printlogo


کد خبر: 160195تاریخ: 1395/4/20 00:00
مثنوی هفتادمن مشکلات پذیرفته‌شدگان در آزمون آموزش‌وپرورش ادامه دارد
تداوم نارضایتی از شیوه جذب معلم

گروه اجتماعی: جبهه‌گیری‌هایی میان مدیران وزارت‌ آموزش‌وپرورش با پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی این دانشگاه درباره شرایط دوره‌های آموزشی به وجود آمده است که باعث نارضایتی و ناامیدی معلمان آینده کشور شده است؛ این در حالی است که استخدام در این وزارتخانه این‌بار با شیوه‌ای متفاوت و با برگزاری آزمون جامع نیز همراه شده است! مشکلات پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی سال ۹۴ وزارت‌آموزش‌وپرورش همچنان پابرجاست، پذیرفته‌شدگان تاکید دارند نسبت به آنها بی‌عدالتی شده است و دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی از این وزارتخانه حقوق دریافت می‌کنند اما آنها نه‌تنها حقوقی ندارند بلکه باید برای دوره‌های تربیت حرفه‌ای که دل خوشی از کیفیت آن ندارند، شهریه پرداخت کنند. علاوه بر این به دلیل مسافت طولانی که بیشتر پذیرفته‌شدگان برای گذراندن دوره‌ها طی می‌کنند هزینه رفت و آمد، اسکان و تغذیه نیز بر آنها تحمیل شده است.
انعکاس مشکلات به ریاست‌جمهوری
به دلیل همین مشکلات؛ بیش از هزار پذیرفته‌شده آزمون استخدامی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار رسیدگی به مشکلات خود شدند. اما وزیر آموزش‌وپرورش در واکنش به نامه گلایه‌آمیز پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی وزارت‌ آموزش‌وپرورش به رئیس‌جمهور و بیان برخی انتقادات عنوان کرد: من هم از طریق سایت این نامه را دیدم. فانی با بیان اینکه ما از همان روزی که می‌خواستیم این آزمون را برگزار کنیم، شرایط را اعلام کرده‌ایم، یادآور شد: این افراد، زمان ثبت‌نام به این شرایط توجهی نمی‌کنند و وقتی ما می‌خواهیم مقررات خود را اجرا کنیم، ابراز ناراحتی می‌کنند.
نه وزیر آموزش‌وپرورش به درخواست‌ها
وزیر آموزش‌وپرورش درباره اینکه آیا تغییری در وضعیت این افراد ایجاد می‌شود یا خیر؟ پاسخ منفی داد و افزود: هنوز این افراد به استخدام وزارت ‌آموزش‌وپرورش در نیامده‌اند و تعهدی به ما نداده‌اند و ما نیز تعهدی از آنها نگرفته‌ایم؛ همانند یک نیروی آزاد هستند و هنگامی که پذیرش شدند، آن زمان کارمند وزارت ‌آموزش‌وپرورش به حساب می‌آیند. این اظهارات فانی درحالی است که پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی تاکید دارند سخنی از شهریه و گذراندن دوره در شهرهای دیگر که بیشترین مشکلات را برای آنها فراهم کرده است در دفترچه قید نشده بود و آنها از این شرایط اطلاعی نداشتند. بر این اساس جبهه‌گیری‌هایی میان مدیران وزارت ‌آموزش‌وپرورش با پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی این دانشگاه به وجود آمده است که با توجه به صحبت‌های وزیر آموزش‌وپرورش، آنها فانی را مقابل خود می‌بینند.
استخدام به خان آزمون جامع رسید
در همین حال باید به این نکته هم درباره شیوه استخدام و به کارگیری نیرو در وزارت ‌آموزش‌وپرورش توجه داشت که پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش به مرحله آزمون جامع رسیده‌اند و باید خود را در آزمون سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای محک بزنند. پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی سال 1394 آموزش‌وپرورش فکرش را نمی‌کردند که آزمون آنها و نحوه ورودشان به این وزارتخانه متفاوت از آزمون‌های استخدامی گذشته باشد. این روزها پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش به روزهای پایانی کلاس‌های درس نزدیک می‌شوند و قرار است خان آزمون جامع را از سر راه بردارند؛ آزمونی که سرنوشت آنها را برای ورود به مدارس تعیین می‌کند. البته محمدحسین سلیمی‌جهرمی، رئیس مرکز برنامه‌ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت‌ آموزش‌وپرورش در پاسخ به نگرانی پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی درباره آزمون جامع گفته است: «این ارزیابی به صورت کتبی، عملکردی و فعالیت‌هایی که دانشجو در طول دوره تحصیل و آموزش داشته است انجام می‌شود و خیلی مشکل نیست و دانشجویان می‌توانند از سد آن بگذرند.
آزمونی برای سنجش 3 حیطه گوناگون
این در حالی است که برگزاری آزمون سنجش حرفه‌ای معلمان، موضوعی جدید در نظام تعلیم و تربیت است و طراحی و اجرای آن نیز توسط دانشگاه فرهنگیان صورت می‌گیرد. در این راستا، پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی سال 94 باید در 3 حیطه دانشی، عملکردی و بررسی سوابق از سد این ارزشیابی بگذرند تا بتوانند در مدارس در کسوت معلم شروع به فعالیت کنند. بنا بر اعلام مدیران دانشگاه فرهنگیان، ارزشیابی صلاحیت‌های حرفه‌ای با هدف سنجش دستیابی دانش‌آموختگان دانشگاه به شایستگی‌های لازم جهت ایفای نقش معلمی طراحی شده است. در برنامه درسی این دوره 3 نوع ارزشیابی تکوینی، تراکمی و جامع در نظر گرفته شده است که پس از اتمام دوره، گواهی شایستگی حرفه‌ای معلمی برای افراد موفق صادر می‌شود که اعتبار آن 5 سال است.


Page Generated in 0/0190 sec