printlogo


کد خبر: 160209تاریخ: 1395/4/20 00:00
گفت‌وگو با تهیه‌کننده و بازیگر تیزر سینمایی کتاب «رؤیای نیمه شب»:
همه پای کار کتاب بیایند

گروه فرهنگ و هنر: آیین رونمایی از تیزر سینمایی «رویای نیمه شب» با حضور عوامل فیلم امروز برگزار می‌شود.  «رویای نیمه شب» به کارگردانی اصغر عباسی با بازی عباس غزالی، مهدی فقیه، سیما خضرآبادی، ثریا قاسمی، متین ستوده و ماه چهره خلیلی، تیزری سینمایی برای معرفی و تبلیغ کتاب «رویای نیمه شب» است. رمان «رویای نیمه ‌شب» اثر مظفر سالاری، از انتشارات کتابستان معرفت است که به‌ عنوان کتاب چهارمین دوره مسابقه کتابخوانی کتاب‌ و زندگی معرفی شده است. به این بهانه با تهیه‌کننده و بازیگر تیزر سینمایی «رویای نیمه‌شب» گفت‌وگویی کوتاه درباره فرآیند تولید این اثر داشته‌ایم. گفت‌وگویی با احمد ذوعلم تهیه‌کننده و گفتاری از عباس غزالی را درباره این اثر در زیر می‌خوانید.
 ایده تولید تیزر سینمایی برای معرفی کتاب برای نخستین بار توسط شما اجرایی شد؟
درباره استفاده از ظرفیت سینما در جهت معرفی کتاب‌های خوب، نمی‌توانم ادعا کنم ایده ایده ماست اما اینکه بخشی از یک کتاب را در قالب فیلم سینمایی تولید کنیم، فکر نمی‌کنم کسی پیش از ما این را عملیاتی کرده باشد. در کشورهای دیگر هم نمونه مشابهی را سراغ ندارم.
 «رویای نیمه‌شب» دومین کاری است که به این شکل ساخته می‌شود؟
در مجموعه شیرازه کارهای کوچک در این حوزه زیاد انجام شده اما در قالب تیزر سینمایی «رویای نیمه‌شب» دومین کار ماست.
 بازیگران و هنرمندان از این ایده استقبال می‌کنند؟
ما به شکلی حرفه‌ای در این حیطه فعالیت می‌کنیم. وقتی با بازیگران مذاکره می‌کنیم استقبال می‌کنند بعد که متوجه می‌شوند برای تبلیغ و ترویج یک کالای فرهنگی مثل کتاب هست، با نگاه متفاوت و متعهدانه‌ای نسبت به کار مواجهه می‌کنند و برایشان اهمیت دارد. هم متن و هم خود کار و ایده اینکه برای تبلیغ کتاب تیزر سینمایی تولید شود، برای آنها جذاب است، چرا که اگرچه عنوان کار تیزر سینمایی است اما جنبه تبلیغاتی برای کالای فرهنگی دارد.
 آمار مشخصی از تأثیر تولید و توزیع این تیزرها و درباره فروش کتاب‌ها دارید؟
درباره «دختر شینا» تا قبل از ساخت تیزر سینمایی در قالب مسابقه کتاب و زندگی، 70هزار نسخه فروش رفته بود اما بعد از پخش تیزر 80هزار نسخه دیگر فروش رفت، این اثر محسوس است بویژه برای کتابی که چند سال از انتشار آن می‌گذرد. البته دختر شینا به خودی خود اثر خوبی بود و موضوع، مخاطب را ترغیب می‌کرد.
 برای آینده این حوزه کاری را در نظر دارید؟
کتاب و زندگی تاکنون 4دوره‌اش برگزار شده و ان‌شاءالله باز هم برگزار خواهیم کرد. بنا داریم از امکانات، ابتکارات و ظرفیت‌های جدید استفاده می‌کنیم تا مخاطب نیز ترغیب شود. ممکن است بعد از ایده تیزر، ایده مستند را پیگیری کنیم. ممکن است مستندی را با محوریت یک کتاب بسازیم. کار دیگری که در حد ایده مطرح است تولید فیلم سینمایی با محوریت کتاب هست یعنی کتاب در یک فیلم سینمایی طوری محور باشد که مخاطب بعد از تماشای فیلم، سراغ خریدن و مطالعه کتاب نیز برود.
 می‌شود اینطور گفت که این ایده‌ها در پازل تولید «پیوست فرهنگی» برای آثار فرهنگی است؟
بله! قالب‌های مختلف هنری باید هم‌افزایی کنند چون این فعالیت علاوه بر ترویج کالای فرهنگی، به اقتصاد فرهنگ هم کمک می‌کند. در سینما، فروشگاه‌های فرهنگی، هنرهای تجسمی و موارد دیگر می‌توانند به اقتصاد یکدیگر کمک کنند. مثلا وقتی یک فیلمی پرفروش می‌شود از المان‌ها، بازیگرها و عوامل آن می‌توان در جهت تبلیغ کالاهای فرهنگی دیگر استفاده کرد. این مستلزم این است که تهیه‌کننده‌ها و ناشرها، پای کار بیایند و هم‌افزایی کنند تا بتوان کارهای بزرگی را رقم زد.


Page Generated in 0/0051 sec