کمیته اجرایی علت اصلی حادثه را بررسی و اعلام می‌کند. وی اظهار داشت: اما نکته قابل توجه این است که همزمان با این آتش‌سوزی که ویدئوهایی از لحظه وقوع تا اطفای آن منتشر شده است، سعودی‌ها در اقدامی مضحک، هشتگی تحت عنوان #ایران _ تحترق را در توئیتر فعال کردند و کوشیدند از حوادث رخ داده در یک واحد پتروشیمی ایران، بهره‌برداری تبلیغاتی و تروریستی کنند و در همین راستا یک شبکه وهابی ادعا کرد: «گردان‌های عقاب‌های احواز مسؤولیت حادثه را به عهده گرفتند» و سپس بر این طبل محکم‌تر از قبل کوبیده شد، به گونه‌ای که این هشتگ در توئیتر ترندِ منطقه‌ای شد.  همچنین شریعتی، استاندار خوزستان که خود به همراه مسؤولان ارشد استان روز چهارشنبه در واحد یادشده حضور یافتند، گفت: نیروهای امدادی با تلاش فراوان در حال اطفای حریق هستند و از هیچ کوششی دریغ نکرده‌اند. وی گفت: در حال حاضر 4 بالگرد و یک هواپیمای آبپاش در منطقه حضور یافته و در کنار امدادرسانان کار امدادرسانی و اطفای حریق را انجام می‌دهند ضمن اینکه تمام دست‌اندرکاران حوزه نفت و گاز استان نیز برای مهار این آتش‌سوزی در منطقه بسیج شده‌اند.
خسارت ۲۰۰ میلیون دلاری آتش‌سوزی پتروشیمی و اهمال‌کاری مسؤولان
اما با گذشت حدود 2 روز از وقوع آتش‌سوزی پتروشیمی بوعلی و خسارت ۲۰۰ میلیون دلاری این حادثه، وزیر نفت دیروز اعلام کرد: برای مدیریت بحران این حادثه یک فرمانده متخصص و کاردان نداریم. به گزارش مهر، آتش‌سوزی پتروشیمی بوعلی به سوژه اکثر رسانه‌های کشور تبدیل شده است. براساس فیلم‌های منتشرشده حادثه پتروشیمی بوعلی که هم‌اکنون تا سطح یک بحران ملی مطرح شده با یک آتش‌سوزی کوچک بعد از ظهر روز چهارشنبه آغاز و در نهایت به دلیل عدم اعمال مدیریت بحران توسط مدیران بویژه مدیرعامل تازه‌کار سازمان منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر به یک آتش‌سوزی گسترده تبدیل شده است. براساس تحلیل کارشناسان و مدیران صنعت پتروشیمی شاغل در منطقه ماهشهر، تاکنون خسارت‌های مالی این آتش‌سوزی گسترده به حدود ۲۰۰ میلیون دلار رسیده که این خسارت شامل سوختن کامل بزرگ‌ترین برج فرآیندی این مجتمع پتروشیمی، مخازن ذخیره‌سازی نفتا، اتصالات و خطوط لوله و موجودی چند هزار بشکه‌ای نفتا به عنوان یک فرآورده کمیاب و استراتژیک نفتی است. یکی از مهم‌ترین عوامل در گسترش این حادثه پتروشیمی، سوءمدیریت در این ماجرا تحلیل می‌شود به طوری که مسؤولان ذی‌ربط در این منطقه نتوانستند در کوتاه‌ترین زمان با هماهنگی سایر دستگاه‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی نسبت به مهار آتش و گسترش آن به مخازن ذخیره‌سازی نفتای پتروشیمی بوعلی اقدام کنند. نکته قابل توجه دیگر آن است که مرضیه شاهدایی، مدیرعامل تازه منصوب شده شرکت ملی صنایع پتروشیمی و معاون وزیر نفت هم در طول حدود 2 روز پس از وقوع حادثه آتش‌سوزی در منطقه ماهشهر حضور نداشته و عملا موازی‌کاری و نبود مدیریت واحد در مهار بحران منجر به شکل‌گیری تاریخی‌ترین حادثه در سطح صنایع پتروشیمی ایران شده است. در این بین اظهارات بیژن زنگنه، وزیر نفت هم مهر تاییدی بر عدم به کارگیری مدیریت هوشمندانه بحران در مهار آتش پتروشیمی بوعلی است. بیژن نامدارزنگنه بامداد دیروز جمعه در جلسه کمیته بحران منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی اظهار کرد: در حال حاضر دنبال مقصر حادثه نمی‌گردیم و تمام تلاش ما برای مهار حادثه است. وزیر نفت با اعلام اینکه عملیات مهار آتش فرمانده ندارد و باید هرچه سریع‌تر فرمانده‌ای متخصص و کاردان برای این عملیات انتخاب شود، من نیز تا زمانی که آتش به طور کامل خاموش شود برای پشتیبانی و نظارت در منطقه خواهم بود، تصریح کرد: باید از سرایت آتش به مخازن اطراف جلوگیری کنیم، بالگرد و هواپیمای آبپاش کمکی به اطفای حریق نخواهد کرد و باید از راه‌های دیگر موضوع را دنبال کرد. این عضو کابینه دولت یادآور شد: برای تامین آب مورد نیاز نیز باید تمام امکانات بسیج شده و امروز شنبه نیز باید عملیات پیشگیری و حمله به آتش برنامه‌ریزی شود.
وزیر نفت با تاکید بر اینکه تخلیه ماهشهر شایعه است گفت: قطعا دلیل آتش‌سوزی در پتروشیمی ماهشهر خرابکاری نبوده و حادثه دلیل فنی داشته است.


Page Generated in 0/0048 sec