printlogo


کد خبر: 160236تاریخ: 1395/4/21 00:00
هشدار آخرین رئیس‌جمهور شوروی درباره تهدید ناتو علیه روسیه
گورباچف: جنگ بعدی آخرین جنگ است

گروه بین‌الملل:‌ همزمان با برگزاری نشست ناتو در ورشو، پایتخت لهستان، آخرین رئیس‌جمهور شوروی ناتو را به تلاش برای آماده شدن برای یک جنگ واقعی متهم کرد. با افزایش متناوب کشمکش‌های دیپلماتیک و مانورهای نظامی، تنش‌ها میان روسیه و کشورهای عضو ناتو بویژه آمریکا نیز در حال افزایش است.  میخائیل گورباچف گفت: تصمیمات و اظهارات سران ناتو در نشست ورشو نشان می‌دهد که آنان درصدد انتقال از مرحله «جنگ سرد» به یک «جنگ واقعی» هستند.  وی افزود: مسؤولان ناتو درآستانه اعلام جنگ علیه روسیه هستند. آنها در ظاهر فقط از دفاع حرف می‌زنند اما در واقع برای حمله آماده می‌شوند.  گورباچف در گفت‌وگو با خبرگزاری اینترفاکس روسیه با بیان اینکه تصمیم اتخاذ شده در ورشو، روسیه را به سمت رویارویی فزاینده با ناتو پیش می‌برد، گفت: اعضای ناتو تلاش می‌کنند تظاهر کنند که از هیچ چیز هراسی ندارند و این بسیار مشکوک است زیرا تلاش می‌کنند ما و همه دنیا را به سوی رویارویی بیشتر سوق دهند.  وی افزود: همه ملت‌ها، سازمان ملل و شورای امنیت باید با قاطعیت برای جلوگیری از پیش رفتن اوضاع به سمت جنگ سخت و پیچیده‌تر شدن وضعیت فعلی وارد عمل شوند و همکاری و همراهی سیاستمداران خبره و نظامیان می‌تواند در این زمینه مثمرثمر باشد.  گورباچف با بیان اینکه تصمیمات اتخاذ شده در ناتو، نشان‌دهنده بحران سیاسی در ناتو است، تصریح کرد: در واقع نشست سران ناتو نشان‌دهنده بحران داخلی در این سازمان و نیز بحران نزد شرکای سابق ماست؛ زیرا اعضای ناتو برای پیچیده کردن وضعیت بین‌المللی تحریک می‌شوند و در همین حال، تلاش‌هایی برای تحریک روسیه به سمت اتخاذ تصمیمات خطرناک و سخت صورت می‌گیرد.  وی همچنین از مسکو خواست به این اقدامات تحریک‌آمیز پاسخ ندهد و در عوض به پای میز مذاکرات بیاید.  گورباچف تاکید کرد: در شرایط کنونی تمام نیروهای سیاسی، اقتصادی، دیپلماتیک و مذهبی باید در آرام کردن جهان مشارکت کنند. این را هم بگویم جنگ بعدی آخرین جنگ خواهد بود. بر این اساس، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، روز جمعه گفته بود: امروز گام‌های بعدی‌مان را برداشتیم و تصمیم گرفتیم که با استقرار 4 گردان در لهستان، استونی، لاتویا و لیتوانی حضور نظامی خود را در بخش‌های شرقی ناتو تقویت کنیم. نشست مشترک ناتو و اتحادیه اروپایی روز جمعه در ورشو، پایتخت لهستان آغاز شده و سران کشورهای عضو ناتو در آن حضور یافته‌اند.
مشاور پوتین ناتو را تهدید کرد
همزمان با نشست ناتو در ورشو، سرگئی کاراگانوو یکی از مشاوران پرنفوذ ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، ناتو را تهدید کرد.  کاراگانوو با اشاره به برنامه‌های ناتو برای استقرار 4 هزار سرباز نظامی در مرزهای شرقی اروپا، این اقدام پیمان نظامی غرب را تحریک‌آمیز خواند و گفت: سخنان برخی مقامات ناتو مبنی بر اینکه روسیه قصد حمله به بالتیک را دارد، احمقانه است. اما اگر بحرانی به وجود‌ آید، تمام سلاح‌هایی که از سوی ناتو در شرق بالتیک مستقر شده است، نابود خواهد شد.  کاراگانوو تاکید کرد: روسیه هرگز در زمین خود دیگر جنگ نخواهد کرد و نمی‌گذارد که دشمن وارد سرزمین‌هایش شود. اگر ناتو یک حمله تهاجمی علیه یک قدرت اتمی یعنی روسیه کند، ما آنها را تنبیه خواهیم کرد.  مشاور پوتین ادامه داد: معتقدم رابطه کنونی روسیه با غرب همانند دهه 70 میلادی بسیار پرتنش است البته اروپا در حال حاضر قادر نیست خود را با چالش‌های دنیای جدید تطبیق دهد اما روسیه نسبت به گذشته باهوش‌تر، قوی‌تر و مصمم‌تر شده است. این در حالی است که در خود ایالات متحده حدود 200 نفر از شهروندان نیویورک همزمان با نشست رهبران ناتو در شهر ورشو، پایتخت لهستان با تجمع در میدان تایمز با گسترش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو مخالفت کردند. جو لمبارد، رئیس ائتلاف ضد جنگ موسوم به «یوان‌ای‌سی» در این تجمع گفت: «نشست ناتو در ورشو با هدف گسترش این سازمان بوده است، در حالی که دیگر هیچ نیازی به گسترش ناتو وجود ندارد. ناتو برای مقابله با اتحاد جماهیر شوروی سابق تشکیل شد ولی شوروی سابق مدت زمان زیادی است از بین رفته». تظاهرات‌کنندگان در این تجمع اعتراض‌آمیز، پارچه‌نوشته‌هایی در مخالفت با سیاست‌های ناتو و جنگ در جهان در دست داشتند. قرار است تظاهرات ضدجنگ در سایر شهرهای آمریکا از جمله لس‌آنجلس، سانفرانسیسکو و مینه‌سوتا نیز برگزار شود.
مرگ 2 خلبان روسی با موشک آمریکایی
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد تروریست‌های گروه داعش، جمعه یک فروند بالگرد «ام‌ای 25» این کشور را در تدمر سوریه هدف قرار دادند. در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است گروه زیادی از افراد مسلح گروه داعش به مواضع نیروهای دولتی سوریه در شرق شهر تدمر حمله کردند که در صورت پیروزی می‌توانستند بلندی‌های راهبردی این منطقه را به کنترل خود درآورند اما این 2 خلبان با هجوم به تروریست‌ها حمله آنها را ناکام گذاشتند. زمانی که این بالگرد قصد بازگشت داشت هدف اصابت گلوله تروریست‌ها قرار گرفت و در منطقه‌ای تحت کنترل ارتش سوریه سقوط کرد و 2 خلبان آن نیز کشته شدند. گزارش‌‌ها حاکی ا‌ست که تروریست‌ها با موشک آمریکایی ضدتانک تاو، بالگرد روسی را ساقط کرده‌اند.

 

روسیه 2 دیپلمات آمریکایی را اخراج کرد
گروه بین‌الملل: روسیه در واکنش به اقدام واشنگتن مبنی بر اخراج 2 دیپلمات روس از آمریکا، به 2 کارمند سفارت این کشور در مسکو دستور داد خاک روسیه را ترک کنند. تنش دیپلماتیک بین 2 کشور از ماه گذشته پس از اعلام درگیری یک دیپلمات آمریکایی - که توسط روسیه و رسانه‌ها جاسوس سیا معرفی شده - با پلیس نگهبان سفارت آمریکا در مسکو آغاز شده است. آمریکا  روز جمعه دستور اخراج دیپلمات‌ها را صادر کرد.  وزارت خارجه روسیه در بیانیه شنبه خود اعلام کرد، ادامه تشدید تنش‌ها در روابط با آمریکا از جانب مسکو بی‌پاسخ نمی‌ماند. در ادامه بیانیه آمده است: واشنگتن بدون اینکه اتهامی علیه 2 دیپلمات روس مطرح کند، دستور اخراج را صادر کرده است. براساس اطلاعات انتشار یافته، یک فرد که درصدد بود شبانه وارد ساختمان سفارت آمریکا در مسکو شود، پس از درخواست نگهبان برای ارائه مدارک هویت، مامور را با ضربه محکم دست پرت کرد و وزارت خارجه روسیه نیز به این اقدام اعتراض کرده است. وزارت خارجه روسیه پیش‌تر درباره این واقعه اعلام کرده بود: شخص ضارب که خود را دیپلمات خوانده جاسوس بوده و از گذرنامه آمریکایی برای پوشش استفاده می‌کرده است. جاسوس آمریکایی پس از این اقدام و ضرب و شتم نگهبان روس سفارت، با استفاده از عنوان دیپلماتیک روسیه را ترک کرده است.
 


Page Generated in 0/0054 sec